handdator

Visa fullständig version : Köpa Cooper eller Cooper S?



MikaelD
2007-04-02, 20:19
Har planer på att köpa en Mini, har dock inte bestämt mig om det skall bli en Cooper eller Cooper S. Är det någon som kan tala om för och emot för bägge bilar? Cooper S förstår jag är snabbare då den har mer hk m.m. Det verkar ju som att det finns mer tillbehör till Cooper S. På minimaniauk.co.uk finns det luftfilter (typ K&N) till Cooper men inte på minimania.se, dessa borde väl passa ändå? Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig till ett bra köp.

Marcus
2007-04-02, 20:38
Jag tycker du skall lägga dem extra pengarna och satsa på en S.
Kör S själv, men hyrde en Cooper när min bil var på verkstad och det är verkligen inte samma bil. Växellåda och koppling känns mkt slappare och mindre exakt än S'en. Dessutom har Coopern en växel mindre :)

Om jag inte har fel så brukar S bilarna ha lite mer utrustning än dem vanliga Cooprarna också.


Vill du trimma bilen sen så går det ju att få ut lite extra hk både säkert och billigt ur S'en.

RobertH
2007-04-02, 20:46
Har planer på att köpa en Mini, har dock inte bestämt mig om det skall bli en Cooper eller Cooper S. Är det någon som kan tala om för och emot för bägge bilar? Cooper S förstår jag är snabbare då den har mer hk m.m. Det verkar ju som att det finns mer tillbehör till Cooper S. På minimaniauk.co.uk finns det luftfilter (typ K&N) till Cooper men inte på minimania.se, dessa borde väl passa ändå? Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig till ett bra köp.

Allt som du hittar på www.lohen.co.uk www.minimaniauk.com och www.helix13.com går att köpa via minimania.se. Det är bara det att alla produkter inte är upplagda än.

Skicka mig ett PM om du undrar om pris på något så får du det oftast inom någon timme.

alxndr
2007-04-02, 21:24
Har ägt både cooper och cooper S ... var väldigt nöjd med coopern och köpt den mest av anledningen att det var vad jag trodde mycket billigare med försäkring till en sådan. Men efter hand så vill man ha med utrustning och mer speed i kärran så det var bara att sälja och köpa en S, vilket är en av mina bättre idéer för mycket roligare bil än en cooper S får man leta efter. Dessutom är skillnaden i mitt fall obetydlig i helförsäkrings synpunkt !

Lägger min röst på en cooper S !

MVH ALex

alxndr
2007-04-06, 14:02
http://www.blocket.se/vi/11461902.htm?ca=21_s

Ser ut att vara ett fint pris ...

Marcus
2007-04-09, 17:36
Hur går det? Blir det nån MINI? :)

MikaelD
2007-04-26, 12:19
Har inte hittat någon än som plånboken tillåter, frågan är om jag skall spara lite tilloch vänta för att få exakt vad jag vill ha, det är ju synd om man ett kort tag efter köp hittar den man egentligen vill ha.

RandyPiper
2007-04-26, 15:01
Har inte hittat någon än som plånboken tillåter, frågan är om jag skall spara lite tilloch vänta för att få exakt vad jag vill ha, det är ju synd om man ett kort tag efter köp hittar den man egentligen vill ha.


Vet inte vilken budget du har, men här finns en för 139 k.
http://www.blocket.se/vi/11697089.htm?ca=11_s

Ace
2007-04-26, 16:48
Vet inte vilken budget du har, men här finns en för 139 k.
http://www.blocket.se/vi/11697089.htm?ca=11_s

Det var ju ett bra pris, lite många mil bara men -02 börjar bli några år på nacken nu.
För övrigt så trivs jag ypperligt med min Cooper. Det enda jag saknar är väl dom något bekvämare stolarna och det snygga luftintaget i huven. (Har ju blingat till det med ett kromat tanklock) Sen att jag "bara" har 115hk är ju bara störande vid acceleration rakt fram. I kurvorna har jag lika skoj som er andra! He he Och sen spelar det ingen roll hur många hästkrafter man har för man vänjer sig efter några månader och då vill man bara ha fler och det gäller 115hk lika väl som 350hk! Stack jag ut hakan lite väl långt nu kanske....?

Fredrik
2007-04-26, 19:17
Jag ställer upp som Cooperbroder bakom dig, Ace :)
Visst skulle det vara kul med en S, men jag är för tillfället nöjd med min Cooper.
Precis som du säger, i kurvorna har vi lika kul som S-killarna (och tjejerna :mrgreen:)
och känslan i bilen är i stort sett samma som en S.
Vi är förnuftigare, för vi har både en rolig bil och pengar över till annat, låt S-nissarna käka sina bruna bönor direkt ur burken bara :woot:

kakan
2007-04-26, 19:58
Jag ställer upp som Cooperbroder bakom dig, Ace :)
Visst skulle det vara kul med en S, men jag är för tillfället nöjd med min Cooper.
Precis som du säger, i kurvorna har vi lika kul som S-killarna (och tjejerna :mrgreen:)
och känslan i bilen är i stort sett samma som en S.
Vi är förnuftigare, för vi har både en rolig bil och pengar över till annat, låt S-nissarna käka sina bruna bönor direkt ur burken bara :woot:

Tsss, påstå inte att ni hellre skulle höra *FJIIIIIIIIIIIIIIIII* istället för *Brrrrrummm* ? :)
Har inte kört vanliga coopern men kan tänka mig att motorn och känslan med s-motorn gentemot vanliga är rätt mycket bättre..
Och man måste inte alltid äta bruna bönor för att få råd med en S, iofs så är väl ägandekostnader, främst bränsleförbrukningen vid "aktiv körning" lite högre :)
Sen är dom ju iofs dyrare i inköp också.. men jag tycker det är värt det bara för att få höra *FJIIIIIIIIII* varje gång jag är ute och puttrar :D

Men ni har ju en fördel iallafall, ni lider inte av risken att en fågel flyger in och kapar huvet i scoopet! :p

Fredrik
2007-04-26, 20:13
Men ni har ju en fördel iallafall, ni lider inte av risken att en fågel flyger in och kapar huvet i scoopet! :p

:lol: Exakt, det var med tanke på alla omtalade fågelolyckor jag valde en Cooper, för att slippa eländet med fågelkladd varje vecka :D

Edit: Gillar din beskrivning av kompressorljudet, kakan :D

RandyPiper
2007-04-26, 20:42
:lol: Exakt, det var med tanke på alla omtalade fågelolyckor jag valde en Cooper, för att slippa eländet med fågelkladd varje vecka :D

Edit: Gillar din beskrivning av kompressorljudet, kakan :D

Det är ett elände det där scoopet.

Jag har pluggat igen det med en handduk för att slippa plocka ut en massa fågelkranium ur huven. Fågelkropparna brukar fastna i bakspoilern så den funderar jag på att ta bort med.

Angående kompressorn Installerade undertecknad precis ett ALTA CAI och det där FJIIIIII ljudet blev ännu högre, men det får man bara ont i huvudet av

Dessutom är det skitjobbigt att alla andra accar så sakta vid rödljus och liknande, man får verkligen gasa lugnt för att följa med.

En annan störig grej är att man känner underlaget så bra med den hårdare fjädringen.

Nästa köp får bli en vanlig Cooper eller en Nissan Micra. Då slipper man alla dessa problem. ;)

Ace
2007-04-26, 21:53
Kände att jag trampade på en öm tå! Detta börja ju likna Beatles/Stones, CocaCola/Pepsi, PC/Mac, Oasis/Blur eller varför inte Lättolagom/Bregott.

MikaelD
2007-04-28, 10:08
Tänker lite som du ace666, vill ha mest nöje per betald krona. Sedan är det alltid roligt att ha lite pengar till annat. Men ett krav är att man skall kunna byta ut luftfilter till ett sportigare och om jag förstått ssken så går det även till Cooper?

BlastBeat
2007-04-28, 10:58
Luftfilter till coopern är inga problem. Finns avgassystem och hela kitet om man vill det också. :)

ola 2
2007-04-28, 13:21
visst skulle ja hellre haft en S om jag kunnat, men är helnöjd med min cooper , men man måste ju prioritera, provkörde kakans S och visst är den skitkul... men men prioritering... , det kostar ju en hel del ytterligare om man ska ha en S , så vill jag köra fort tar jag ut min hoj istället och låter den tjuta iiiiiiiiiiiiiiiiii,iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,iiiii iiiiiiiiiiiiiii istället , då hänger ingen S med ialla fall.. :-)

Ace
2007-04-28, 14:49
Kan meddela att mitt avgassystem redan börjar se riktigt risigt ut. (-02) så snart blir det nog ett Milltek. Sen har jag funderat på ett K&N 57i ett bra tag så det kommer nog på snart också..

Kajsa
2007-04-28, 15:56
Klart man skulle vilja ha en S om man hade råd. Jag insåg detta redan tidigt och valde medvetet att INTE provköra någon S i affären. För jag har så jävla kass självdisciplin...haha.

Jag är dock supernöjd med vanliga coopern. Men visst, om jag vinner på triss blir det förmodligen lite cooperkarriär...

GT
2007-04-29, 00:56
cooper S