handdator

Visa fullständig version : Garanti voidad om man monterar t ex Alta CAI?



kakan
2007-04-04, 22:30
Som topic lyder, kör man över garantin med gaffeltruck om man installerar öppet luftfilter? Eller hur kinkiga är dom? Jag menar ett luftfilter är ju ingen stor grej men dom kanske är jättekinkiga.. ? Har nämligen typ 8 mån kvar på garantin och vill vara säker..

Fråga 2, har ett konstigt missljud vid fullt rattutslag åt vänster vid något högre hastigheter, låter som en liten hundvalp som ligger och ylar under huven, är det vanligt att servot felar sig på coopersarna? Funderar på att åka till BMW solna..

RobertH
2007-04-04, 22:36
Servon är ett vanligt fel, så det är bra om du kollar upp det.

Ett luftfilter ska nog inte göra någon större inverkan på garantin, speciellt inte eftersom motorerna har MAP-sensor istället för luftmassemätare (MAF). Det vanligaste felet som uppkommer med öppet filter är just att luftmassemätaren blir dränkt i oljan från filtret och går sönder, men det kan alltså inte hända på våra bilar.

Marcus
2007-04-05, 18:39
Vill du vara på säkra sidan kan du ju köpa ett JCW luftfilter, då får du med avskärmad box med lock. Många säger att detta är bättre än Alta och Helix iom att dessa saknar lock och drar in varmluft från motorn. (Alta har "kommit" på detta i efterhand och säljer locket separat). :)

RandyPiper
2007-04-05, 19:04
Vill du vara på säkra sidan kan du ju köpa ett JCW luftfilter, då får du med avskärmad box med lock. Många säger att detta är bättre än Alta och Helix iom att dessa saknar lock och drar in varmluft från motorn. (Alta har "kommit" på detta i efterhand och säljer locket separat). :)

Har för mig att det krävs någon mjukvaru-uppdatering då. Den öppnar locket först när man överstiger 4000 rpm. Så man får bara ut mer effekt och ljud efter det vartvalet.

Christian
2007-04-05, 23:29
Har för mig att det krävs någon mjukvaru-uppdatering då. Den öppnar locket först när man överstiger 4000 rpm. Så man får bara ut mer effekt och ljud efter det vartvalet.

JCW luftfilter har två öppningar. En som fungerar som vanligt och en annan som öppnar vid 4500 rpm,

"There is a second air intake controlled by means of an electronically actuated flap, which opens during acceleration at 4500 rpm."

Ett annat plus är att ljudet kommer när motorn mår som bäst. Vid acceleration!!

Ni får lyssna på träffen på sen-sommaren.

Ace
2007-04-10, 21:21
JCW luftfilter har två öppningar. En som fungerar som vanligt och en annan som öppnar vid 4500 rpm,

"There is a second air intake controlled by means of an electronically actuated flap, which opens during acceleration at 4500 rpm."

Ett annat plus är att ljudet kommer när motorn mår som bäst. Vid acceleration!!

Ni får lyssna på träffen på sen-sommaren.

Har du beställt/monterat ett JCW-filter?
Pris?

Christian
2007-04-11, 19:35
Har du beställt/monterat ett JCW-filter?
Pris?

jag har "hela" works paketet för 49.900-trimningspaketet. alltså, inte stolar,växelspaksknopp, handbroms....ja,,ni fattar säkert.

hittade nyss ett pris på JCW luftfilter:
345 dollar.
Har ingen aning om det är lite/mycket.

D.G
2007-04-11, 21:16
JCW har 2 varianter av sitt luftfilter.
En standard samt en sk Race variant med bortaget spjäll.
Har precis monterat JCW CAI på min. Finns två varianter att göra det på.
Den fabriks monterade varianten är lite krångligare, då skall man ansluta till en vakum koppling samt koppla in sig på ECU:n. Ingen uppdatering behövs av programvaran. Den enklare varianten som jag gjorde var att ta bort spjället så att det blir en öppen variant istället. Köpte min på Outmotoring i USA för 299$

Ace
2007-04-13, 21:35
JCW har 2 varianter av sitt luftfilter.
En standard samt en sk Race variant med bortaget spjäll.
Har precis monterat JCW CAI på min. Finns två varianter att göra det på.
Den fabriks monterade varianten är lite krångligare, då skall man ansluta till en vakum koppling samt koppla in sig på ECU:n. Ingen uppdatering behövs av programvaran. Den enklare varianten som jag gjorde var att ta bort spjället så att det blir en öppen variant istället. Köpte min på Outmotoring i USA för 299$

Vad kostade frakten där ifrån?
Såg att dom hade K&N 57i för $199. (c:a 1400:-) Inte många kronor att tjäna kanske. Det kostar ju 1899:- här i Sverige.