handdator

Visa fullständig version : Mini utan antisladd?



Kajsa
2007-04-10, 12:05
Hej, jag är ny här. Fundera på att köpa in första mini cooper, från -03.
Men bilen har inte antisladd (DSC), utan bara antispinn (ASC). Är det inte väldigt farligt att åka utan antisladd? Har fått en massa olyckskorpar att börja kraxa om olycksstatistiker och grejer, så nu vet jag itne om jag vågar köpa den. Vad tycker ni?

/Kajsa

Marcus
2007-04-10, 12:48
Det går utmärkt att köra bilar utan antisladd. Antispinn gör ju att det inte spinner och släpper i svängar när du gasar lite på vintern.
Antisladden hjälper dig däremot att parera om du får en ordentlig sladd.

Hur mycket mindre kostar bilen utan DSC jämfört med bilar med? Handlar det om 10 000kr ung så skulle jag satsa på en bil med, antagligen får du väl mer utrustning då också?

Många här brukar ha mycket köptips när det kommer till MINIsarna, du kan ju lägga upp länkar till blocket eller bytbil.com annonser du tittat på ifall du vill ha mer köpråd.

Edde
2007-04-10, 12:49
vad jag har förstått så är ASC+T oxå en typ av antisladd...!? har för mig att den oxå bromsar upp hjulen (bara framhjulen) när man understyr i t ex rondeller på vintern? men DSC känner väl av och bromsar upp nått av de fyra hjulen? Kan inte tänka mig att ASC+T bara är antispinn... bar en "miniversion" av ESP eller DSC

Hade ESP på min Seat Leon Cupra och hade man ESP på kunde man inte göra fyrhjulssladdar alls =) hade den avstängd för det mesta... men på Minin har jag för mig att den bara bromsar på framhjulen och drar ner motorvarvet vid spinn... dock har jag aldrig fått sladd på minin även fast jag bara har ASC (aldrig hårdkört den) ...nån som kan reda ut skillnaden menllan ASC och DSC?!

Kajsa
2007-04-10, 13:20
Ja, bra fråga, vad ÄR egentligen ASC+T? Och undrar vad det där "+T" står för i "ASC+T"... finns det ASC utan T? Hmm..

På BMW-handlaren i Göteborg finns ingen begagnad med antisladd, de påstådde att det var ett jätteovanligt och ganska dyrt tillägg. Det tror jag iochförsig inte på, i många privatannonser har ju många coopers antisladd.

Fast jag måste nog tyvärr köpa på bilfirma, det blir så djävulskt höga räntor när man inte äger någon hus man kan utnyttja till att ta extra lån på om man köper privat. Lite synd.

/Kajsa

Kajsa
2007-04-10, 13:28
Länken till bilen är http://www.blocket.se/vi/11422865.htm?ca=11_s
Det står inte så mycket tyvärr, men stereon är ju grym iallafall... hehe

Edde
2007-04-10, 14:03
Ja, bra fråga, vad ÄR egentligen ASC+T? Och undrar vad det där "+T" står för i "ASC+T"... finns det ASC utan T? Hmm..

På BMW-handlaren i Göteborg finns ingen begagnad med antisladd, de påstådde att det var ett jätteovanligt och ganska dyrt tillägg. Det tror jag iochförsig inte på, i många privatannonser har ju många coopers antisladd.

Fast jag måste nog tyvärr köpa på bilfirma, det blir så djävulskt höga räntor när man inte äger någon hus man kan utnyttja till att ta extra lån på om man köper privat. Lite synd.

/Kajsa

ASC+T = Automatic Stability Control Plus Traction

ASC+T ingår i Currypkt till cooper och köpte man en S fick man DSC i curry! Kostar "löst" 1600 kr

DSC kostade ca 3000-5000 kr om man köpte det "löst" beroende på modell

detta var år 2005

Marcus
2007-04-10, 14:08
Du klarar dig fint utan antisladd. :) Harman Kardon är absolut inte fel :D

RobertH
2007-04-10, 14:17
ASC = Anti Spin Control
"+T" = Traction control

Vid bakhjulsspinn med ASC minskas hjulspinnet genom gasspjällsstängning.
Med ASC+T bromsas även spinnande drivhjul vid behov för att öka drivkraften, upp till ca 50 km/t.*

*) Källa, en BMW-tokig kompis.

Kajsa
2007-04-10, 14:19
Ifall de skriver att ASC finns, betyder det ASC+T? Eller kan man råka få "bara" ASC? Finns det över huvudtaget till mini coopern? Hmmm...

Kajsa
2007-04-10, 14:29
Nej det fanns tydligen inte "bara" ASC till coopern, Gött.
Nu känns det mycket tryggare att köpa den, förhoppningsvis är jag stolt cooperägare lagom till helgen :-)

Tack alla för era superbra inlägg och svar, ser jag er ute i sommar bjussar jag på glass!
/Kajsa

Christian
2007-04-11, 19:31
Nej det fanns tydligen inte "bara" ASC till coopern, Gött.
Nu känns det mycket tryggare att köpa den, förhoppningsvis är jag stolt cooperägare lagom till helgen :-)

Tack alla för era superbra inlägg och svar, ser jag er ute i sommar bjussar jag på glass!
/Kajsa

Kom ihåg det: alla som läste det!
HON BJUSSAR PÅ GLASS!!!

Hoppas du hittar din MINI lagom till vårvärmen.
Glöm inte att kolla länken om sommarträffen i aug.