handdator

Visa fullständig version : Nationaldagsrun Mälaren runt - 6 juni



Fredrik
2007-05-17, 18:35
Jag funderar på om vi skulle ha ett eget nationaldagsfirande den 6 juni.

Min tanke är att vi träffas hemma hos mig i Kungsängen vid 10-tiden, fyller gatan med Minis :woot:, jag bjuder på kaffe och en smörgås, och vid ca 10.45 drar vi vidare runt Mälaren.
Antingen kör vi korta turen, Enköping - Strängnäs - Södertälje och tillbaka, eller också vevar vi runt Västerås - Eskilstuna och slår på stort.
Lunch kan vi inta efter vägen (behöver inte vara så märkvärdigt), och jag tror också att ett stopp vid "kakslottet" Taxinge med kaffe lite senare kan bli poppis. Det kan kanske gå att ordna så vi får köra upp med bilarna ända fram till slottet :)

Vägarna är ju inte lika skoj och svängiga som på södertörnsturen, men min tanke är att vi kör på icke-motorvägar, där det finns möjlighet till det, ex.vis från Kungsängen till Enköping.
Det blir lite mer en social grej, men det blir ju ändå en åktur med en massa Mini-vänner (om nu intresse finns).
Svara om du kan ha intresse eller ej (och om du kan tänka dig att komma).
Närmare eventuell aktivitet kollar jag exakt hur många som kommer och skaffar proviant därefter (kaffe och macka, alltså).

Deltagare hittills, fem bilar:

- Hans-G, Mini cooper S Cab.
- Kalle och Josefina, Mini Cooper.
- Robert och Jessika, Mini Cooper S.
- Daniel och Camilla (ansluter längs vägen), Mini Cooper.
- Edde (ansluter längs vägen), Mini Cooper Cab.

Hans-G
2007-05-17, 20:31
Kul idé, Fredrik! Jag är definitivt på och kan nog med min belastning* leda oss fram på några roliga, krokiga vägar från Västerås via Kvicksund och norr om Eskilstuna bort till Strängnäs, Stallarholmen, Läggesta och det obligatoriska kakstoppet vid Taxinge slott.

Föredrar vi den kortare vägen från Enköping över Hjulstabron till Strängnäs hänger jag inte läpp för det, men chansen till roliga vägar är större på den längre rutten.

Hoppas på god uppslutning! Och blir det inte av 6 juni kan vi försöka med samma rutt senare, t.ex. på sensommarn.

_________________________________
*har tillbringat mina första 22 år i Eskilstuna och körde farsans Saab och senare min originalkoja (Morris Cooper S) på de dåvarande grusvägarna utanför stan...

Fredrik
2007-05-18, 13:16
Lysande, Hans! Med dig som vägvisare blir färden ännu bättre, vi får som sagt avvakta och se vad det blir för uppslutning först, men jag tycker vi kör även om det bara blir några bilar.
Jag tror dock att denna dag kan passa många, eftersom det är en onsdag och de flesta är lediga. En tur med Mini-vänner tror jag kan bli en höjdare denna dag.

Hobbe
2007-05-18, 13:32
Jag lämnar en liten öppning med att jag kanske kommer...

Fredrik
2007-05-18, 17:48
Kul, Hobbe! Hoppas du kan komma med :)

KPKalle
2007-05-19, 07:25
Great idea Freddie :cool: We should be there!!

Klas Rombäck
2007-05-19, 11:50
Hej!

Kul grej det där med att åka Mälaren runt, har åkt hoj flera gånger, men då går det på för stora vägar (dåligt med kurvor) Efter som jag åkt på massor med fina vägar runt Västerås så kan jag skicka en vägkarta till Fredrik på bra vägar (kartan kommer i kväll) för tyvärr så fyller jag år den dagen och får nog inte "ledigt" för den här resan. Tänk att alla flaggar för mig den 6:e

// Klas

Fredrik
2007-05-19, 15:14
Klas, du får se det som att vi gör turen för din skull ;), övertala din familj att du minsann bestämmer på din födelsedag och häng med :woot:

Skämt åsido, en karta blir alldeles utmärkt. Jag har kört på en del av vägarna runt Västerås (mot Strömsholm, Rytterne och Kvicksund), men finns det bättre vägar tas tips mer än gärna emot :)

Fredrik
2007-05-19, 15:16
Great idea Freddie :cool: We should be there!!

Kalle, do not forget to vote in the poll ;) , I´ll take it it will be you and Josefina then.
Great, we are up to three guaranteed cars and seven "maybe" cars so far.

Fredrik
2007-05-21, 08:01
Klart ni ska med på turen. Jag räknar med att åtminstone fyra av er som sagt "kanske" dyker upp :D

Jag kan bjuda på Pucko också, hur låter det :woot:

:ide: , vi kan fästa små Sverige flaggor i antennen så vi verkligen visar att det är nationaldag. Detta gjordes på turen med ryssarna och var en bra idé.

KPKalle
2007-05-21, 10:38
Kalle, do not forget to vote in the poll ;) , I´ll take it it will be you and Josefina then.
Great, we are up to three guaranteed cars and seven "maybe" cars so far.Doh :rolleyes: Done now!

We did the first Södertorn Run on National Day 2005. With a Swedish flag on our aerial. Get out those flags for this run guys 'n' girls ;)

Hans-G
2007-05-21, 13:37
Tänk om nu alla dessa tveksamma, de som svarat "Jag kan kanske komma med", verkligen slår till och kommer med - då är vi 10 bilar! :D Gör nu allvar av detta, gott folk!

Och flaggor, självklart. Får nästan lust att göra jätteflaggor av mina dörrar, min MINI är ju nästan "sverigeblå".

Fredrik
2007-05-21, 14:45
Tänk om nu alla dessa tveksamma, de som svarat "Jag kan kanske komma med", verkligen slår till och kommer med - då är vi 10 bilar! :D Gör nu allvar av detta, gott folk!

Och flaggor, självklart. Får nästan lust att göra jätteflaggor av mina dörrar, min MINI är ju nästan "sverigeblå".

Vem vet, vi kanske slår rekord :D
Ojdå :eek: det blir många koppar kaffe att brygga och många mackor att göra i ordning :shock:
Jag kan ju inte garantera samma kvalitet som vår egna Mini-kock Gunnar skulle kunna producera, men något ska jag nog kunna skaka fram :lick:

Sverigeflagga på din dörr, som ledarbil (om du vill) blir det en bra markering, Hans :)

RobertH
2007-05-21, 14:56
Med lite tur kan du i alla fall matcha grillningen på Lunda!

(som så smidigt belystes i Automobilartikeln) http://www.smileyarena.com/emoticons/Emotions/Eating/bbq.gif

RandyPiper
2007-05-21, 15:14
Har ingen antenn på min bil, bara en fena.
Men jag kanske kan fixa så Gustav Vasa sitter i grensle över den.

Fredrik
2007-05-21, 17:12
Med lite tur kan du i alla fall matcha grillningen på Lunda!

Robban, det är en teknisk omöjlighet!

Fredrik
2007-05-21, 17:13
Har ingen antenn på min bil, bara en fena.
Men jag kanske kan fixa så Gustav Vasa sitter i grensle över den.

Betyder det att du och Gustav Vasa kommer då, Randy :D

RandyPiper
2007-05-21, 17:29
Betyder det att du och Gustav Vasa kommer då, Randy :D

Ligger fortfarande på kanske stadiet, men det låter helt klart intressant. Måste höra efter med Gurra också.

Edit: Så länge det finns ett kanskealternativ så är det väldigt lockande att kryssa i det när man som jag hatar planera för långt i förväg.

Fredrik
2007-05-21, 17:32
Man får kryssa hur man vill, bara man kommer ;)

TheEngineer
2007-05-21, 20:26
Jag firar ju 1 år med min bil den 5 juni så detta måste ju också celebreras. :jumping:

Dagen efter, den 6 juni förra året, hade jag åkt mina första 100 mil... :steering:

Vad jag antyder är att jag tänker närvara... :D

Fredrik
2007-05-22, 06:43
Yaay :happy: , bra Magnus, du är mer än välkommen 8)

Fredrik
2007-05-25, 08:12
I och med Magnus deltagande blir vi fyra bilar hittills, vilket innebär att jag beslutar att vi kör den 6:e juni. Jag tror dock att vi blir några fler.

Till er som sagt kanske: önskar besked om ni kommer senast två dagar innan (alltså den 4 juni) så att kaffe och mackor räcker - meddela gärna om ni tar med en co-driver också.

För aktuell deltagarlista, se första posten i tråden.

Fredrik
2007-05-29, 09:46
Jag tror att vi kan bli några fler, så har du/ni inget speciellt för er, kom och häng med på en lång tur med fler glada Mini-vänner :D

numberone
2007-05-29, 09:55
Lägg till Daniel och Camilla i röd mini till ovanstående lista.

Men på ett villkor, att vi kör den långa rundan, runt eskilstuna ,torshälla, västerås.

Mvh
/Daniel

Fredrik
2007-05-29, 10:12
Lägg till Daniel och Camilla i röd mini till ovanstående lista.

Men på ett villkor, att vi kör den långa rundan, runt eskilstuna ,torshälla, västerås.

Mvh
/Daniel

Kul Daniel, du och Camilla är mer än välkomna :D

Edit: Jag tror vi drar den långa rundan, blir liksom lite mer köra då :D 8)

Hobbe
2007-05-30, 23:15
Jag lovar att jag fortfarande ska försöka.
Gratis macka och kaffe är svårt att säga nej till :D

RobertH
2007-05-30, 23:20
Jag har officiellt tjatat på Marcus att hänga med på träffen nu, precis som jag lovade Fredrik.

(På blackrace i Akalla. Träffade även på Mario och hans syster. Hmmm)

Fredrik
2007-05-31, 09:44
Hobbe: bra att du försöker, huvudsaken är att du kommer med :D

Robban: blackrace med Marcus och Mario, hmm, kom inte med i Aftonbladet bara, sägandes "vi e´från Cooper Sweden", Mini GmbH kanske inte vill bygga en klubb med oss då ;)

Kan meddela att vi förmodligen blir sju bilar hittills, Edde i Västerås ansluter antagligen under vägen med sin Cab, samt kör med en bit på vår tur runt mälaren, allt enligt rapporter från Hans-G.

Hans-G
2007-05-31, 13:22
Kan meddela att vi förmodligen blir sju bilar hittills, Edde i Västerås ansluter antagligen under vägen med sin Cab, samt kör med en bit på vår tur runt mälaren, allt enligt rapporter från Hans-G.

Sju är ju rätt OK, men fler av "kanske"-mänskorna borde till slut inse vad det är som gäller på nationaldan i år! Slå till nu!!! Ju fler vi blir desto roligare! Och mer jobb för Fredrik :D

KPKalle
2007-05-31, 22:16
Hobbe: bra att du försöker, huvudsaken är att du kommer med :D

Robban: blackrace med Marcus och Mario, hmm, kom inte med i Aftonbladet bara, sägandes "vi e´från Cooper Sweden", Mini GmbH kanske inte vill bygga en klubb med oss då ;)

Kan meddela att vi förmodligen blir sju bilar hittills, Edde i Västerås ansluter antagligen under vägen med sin Cab, samt kör med en bit på vår tur runt mälaren, allt enligt rapporter från Hans-G.
Good for Edde :cool: I know if the guys in Vasteras orgainsed something I'd make the effort to go there!

Fredrik
2007-06-03, 19:38
Snart är det dags, måndag den 4/6 önskar jag besked om ni kommer eller ej.
Kolla i tråden på tisdag kväll om det skulle vara någon sista-minuten-ändring.

Vädret ska ju vara :happy: så jag tror det blir en kanonrun, helt enkelt.
Frågan du måste ställa dig är: kan jag verkligen missa denna run eller :confused::blink: :soffa: :eek: :sad:, för jag är övertygad om att vi som kör kommer att tycka :banana: :buttrock: :cool: :handen: :steering:

numberone
2007-06-03, 20:57
Ps.

Det blir att jag och Camilla ansluter i Torshälla, sen får vi se om vi åker hela vägen runt, eller om vi tar av vid Enköping.

Vid vilken tid kan det tänkas att kalaset har hittat till Torshälla?

Mvh

Fredrik
2007-06-03, 21:04
Helt okej, Daniel, jag justerar post ett, du och Camilla ansluter längs vägen.

Hans-G
2007-06-03, 22:39
Ps.

Det blir att jag och Camilla ansluter i Torshälla, sen får vi se om vi åker hela vägen runt, eller om vi tar av vid Enköping.

Vid vilken tid kan det tänkas att kalaset har hittat till Torshälla?

Mvh
Tjena Daniel!

Vi startar ju strax före 11, men det är en del kringelikrokvägar på menyn denna nationaldag, så räkna inte med Torshälla förrän framemot halv ett.

När det är ungefär en halvtime kvar till dig i Torshälla ringer jag och förvarnar - jag har ju ditt nummer.

Förresten - vi kör alltså motsols med start i Kungsängen. Vi passerar Enköping och kör norr om Västerås på väg mot dina trakter, så större delen av "varvet" är ju redan avverkat när ni hoppar på. Men en del sköna småvägar är ju kvar. Ni borde åka med till Taxinge och lyxfikat, åtminstone... :)

Välkomna i gänget på onsdag!
/Hans-G

numberone
2007-06-04, 14:57
ok.

Men om vi kör motsols så kan vi ansluta i enköping istället.

Tänkte att jag skulle putsa upp bilen till rundan så den är riktigt fin, då åker jag förbi en kantklippare som skjuter ett stenskott i vindrutan med en stor spricka som följd, iaf minst ett skott vid torkaren. Ska undersöka hela fronten när jag polerar :mad: .

BlastBeat
2007-06-04, 15:17
ok.

Men om vi kör motsols så kan vi ansluta i enköping istället.

Tänkte att jag skulle putsa upp bilen till rundan så den är riktigt fin, då åker jag förbi en kantklippare som skjuter ett stenskott i vindrutan med en stor spricka som följd, iaf minst ett skott vid torkaren. Ska undersöka hela fronten när jag polerar :mad: .
Ah! Sjukt segt! Beklagar, men du är inte den förste och knappast inte den siste heller. Hoppas det går att fixa relativt smärtfritt!

TheEngineer
2007-06-04, 19:35
:mad:

Min pärla är inlämnad hos BMW i Solna eftersom det har uppstått nån knirkande ljud från drivningen vid acceleration och motorbroms. Vet inte när jag får tillbaka den så jag kommer inte med på nationaldagsturen. :(

/Magnus

Hans-G
2007-06-05, 01:00
ok.

Men om vi kör motsols så kan vi ansluta i enköping istället.

Tänkte att jag skulle putsa upp bilen till rundan så den är riktigt fin, då åker jag förbi en kantklippare som skjuter ett stenskott i vindrutan med en stor spricka som följd, iaf minst ett skott vid torkaren. Ska undersöka hela fronten när jag polerar :mad: .

Jäklar vad trist! Med stenskottet menar jag.
Hoppas du kan köra med oss iallafall. Eftersom vi kör norr om Enköping så krävs det nog ett litet snack för att hitta bra mötesplats. Jag ringer dig under tisdagskvällen!
/Hans-G

Hans-G
2007-06-05, 01:03
:mad:

Min pärla är inlämnad hos BMW i Solna eftersom det har uppstått nån knirkande ljud från drivningen vid acceleration och motorbroms. Vet inte när jag får tillbaka den så jag kommer inte med på nationaldagsturen. :(

/Magnus

Och ännu mera tråkiga nyheter...
Synd att du inte kan vara med i dina gamla hemtrakter! Fast det är förstås viktigare att pärlan är körklar till stora resan om två veckor!

Nån "reserv" som går in i Magnus ställe? :D

/Hans-G

Hans-G
2007-06-05, 01:38
Med klarblå himmel ovanför oss kör vi vårt Nationaldagsrace med officiell start hemifrån Fredrik's place.

Vi som börjar inne i stan samlas vid BMW Solna kl 9.30 för en samlad värdig utresa. Glöm nu inte att fixa en flagga att sätta i radiomasten! Tygflagga är det enda som duger, pappersvariant klarar sig bara nån kilometer.

Sega typer som vill köra direkt till Fredrik kan ha nytta av bifogade karta.

Väl mött till en härlig dag!

RobertH
2007-06-05, 16:30
Blev det den korta eller långa svängen till slut?

Fredrik
2007-06-05, 18:39
Kommer med personliga dåliga nyheter - inför denna run som jag initierat har jag gått och blivit sjuk, så jag kan inte vara med i morgon 6 juni :sad:

Jag föreslår att ni träffas på Mcdonalds i Stäket eller annat ställe, relativt smidigt med tanke på fortsatt färdväg.

Jag är djupt besviken på denna bacill som hoppat på mig just nu :mad:
Jag skriver ett PM till er som anmält sig för kaffe och macka hemma hos mig, det enda jag vet med bestämdhet är att jag senare kommer att föreslå en ny tur med liknande upplägg. Hoppas ni deltagare kommer att ha skoj :steering:

Om det mot förmodan skulle komma en Mini och parkera på garageuppfarten ger jag numret till dig, Hasse - hoppas det är o.k.

Hans-G
2007-06-05, 18:40
Blev det den korta eller långa svängen till slut?

Långa, absolut! Vi ska fånga upp Edde i Enköpingstrakten och Daniel (numberone) i Tortuna nordost om Västerås. Och vi vill ju ha så roligt som möjligt! Dessutom får vi lite kulturhistoria - vi passerar tre slott på resan (om vi nu räknar bort vårt eget i innerstan, om nu nån råkar köra förbi där). :)

Edit: Vi ställer in Mälaren Runt och kör en lokal tur istället. Läs nedan.

Fredrik
2007-06-05, 18:40
Blev det den korta eller långa svängen till slut?

Jag tror Hasse och jag enväldigt beslöt att vi skulle dra den långa vägen :steering: :steering: :steering:

RobertH
2007-06-05, 18:49
Så det slutade med typ 2,5 bilar som ska åka 25 mil motorväg? :blink:

Fredrik
2007-06-05, 19:00
Så det slutade med typ 2,5 bilar som ska åka 25 mil motorväg? :blink:

Nej, inte motorväg, utan gamla vägen. Mer svängar och så, men det blev ett litet manfall på slutet i och med att Magnus har bilen inlämnad och jag blivit sjuk :sad:

Hans-G
2007-06-05, 19:01
Kommer med personliga dåliga nyheter - inför denna run som jag initierat har jag gått och blivit sjuk, så jag kan inte vara med i morgon 6 juni :sad:


Sååååå jäkla trist, Fredrik!!! :(
Krya på dig snabbt nu så att du kanske hinner få en liten försmak av sommaren i alla fall innan den gör uppehåll igen... Och så satsar vi väl på en riktig ersättningstur senare i sommar. Ni som inte åker till MINI United kanske kan roa er här hemma. :)

Tio små negerpojkar... Tre tappra bilar kvar, men visst kör vi. Det är ju dessutom två bilar till som ansluter efter vägen. Och kanske, kanske något av de osäkra korten dyker upp till sist.

Jag kör förbi BMW i Solna vid halvtio, men förväntar mig inte att Kalle och Josefina eller Robban och Jessica kommer dit - det är ju rätare linjer att köra direkt till E18. Men Fredriks tips är bra - vi ses för en enkel kopp kaffe på McDonalds i Stäket vid tioblecket.

På återseende senare Fredrik - vi andra ses på Donkan vid Stäkets trafikplats.

/Hans-G

Edit: Vi kör en kort tur istället på nationaldagen. Läs nedan.

Hans-G
2007-06-05, 19:02
Har nu haft snabbkontakt med Robban och Kalle. Båda tycker att det är lite för häftigt att köra vår ambitiiösa tur Mälaren Runt den 6 juni - kanske vi kan göra samma tur senare istället.

Jag har också kontaktat Edde och Daniel. dom två som skulle ansluta på vägen, så dom är underrättade.

Vi tre bilar som är kvar kör istället en lokal tur till Vaxholm, Sigtuna eller så för en lunch men med start något senare, 11-12 troligen.

Givetvis är andra välkomna - kanske det passar någon bättre med en kort tur, som det nu blir istället för den lååånga, men rooooliga...:)

Mer info senare tisdag kväll, när vi har bestämt oss för starttid osv.

/Hans-G

Hans-G
2007-06-05, 21:20
Spikat - eller näst intill...

I stället för Mälaren Runt kör vi en kortis till Vaxholm och käkar nationaldagslunch. Eller nåt sånt.

Hur som helst möts vi vid BMW Solna kl 12.

ALLA är välkomna!

http://www.sweden.se/upload/Sweden_se/english/Theme%20sites/Celebrating/Nationaldagen_flagga.jpg

RandyPiper
2007-06-05, 21:29
Ich komme !

RobertH
2007-06-05, 21:32
Vi också!

Hans-G
2007-06-06, 09:16
Om ett par timmar är det dags!

Istället för en lång Mälaren Runt-tur blir det en kortis till nån trevlig, somrig plats där vi käkar lunch.

Kom med du också och njut av dagen - redan nu vid tio är det 21 grader varmt, klarblå himmel och vindstilla.

Samling vid BMW Solna kl 12. Vi är inte ute mer än cirka tre timmar, så det är gott om tid för annat också.

Välkomna!

/Hans-G

RobertH
2007-06-06, 11:06
Vi var tvugna att hoppa av ändå tyvärr. Förkylningen som jag ignorerat i några dagar sänkte mig totalt idag, så jag får önska herrarna en trevlig åktur och hänga på nästa gång istället.

RandyPiper
2007-06-06, 14:28
Det blev en trevlig runda med fika vid färjelägret på rindö.

Lite dålig uppslutning bara, 2 bilar lång blev karavanen :o

KPKalle
2007-06-06, 15:09
So sorry I couldn't join. I hurt my wrist a few weeks ago - I can drive but not so well. And I didn't want to risk it if we would become "spirited" ;) Hope you had a great time guys...... :(

Edde
2007-06-06, 20:59
så här fint åkte jag idag, en liten bit av Mälaren runt! =) 27 grader varmt

ursäkta bildkvalitén men den är tagen med en kamera (mobilkamera ska det naturligtvis vara! haha)... gömde att ta kort under turen medden riktiga kameran utan det fick bli en nu på kvällen istället.... =)

Hans-G
2007-06-06, 23:45
Det blev en trevlig runda med fika vid färjelägret på rindö.

Lite dålig uppslutning bara, 2 bilar lång blev karavanen :o

Fika och fika - Rindögrillens kaffemaskin var paj, så det blev varsin läsk - men tack för sällskapet, Andreas! Riktigt lika racigt som sist blev det ju inte på Bogesundsvägen - det är ju ofta så på grund av alla svenssöner som sitter och kör 40-50 på 70-sträckan och dessutom bromsar i kurvorna...:mad:

Det var ju en fantastiskt skön dag, och jag är glad åt att Edde såg till att lufta sig och sin cab också - extrautsmyckad (ja, bilen alltså :D) dagen till ära, framgår det av hans bild. Jag tänkte klämma in en egen bild under kvällen också, men kameran blev kvar i bilen, så jag lägger till bilden senare.

Hoppas ni som inte kunde komma av olika skäl hade en bra dag ni också!

Efter att jag och Randy Andy åkt åt skilda håll gjorde jag ett ärevarv på Bogesundslandet i den härliga försommargrönskan och på en grusväg som går norr om den vanliga, krokiga asfaltvägen. Kul körning, men ack så dammigt...

Försökte sen fika på McDonald's i Hägernäs, men deras kaffemaskin var också trasig. :furious:

Två tappra idag, eller snarare igår. Vi hoppas på nya mer framgångsrika försök att få ihop ett ordentligt sällskap till en ny runda senare.

/Hans-G

Fredrik
2007-06-07, 09:34
Du har helt rätt Hasse, jag kommer med bestämdhet att planera in en ny mälaren-runt tur, så vi kan fånga upp Edde (snygg utsmyckning på din cab, Edde!), Numberone och Klas Rombäck också längs vägen.
Nu står ju United på tur för vissa lyckliga, så vi får ta det lite senare.

Det börjar också bli dags att planera lite aktiviteter för den stora Sverigeträffen i slutet på augusti, en solklar tiopoängare.

Det blir ett roligt samt hektiskt Mini-år i år, kära Minister :D

Hans-G
2007-06-08, 05:21
Bra Fredrik, då försöker vi igen senare i sommar.

Fast frågan är ju om min bil då fortfarande ser ut som den gjorde 6 juni och gör nån månad framåt, åtminstone över MINI United i Zandvoort.

http://i95.photobucket.com/albums/l149/coopersweden/Hans-G/IMG_2064.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l149/coopersweden/Hans-G/IMG_2065.jpg

RobertH
2007-06-08, 07:50
Gryyyyym stripning!!!

Fredrik
2007-06-08, 08:21
Härligt Hasse, du höll fanan högt :D