handdator

Visa fullständig version : MINI går med förlust



Hobbe
2007-05-10, 15:00
Sanningen i att BMW planerar att lägga ett bud på Volvo PV kanske kan diskuteras, men att MINI nu går med förlust pga låga försäljningsvolymer efter succén med MINI under 2001-2005 är inte särskilt förvånande IMO.
Frågan är om R56:an någonsin kommer att klarar av att axla MINI manteln efter bla R53:an ?
R56:an jämfört med R53:an har blivit mer "mogen", dvs det innebär alltid mindre kul, mer bekväm, samt mer "lagom".
Dessutom har den ett utseende som inte längre attraherar mig på samma sätt.
Positivt är i alla fall att BMW håller hårt om MINI, och knappast kommer att ge upp i första taget.

Stalltips:
Vanligtvis brukar en mindre face-lift ske två-tre år efter introduktionen av en ny modell, men här tror jag att vi kan förvänta oss en stor face-lift, och introduktion av fler varianter inkl. en "värsting" snabbare än beräknat.



http://di.se/Index/Nyheter/2007/05/10/232724.htm?src=xlink

mrmarsupilami
2007-05-10, 15:06
Jag håller helt med! Tror R53:ans succé till stor del beror på dess säregenhet och kompromisslöshet. Bilar behöver en egen identitet för att sälja idag. Då kan man inte släta ut identiteten som BMW till viss del gjort med R56, istället bör man förstärka den!

powernap
2007-05-10, 15:08
citat "Dessutom vill bolaget utveckla sitt småbilsmärke Mini genom att väsentligt öka dess produktion." slut citat

då blir det en dussinbil :( ungefär som utvecklingen på GP ;)

skämt å sido, tycker inte det vore så bra för märket i helhet med en snabb facelift. Håller helt och hållet med om att R53 är den "snyggaste" i minifamiljen, hittills får man väl tillägga

Tycker samtidigt att märket ÄR och skall VARA en busbil som många drömmer om men som få gör slag i saken att handla=högt andrahandsvärde=bra för oss som äger en...

Live and let live med en o annan snabb sväng kan jag godkänna :)