handdator

Visa fullständig version : För lång för glastak? MCS -07



Rasmus
2007-05-08, 23:38
Idag var jag och provkörde en MCS -07. Döm av min förvåning när jag satte mig i förarsätet och huvudet snuddade taket! Jag är 190 cm lång och hade aldrig kunnat tänka mig att taket skulle vara så lågt.

Säljaren berättade för mig att med glastak så flyttas innertaket ner några centimeter eftersom glas/funktion/elektronik ska få plats. Han sa sedan att det är bättre med plats i höjdled om man väljer bort glastaket. Är det så?

Jag vill ju ha glastak, men jag vill fasen inte sitta med 1 cm tillgodo till taket :(

De ska nämnas att jag hade "pumpat" stolen i botten, så långt ner det gick att komma.

Någon här som är lika lång (eller längre) än jag med liknande erfarenheter?!

Tyckte för övrigt att inredningen var lite plastig. Annars var det en grymt kul bil att köra! Fanns dock viss tendens till att bilen blev "sladdrig" på framhjulen när man gasade på rejält.

Några kommentarer till mina testkörningserupplevelser? :)

Fick låna bilen för provkörning i 30 min men hade nog behövt det tiodubbla för att kunna avgöra om det är rätt bil för mig. Brukar bilfirmor låna ut testbilar över en hel dag eller likande, om man verkligen är intresserad? För nästan 300.000 kr vill jag vara säker på att det är rätt köp jag gör :)

Ni som beställt MCS -07, hur lång väntetid har ni haft på era bilar?

Hobbe
2007-05-08, 23:42
Öppna luckan, stick ut knoppen, och sätt på en gammal läderhuva med tillhörande glasögon så löser det sig ;)

Rasmus
2007-05-09, 00:08
Öppna luckan, stick ut knoppen, och sätt på en gammal läderhuva med tillhörande glasögon så löser det sig ;)
Haha, helt klart ett kreativt förslag! ;)

carljohan
2007-05-09, 06:28
Har precis plockat ut min nya Mini Cooper S -07 :D utan soltak och är själv 1.97 lång. Det är inga problem att få plats för mig men om det är så att du har extremt lång överkropp ska du kanske provsitta en bil för säkerhets skull.

Beställ din bil med diffspärr så får du ordning på hästarna. Dock kan man skönja en viss tendens till att bilen vill dra i sidled vid fullgas rakt fram.

Jag beställde min Cooper i november och fick den alldeles nyss. Vet ej vad leveranstiden är för tillfället så kolla med en säljare om detta.


Idag var jag och provkörde en MCS -07. Döm av min förvåning när jag satte mig i förarsätet och huvudet snuddade taket! Jag är 190 cm lång och hade aldrig kunnat tänka mig att taket skulle vara så lågt.

Säljaren berättade för mig att med glastak så flyttas innertaket ner några centimeter eftersom glas/funktion/elektronik ska få plats. Han sa sedan att det är bättre med plats i höjdled om man väljer bort glastaket. Är det så?

Jag vill ju ha glastak, men jag vill fasen inte sitta med 1 cm tillgodo till taket :(

De ska nämnas att jag hade "pumpat" stolen i botten, så långt ner det gick att komma.

Någon här som är lika lång (eller längre) än jag med liknande erfarenheter?!

Tyckte för övrigt att inredningen var lite plastig. Annars var det en grymt kul bil att köra! Fanns dock viss tendens till att bilen blev "sladdrig" på framhjulen när man gasade på rejält.

Några kommentarer till mina testkörningserupplevelser? :)

Fick låna bilen för provkörning i 30 min men hade nog behövt det tiodubbla för att kunna avgöra om det är rätt bil för mig. Brukar bilfirmor låna ut testbilar över en hel dag eller likande, om man verkligen är intresserad? För nästan 300.000 kr vill jag vara säker på att det är rätt köp jag gör :)

Ni som beställt MCS -07, hur lång väntetid har ni haft på era bilar?

Johan W
2007-05-09, 07:03
Hade glastak på min gamla S, har svårt att tro att det är så stor skillnad på den gamla och nya. Jag är 191cm lång och kunde sitta med hjälm i bilen. Säker på att du dragit ner stolen i botten?

Park Lane
2007-05-09, 07:27
Jag är 189 cm lång och har heller inte några problem med takhöjden med mitt glastak. Har god marginal. Har iofs "gamla" karossen, men tror inte att det skall vara någon skillnad i höjd på bilen (endast längden).


Mvh
Jonas

Rasmus
2007-05-09, 18:00
Tack för svar!

Jo, stolen var i botten... det konstaterade både jag och polaren :)
Var stressad efter provkörningen, så jag får försöka provsitta bilar både med och utan glastak vid nästa tillfälle.

xrayspex
2007-05-10, 19:04
Ni som beställt MCS -07, hur lång väntetid har ni haft på era bilar?

Jag beställde i mitten oktober och fick min (tidigare än beräknat) i slutet av januari :)

Freddo
2007-05-10, 19:44
Jag är 182 och klarar mig fint med glastaket, visst är det mindre utrymme än utan men sitter jag med stolen längst ner så är det bra mycke kvar till tak.
så du borde klara dig, fast jag kan konstatera att det är lite mindre utrymme i R56:an än R53:an.
Fick förövrigt vänta på min från dec till april.

RandyPiper
2007-05-10, 19:49
Jag är 163 cm över havet och har inga som helst problem med detta, förstår inte vad ni pratar om. :confused:

GT
2007-05-10, 19:52
snubblar du på instegs listen ?

Rasmus
2007-05-10, 20:42
Jag har ganska lång överkropp så det är väl där det "inte stämmer". Blir det en ny bil så får det tyvärr bli utan glastak.

Det känns så tråkigt att det är lång leverenstid. Vill ju ha direkt jag beställer! :D Försöker hitta någon bil med "rätt" utrustning som finns inne. Många som finns hos bilhandlarna är så konstigt utrustade :(

Marcus
2007-05-10, 22:18
Ring runt och kolla om nån handlare har en bil i produktion.

Polaren skulle köpt från Solna först, men dem hade ingen leverans förren augusti/september.
Borgs bil däremot hade en bil på bandet som skulle vara klar senast juli.

Kan ju finnas fler handlare som har bilar på g.

Dessa bilar kan man alltså specca som man vill. Färg, utrustning osv.

Rasmus
2007-05-10, 23:26
Ring runt och kolla om nån handlare har en bil i produktion.

Polaren skulle köpt från Solna först, men dem hade ingen leverans förren augusti/september.
Borgs bil däremot hade en bil på bandet som skulle vara klar senast juli.

Kan ju finnas fler handlare som har bilar på g.

Dessa bilar kan man alltså specca som man vill. Färg, utrustning osv.
Bra tips!
Har ringt runt till dom som har bilar inne men inte frågat om lediga produktionsplatser.

Enligt BMW Solna så är nästa "produktionscykel" nu under sommaren med leverens i juli/augusti. Helt klart värt att ringa runt!

Jag fick offert från Borgs bil på en sprillans 07:a igår, men den var såklart sådär konstigt utrustad. Ingen extrautrustning utöver Chilipaketet och så läderstolar för 11.000 kr. Jag tar hellre larm, sportknapp, hifipaketet, auto.klimat osv. än läderstolar :)

Freddo
2007-05-11, 06:38
Jag fick offert från Borgs bil på en sprillans 07:a igår, men den var såklart sådär konstigt utrustad. Ingen extrautrustning utöver Chilipaketet och så läderstolar för 11.000 kr. Jag tar hellre larm, sportknapp, hifipaketet, auto.klimat osv. än läderstolar :)

Hi-fi paketet är inte lika bra som i R53:an, snarare kan man jämföra med gamla boost.. ja lite bättre är det men inte mycke. Inte riktigt värt 4900:- tycker jag

Rasmus
2007-05-11, 12:30
Har inte lyssnat ordentligt på ljudpaketet i R53:an eller nya coopern utan bara fått berättat för mig att utan hifi-paket låter det som en klockradio :)

Villken utrustning skulle ni inte klara er utan i era bilar? Lista gärna, så kanske jag kan tänka om och inte va så jävla kräsen när jag ska välja :P

powernap
2007-05-11, 12:47
glastak=mer vikt högt upp=sämre kurvegenskaper :)
inte glastak=vridstyvare kaross samt lägre vikt högt upp

edit 1: har plåttak på min nya
edit 2: hade glastak på min gamla

summa sumarium: sväng mera utan glastak

BlastBeat
2007-05-11, 12:54
glastak=mer vikt högt upp=sämre kurvegenskaper :)
inte glastak=vridstyvare kaross samt lägre vikt högt upp

edit 1: har plåttak på min nya
edit 2: hade glastak på min gamla

summa sumarium: sväng mera utan glastak

Slutsats: Välj en med glastak så har du något att skylla på när du tar kurvorna lite dåligt. ;)

Powernap: Märkte du så stor skillnad med och utan glastak?

Personligen tycker jag att man kan ta lite sämre kurvegenskaper, du får utan tvekan igen det när det är sommar och varmt ute och man kan fälla upp taket. Även andra årstider fyller den sin funktion genom att släppa in ljus som ger mycket mera rymd i bilen.
Slutsats 2: Skaffa glastak och njut av solen och tycker du att det blir för dåliga kurvegenskapers så gå en kurs.

Freddo
2007-05-11, 13:09
Skulle jag köpa ny igen skulle jag definitivt ta anthracite inertak, multiratt, acc bi-xenon och armstöd...å sportknapp
Å faktiskt taklucka också.. är så nöjd med den.

Du har helt rätt i att orginalsystemet låter som en klockradio, fattar inte hur dom tänkt. Så visst kan väl hi-fi systemet vara nåt. fast jag skulle nog hellre lägga lite på eftermarknadsljud ist.

Rasmus
2007-05-11, 21:38
Utrustningslistan som jag vill ha ser ut ungefär så här:

Chilipaketet (där nedanstående ingår):
• Belysningspaket
• Dimljus fram
• Extra fjärrnyckel
• Färddator
• Förvaringspaket
• Höjdjustering passagerarsätet
• Klädsel tyg-/läderkombination "Ray"
• Klimatanläggning
• Lättmetallfälg Crown Spoke, 17"
• Sportchassi
• Sportläderratt
• Velourmattor
• Xenon-ljus

... utöver detta vill jag ha:
• Sportknapp
• Multifunktionsratt
• Automatisk AC
• HIFI/Stereo-paket
• Larm

Några andra saker som är "livsviktiga" att få med i bilen? :)

Glastaket alltså går bort eftersom jag är för lång.
Ingår förresten diff på alla nya MCS -07? På de offerter jag fått från BMW står det nämligen 0 kr på diff.

Vad beträffar färg så är jag riktigt förtjust i Pepper White med svart tak och svarta stripes. Men det finns ju annat som funkar också. Allt utom gult typ :)

Marcus
2007-05-12, 08:43
Diff är livsviktigt! Det ska du ha oavsett om du får betala eller inte :)

Marcus
2007-05-12, 22:43
Vet inte om det var tillval eller standard på 05 och 06, men på 07> så är det tillval.

Kajsa
2007-05-13, 00:18
Jag är 163 och skulle vara alldeles lagom för ett glastak. Vi kan byta om du vill, du får min 03-a utan glas och jag får din. (På köpet får du en vän för livet som är den absolut snyggaste och kvinnligaste mini-nörden här)

Deal?

Marcus
2007-05-13, 20:11
Jag är 163 och skulle vara alldeles lagom för ett glastak. Vi kan byta om du vill, du får min 03-a utan glas och jag får din. (På köpet får du en vän för livet som är den absolut snyggaste och kvinnligaste mini-nörden här)

Deal?


Jasså, så Kajsa är självutnämd som snyggast på forumet??? :D
Undrar vad dem andra tjejerna säger om den saken :p

BlastBeat
2007-05-13, 20:26
Jasså, så Kajsa är självutnämd som snyggast på forumet??? :D
Undrar vad dem andra tjejerna säger om den saken :p
Börjar bli dags för en "bild på dig själv"-tråd snart eller? ;)

(Kanske en poll ang. vem som är snyggast på forumet också?):drool3:

RandyPiper
2007-05-13, 22:12
Kajsa kanske är snyggast men jag är i alla fall kvinnligast !

GT
2007-05-13, 22:13
Kajsa kanske är snyggast men jag är i alla fall kvinnligast !

We know!

Marcus
2007-05-13, 22:34
Bra grabbar, men nu fortsätter vi offtopicen i BANTER tråden, i just OFFTOPIC :) Där är smutskastning, slag under bältet, fula trick, dåligt språk osv tillåtet. Inte i resten av forumet :p

Fredrik
2007-05-14, 08:04
Kajsa kanske är snyggast men jag är i alla fall kvinnligast !

:lol: , you go girl!

Rasmus
2007-05-15, 21:29
Vet inte om det var tillval eller standard på 05 och 06, men på 07> så är det tillval.

Jag kollade med BMW Solna idag och diff ingår i Mini Cooper S men man måste se till att "välja det aktivt". Men det kostar 0 kronor. :)

powernap
2007-05-18, 08:39
Jag kollade med BMW Solna idag och diff ingår i Mini Cooper S men man måste se till att "välja det aktivt". Men det kostar 0 kronor. :)

Diff på 2005?

RobertH
2007-05-18, 08:51
Diff på 2005?

Tillval, kostade ca 1600kr..

powernap
2007-05-18, 09:30
mummel mummel.....måste man ner på knä för att titta...

hur är "originaldiffen" (mäter man i procent eller nåt va)?

köpte ju begagnad 05:a

RobertH
2007-05-18, 09:31
30%

Har du inte "tillvalslappen" som kommer med serviceboken?

powernap
2007-05-18, 09:43
30%

Har du inte "tillvalslappen" som kommer med serviceboken?

ÄH du vet papper o jag.......som plus o minuspoler på en magnet....vilken färg har den?

JohanH
2007-05-19, 15:34
Jag kollade med BMW Solna idag och diff ingår i Mini Cooper S men man måste se till att "välja det aktivt". Men det kostar 0 kronor. :)

Jag beställde hos Borgs Bil av David, han specade att diffen kostade pengar, men bilen blev ändå billigare än hos BMW i Solna. Nu kan jag åtnjuta rabatt via det skrå jag tillhör och intressant nog hade Solna inte givit full rabatt för viss extrautrustning medan Borgs Bil gav rabatten fullt ut.

Min bil ska komma i första veckan i juli. Utöver din lista så har jag avslagningsbar airbag på passagerarsidan. Efter att ha bott i London är jag övertygad om att Minin fungerar som familjebil :-).

/Johan

Rasmus
2007-05-19, 17:24
Jag beställde hos Borgs Bil av David, han specade att diffen kostade pengar, men bilen blev ändå billigare än hos BMW i Solna. Nu kan jag åtnjuta rabatt via det skrå jag tillhör och intressant nog hade Solna inte givit full rabatt för viss extrautrustning medan Borgs Bil gav rabatten fullt ut.

Min bil ska komma i första veckan i juli. Utöver din lista så har jag avslagningsbar airbag på passagerarsidan. Efter att ha bott i London är jag övertygad om att Minin fungerar som familjebil :-).

/Johan

Trevligt! Vad var det för rabatt du fick hos Borgs som Solna inte gav? När beställde du för att få beskedet om leverens första veckan i juli?

Diff ska för övrigt ingå i Chilipaketet, enligt BMW Solna.

Urkopplingsbar airbag ska man ha, det glömde jag på min lista :)

Rasmus
2007-05-25, 14:38
Trevligt! Vad var det för rabatt du fick hos Borgs som Solna inte gav? När beställde du för att få beskedet om leverens första veckan i juli?
Är fortfarande nyfiken på ovanstående! :)

Rasmus
2007-05-29, 15:17
Någon här som har siffrorna på höjden mellan sittdynan och innertaket på en Mini Cooper S med glastak?

Jag har hittat en MCS -07 som finns för omgående leverens, med precis den utrustning och färg jag vill ha! Vilket flyt va?! Men den har glastak och eftersom jag, som ö-bo, inte kan dra till närmsta ÅF och provsitta så vore det nice att veta antalet centimeter mellan sittdyna och innertak... så kan jag mäta mig själv och jämföra! :D

Rasmus
2007-05-29, 16:09
Diff är livsviktigt! Det ska du ha oavsett om du får betala eller inte :)

Kan någon förklara för en "rookie" som mig exakt vad diffen gör och varför den är livsviktig? På den MCS som finns för omgående leverens är det nämligen inte diff.... och man är ju så k*t på att få bilen direkt att det just nu känns som att diffen spelar mindre roll :D

GT
2007-05-29, 17:16
A diff locks the drive shafts at the front , so that both wheels spin at the same time.

Hence more "GRIP"

Rasmus
2007-05-29, 20:15
A diff locks the drive shafts at the front , so that both wheels spin at the same time.

Hence more "GRIP"

OK! Gör det stor skillnad? Och är det livsviktigt? :D

Johan W
2007-06-04, 18:37
OK! Gör det stor skillnad? Och är det livsviktigt? :D

Kör man aktivt m.a.o. konbana/bana/inspirerad körning på kurviga vägar
är det nästan ett måste :)