handdator

Visa fullständig version : Servopumpen!



kakan
2007-05-14, 14:42
Ni som var med på konbanan kommer säkert ihåg att det kom väldigt fin rök ur scoopet på min cooper då det läckt servoolja på grenröret.
Efter detta så har missljudet blivit högre och högre, och idag lämnade jag in den på BMW solna för att de skulle ta en titt på den.

Och nu så ringde dem och hade konstaterat att servopumpen var trasig.. om jag har tur hinner det komma en ny till på onsdag. Gick på garantin iallafall, så det var skönt.

Hursomhelst, ni som har garanti kvar, kan vara en idé att undersöka om era pumpar fungerar som dom ska! Missljudet blev högre och högre i låga hastigheter, lät rätt mekaniskt och illa..

Nån som förresten hört om andra som har haft detta problem?

Kör för tillfället runt i en one från bmw solna, nästan så man somnar bakom ratten när man trycker på gaspedalen ;)
Men bensinförbrukningen är trevlig! :)

RobertH
2007-05-14, 14:48
Skönt att det löste sig trots allt.

Dags för en sån här nu då lagom tills garantin går ut? :D

http://www.minimania.se/shop/skyddsk%E5pa-till-servopumpfl%E4kt-p-60.html

kakan
2007-06-11, 09:57
Nu har dom bytt servopumpen, men missljudet kvarstod..
Så nu var jag ute med en mek från BMW solna i typ 20 minuter och försökte komma fram till vad felet var.
Tydligen så är det någonting med kopplingen som är knas, så dom ska byta den.
Har även ett missljud från passagerarsidan i bilen, nåt med inredningen troligtvis..

Men men, nu får man både ny servopump och koppling på garantin.. bra det iallafall.
Vet inte hur pass vanligt felet är men missljudet kommer fram när man kör på ettan och slirar med kopplingen från stillastående, så ni med garanti kanske vill pröva och se om ni hör detta missljud på era bilar. Låter som ett mekaniskt skrapande ungefär.

mrmarsupilami
2007-06-11, 11:45
Bra tips, kakan! Ska lyssna efter det på min bil.

Har för mig att du också hade Alta CAI, sade de nåt om det på BMW Solna eller var det lugnt?

kakan
2007-06-11, 13:13
Bra tips, kakan! Ska lyssna efter det på min bil.

Har för mig att du också hade Alta CAI, sade de nåt om det på BMW Solna eller var det lugnt?

Jepp har alta CAI. Dom sa inte ett knyst om det, fast sen vet jag iofs inte hur ett öppet filter skulle kunna haverera kopplingen eller servopumpen :p
Däremot om det skulle vara nåt tjall med motorn kanske dom skulle vara lite kinkiga.. men iom att filtret är skärmat så ser jag faktiskt inte heller hur det skulle kunna paja motorn eller så.