handdator

Visa fullständig version : Till er som beställt varor från Helix, Lohen och MiniManiaUK via mig



RobertH
2007-03-29, 09:50
Här kommer lite uppdatering om leveranstider för alla som beställt delar:

Lohen
Alta CAI, fjäderbensstag, top mounts m.m. Går ut från deras lager mån/tisdag nästa vecka med expressfrakt. Hoppas på att ni ska få varor i slutet på nästa vecka.

Helix
Dampers, pulleys, antenner m.m. Ska ha skickat ut sin leverans nu. Har inte fått svar på om det inkluderar dampers eftersom de hade problem med sin fabrik. Återkommer så fort jag vet. Bör inkomma pulleykits och antenner minst i nästa vecka i alla fall.

Minimania UK
Baklysen, scoop, stripes, dekaler m.m. Beräknad leveranstid till mitt lager: onsdag nästa vecka.

mrmarsupilami
2007-03-29, 09:58
Bra jobbat Robert! Börjar ju bli lite omsättning på verksamheten nu :)

Ashra
2007-03-29, 10:00
Gif engine damper! Måste ju ha något att mecka med snart innan jag blir galen !

RobertH
2007-03-29, 10:01
Ja det rör på sig! Hade hoppats på att kunna leverera lite snabbare bara, men jag ska skälla lite på leverantörerna när dessa grejor kommit hem. :D

Christian
2007-03-29, 16:03
Tala bara om för dem att du är störst i Sverige på MINI accessories och att detta accepteras inte.. (om de inte höjer din rabatt förstås?) och samtidigt vår efterlängtade påskrea.

RasmuS
2007-03-29, 18:01
Nice robban :D

RobertH
2007-03-30, 09:13
Påskrea? http://images.dmusic.com/v7/emoticons/noevil.gifhttp://images.dmusic.com/v7/emoticons/noevil.gifhttp://images.dmusic.com/v7/emoticons/noevil.gifhttp://images.dmusic.com/v7/emoticons/noevil.gif

RasmuS
2007-03-30, 17:21
jo påskrea förväntar jag mig att det blir :D

RobertH
2007-04-13, 12:31
Uppdatering:

MiniMania UK: Varorna har kommit och det mesta har skickats ut, förutom till de som väntar på grejor från andra leverantörer på samma order.

Helix: Paketet ligger hos det kära tullverket ute på arlanda sedan 5 dagar tillbaka. Tydligen så har de något fel på sina datorer och kan inte skicka ut inkommande paket till mottagaren. Jag har haft många vänliga samtal med både postkontor i USA, Sverige samt tullverket om detta. Kontentan är solklar: Jag får inte ut grejorna förrän de har lyckts hitta en IT-kille som är kompetent nog att räkna ut varornas grejor gånger 3% och släpa paketet till lastkajen. Heja tullverket.

Lohen: Har firat en väldigt lång påsk, men har nu skickat en jätteleverans. Jag räknar med att den kommer nästa vecka.

Hobbe
2007-04-13, 15:46
Uppdatering:

Lohen: Har firat en väldigt lång påsk, men har nu skickat en jätteleverans. Jag räknar med att den kommer nästa vecka.



Jag behöver mitt paket senast 20/4....:eek:

RobertH
2007-04-13, 16:26
Jag behöver mitt paket senast 20/4....:eek:

Jag vet...... *kämpar kämpar*

Christian
2007-04-13, 16:38
Bra jobbat Robban med att kolla upp vart allt tagit vägen...

*väntar på motor dämpare*

RasmuS
2007-04-13, 19:00
jag får mina saker på måndag :D he he nice robban!!!

RobertH
2007-04-16, 11:56
Nu har jag dämpare, antenner och pulleykits från Helix hemma!

Ni som vill hämta - ring eller maila mig så ordnar vi det. (Finns tillgänglig på mobilen efter ca 14.00 idag - 070-446 60 50)

Ni som anmält att ni vill ha era grejor skickade får dem på posten, förhoppningsvis redan i morgon.

Nu väntar vi bara på Lohen.....

Christian
2007-04-16, 15:27
vill självklart ha dem skickade..
Kan bli långt att köra annars.

(måste ha den monterad innan valborg)

RobertH
2007-04-16, 15:33
Jo jag förstod nästan det :D

mrmarsupilami
2007-04-16, 15:56
Kan vi inte nyttja våra brittiska medlemmar här på forumet till att "trycka på" Lohen lite. Man har ju sett "Lock stock and two smoking barrels" så man vet hur det går till i England! :mad:

;)

alxndr
2007-04-16, 17:11
Kan vi inte nyttja våra brittiska medlemmar här på forumet till att "trycka på" Lohen lite. Man har ju sett "Lock stock and two smoking barrels" så man vet hur det går till i England! :mad:

;)

Haha Lock stack and tw... är så bra !

RobertH
2007-04-16, 17:14
Ja vi får göra det, haha.

Min bil har i alla fall fått en ny antenn idag. Och en engine damper. Och ett CG-lock. Själv fick jag en fin Helix t-shirt i present. Vi kanske ska lotta ut den på konbaneträffen till den som är snabb.. eh.. som kör med mest däckskrik :D

RobertH
2007-04-16, 20:30
Installationsanvisningar för Engine Dampers:

http://www.helix13.com/install/EngineDamper_v3.pdf

Ashra
2007-04-16, 21:36
roberth pma kolli nummer till mig tack !

RobertH
2007-04-16, 21:49
roberth pma kolli nummer till mig tack !

Jag PM:ade dig ifall du ville hämta eller ha skickat, men antar att du vill ha skickat då :D
(Hade skrivit "skickas?" på dig)

Kollinummer får du inget dock, för då måste jag skicka som rekommenderat brev eller mot postförskott. Skickar som vanligt brev och håller tummarna, det brukar gå bra.

Anledningen är att postförskott och rekommenderat kostar 50kr till utöver frakten, och eftersom det är gruppköp så vill vi ju hålla nere kostnaderna. Hoppas att alla betalar sina fakturor nu bara :woot:

Skickar din damper i morgon bitti!

Ashra
2007-04-16, 21:56
bra bra hoppas att det hinner komma tills onsdag när det är garage onsdag.

RobertH
2007-04-16, 22:01
bra bra hoppas att det hinner komma tills onsdag när det är garage onsdag.

Borde hinna!

RandyPiper
2007-04-16, 22:28
Installationsanvisningar för Engine Dampers:

http://www.helix13.com/install/EngineDamper_v3.pdf

Sitter med en enginde damper i handen , men efter att skummat igenom den där låter jag någon mekare vara först med att montera. Han får sedan skriva en kortfattat beskrivning åt oss idioter.

RobertH
2007-04-16, 22:33
Haha, bara två bultar och 10 sidor instruktioner om hur man ska dra åt dom ju!

Vi får väl ta en idiotkväll och provmeka lite. Först din bil, sen när vi vet hur man gör så tar vi min. Enkelt!

kakan
2007-04-17, 09:49
Hur går det med mina halolampor? :)

RobertH
2007-04-17, 10:14
Det drogs en större summa från kontot igår, så förmodligen är det dina halolampor samt lite annat som nu är betalda och ska skickas. (Alternativt så är det någon rövare som har rånat mig)

MiniManiaUK har hittills varit snabbast på att leverera, så min gissning till dig är ungefär en vecka! :D

Har såklart mailat och frågat dem också men inte fått något svar än...

RobertH
2007-04-17, 10:26
Och en uppdatering ang. Lohen:

17-04-2007 05:28 Delivery Agent - SWEDEN Arrived at destination country

kakan
2007-04-17, 11:26
Det drogs en större summa från kontot igår, så förmodligen är det dina halolampor samt lite annat som nu är betalda och ska skickas. (Alternativt så är det någon rövare som har rånat mig)

MiniManiaUK har hittills varit snabbast på att leverera, så min gissning till dig är ungefär en vecka! :D

Har såklart mailat och frågat dem också men inte fått något svar än...

Yay, trefligt :)
Kanske lagom till banträffen då? Vore najs :)

mrmarsupilami
2007-04-17, 13:20
Och en uppdatering ang. Lohen:

17-04-2007 05:28 Delivery Agent - SWEDEN Arrived at destination country

Jaaa! Hoppas tullen kan hålla tassarna borta nu bara :rolleyes:

RobertH
2007-04-17, 13:22
Tullen är inte inblandad i leveranserna från England som TUR är!

mrmarsupilami
2007-04-17, 13:33
Tullen är inte inblandad i leveranserna från England som TUR är!

God bless EU! :)

Så du borde ha prylarna imorgon då?

RobertH
2007-04-17, 14:00
Fick precis avisering från Schenker att paketet går att hämta. Frågan är bara om jag hinner få tillbaka min bil från BMW innan de stänger. Annars blir det i morgon - Yes!

RobertH
2007-04-17, 15:29
Tack vare en snäll företagargranne och en stor van har jag nu allting hemma.

Alla som vill hämta kan göra det redan ikväll! Ring, maila eller PM:a så fixar vi det!

Christian
2007-04-17, 15:51
Installationsanvisningar för Engine Dampers:

http://www.helix13.com/install/EngineDamper_v3.pdf

Gick det bra??
Inga problem?
Tips?

Jag håller precis på att plocka ihop verktygen till jobbet, så jag ska strax börja.

RandyPiper
2007-04-17, 15:55
Gick det bra??
Inga problem?
Tips?

Jag håller precis på att plocka ihop verktygen till jobbet, så jag ska strax börja.


Skulle tippa att du är först med att sätta dit den. Skriv en lättfattad anvisning åt oss andra :D

Christian
2007-04-17, 15:57
Ok. Skulle gissa på att jag är klar 17.30.

RobertH
2007-04-17, 15:57
Gick det bra??
Inga problem?
Tips?

Jag håller precis på att plocka ihop verktygen till jobbet, så jag ska strax börja.

Ah du har redan fått den?

Christian
2007-04-17, 17:14
Ah du har redan fått den?
Jajjamen!!
Och den sitter redan i !!!!

Det tog mej ca 15 min.

Kolla på

http://www.helix13.com/install/EngineDamper_v3.pdf

Så borde det gå lättare.

*Det är förbannat lite plats, så om man har små fingrar och händer så går det. (det har jag) Med stora händer så krävs det lite mer tålamod bara.
*Jag använde endast en 17 nyckel som verktyg.
*Den lilla brickan som är typ..delad, DEN använde jag inte.
Det blir för lite gängor på bulten om det också ska vara på plats.

*Tålamod krävs!!!!
*Jag provade först ut rätt längd på den och spännde ihop den sen.
*Sen satte jag dit den innersta bulten för hand, använde lite kopparpasta på gängorna på bulten också...
*Den yttersta bulten var ganska lätt, men man ska ha bra balans på fingrarna när man ska ha på "Bell shaped washer" mellan dämparen och ramen i bilen.
*Ovanför plattan skall den runda hel-brickan sitta och sist muttern.
*Håll med fingrarna under bulten för att spänna ihop.

En annan sak som såg konstigt ut var:
Det finns gott om plats till "belt tensioner". Typ 5-7 mm.
Men under dämparen sitter ramen på bilen och där var det typ 1-2 mm kvar innan det tog emot, eller kanske bara ett A4 arks tjocklek. Det kändes konstigt. Någon som sen får ihop det också kanske kan beskriva mellanrummen också.

Nu måste jag sticka till fotbollen men jag kollar in här sen ikväll om det finns frågor. Hoppas att lite hjälpte er på vägen.

Jo en sak till!

Jag var ute och provkörde innan också, typ konbanekörning. Och allt funkar bra, inget tar emot eller hörs illa.

Over and out!

Marcus
2007-04-17, 18:06
Men fan! Berätta om det kändes nån skillnad med den! :)

Christian
2007-04-17, 21:57
Men fan! Berätta om det kändes nån skillnad med den! :)


Till fotbollen genom byn(50) jag höll 90.

Nej ingen som helst skillnad--än.

Jag måste köra lite mer aggresiv körning för att testa tror jag.

Återkommer.

mrmarsupilami
2007-04-18, 12:23
Nu har jag också fått dit dämparen. Det var grymt pilligt, skyller på mina stora händer :) Man får passa sig så man inte tappar ner nåt i motorn, det blir så jobbigt att hitta igen det. fråga mig inte hur jag vet :)

Återkommer med en kommentar när jag kört en sväng!

Christian
2007-04-18, 17:39
Nu har jag också fått dit dämparen. Det var grymt pilligt, skyller på mina stora händer :) Man får passa sig så man inte tappar ner nåt i motorn, det blir så jobbigt att hitta igen det. fråga mig inte hur jag vet :)

Återkommer med en kommentar när jag kört en sväng!

Hur mycket plats hade du mellan dämparen och bilens färgade kant??

mrmarsupilami
2007-04-18, 17:45
Hur mycket plats hade du mellan dämparen och bilens färgade kant??

Kommer inte ihåg exakt men ca 2 mm kanske?

Tyckte bilen blev märkbart rappare i responsen, både vid gas och växlingar. Motorn svarar lite snabbare vid gas men det är fortfarande en liten fördröjning efter att man tryckt ner pedalen. Skillnaden vid växlingar märks mest vid fullgasaccelerationer. Tycker också att bilen känns "tightare" när man t ex kör över ojämnheter.

Ashra
2007-04-18, 19:41
installerade precis min. Tyckte växlingen blev lite mjukare. Kanske bara är inbillning. Ska se vad jag lkänner imorrn när jag ska till nyköping fram och tebax

Hobbe
2007-04-18, 20:41
Nåååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå ?????????????????????'

Har mina camberplattor kommit Robban ? :woot:

Christian
2007-04-18, 20:59
Kommer inte ihåg exakt men ca 2 mm kanske?

Tyckte bilen blev märkbart rappare i responsen, både vid gas och växlingar. Motorn svarar lite snabbare vid gas men det är fortfarande en liten fördröjning efter att man tryckt ner pedalen. Skillnaden vid växlingar märks mest vid fullgasaccelerationer. Tycker också att bilen känns "tightare" när man t ex kör över ojämnheter.

Jag har typ 1 mm. Kan ni ta bild på fäst bulten längst in??
och mellanrummet som vi syfftade på?


(Har inte kört pärlan idag)

Edit:

En annan fråga:

Använde alla ni som satt dit dämparen min lilla guide eller ni kom på det själva med hjälp av installations pappret??

Använde ni allt som kom med dämparen?

Jag använde ju inte den "delade brickan". Den ligger på diskbänken än så länge...

RobertH
2007-04-18, 21:56
Nåååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå ?????????????????????'

Har mina camberplattor kommit Robban ? :woot:

http://www.extence.se/slask/camber.jpg

Jag trodde du väntade på bättre tider?

Tyvärr ingen hemleverans denna gång, jag är fortfarande billös. Men det går bra att hämta här när det passar dig! :D

Christian
2007-04-18, 22:05
Robban!

Har du något på lager i Spånga??? :blink:

Jag och några grabs ska nämligen upp till Uppsala till Valborg i min bil.. brum brum...vråååååååååååååållll!!!

Hade tänkt att stanna på vägen, och Spånga ligger ju på vägen..
Man tar väl bara av på E4 mot E18..

RobertH
2007-04-18, 22:10
Just nu har jag litegrann, men allt ska ut till kunder inom kort.

Det jag har är iofs stålomspunna bromsslangar, Mintex 1144 belägg runt om, OMP fjäderbensstag övre och undre samt en engine damper. Du har 3 dagar på dig sen sitter allt på min bil istället, hehe.

Kom gärna över på en fika dock, alltid kul att snacka MINI!

Christian
2007-04-18, 22:41
Just nu har jag litegrann, men allt ska ut till kunder inom kort.

Det jag har är iofs stålomspunna bromsslangar, Mintex 1144 belägg runt om, OMP fjäderbensstag övre och undre samt en engine damper. Du har 3 dagar på dig sen sitter allt på min bil istället, hehe.

Kom gärna över på en fika dock, alltid kul att snacka MINI!


Valborg!!!!

Det är ju några dagar till dess...............

Stålomspunna bromsslangar vill jag ju ha..men plånboken säger nej just nu.(tror jag) 1990:- (shit!, dyrt) Hur många får man för 1990:-?? Är det Goodridge??

Engine damper har jag. Man kan väl bara ha EN??!?!

Jag letar efter en Strut Brace.
(och så småningom rutiga backspegelkåpor)
Säljer du JCW Strut Brace till något bra pris?? Eller Forge?

OMP's grejer är säkert jättebra med undre och övre. Men det passar liksom inte in på min bil. Det blir lite väl snett och vingt..sorry, Ta den själv.

Hobbe
2007-04-18, 22:45
***PORR***

Tyvärr ingen hemleverans denna gång, jag är fortfarande billös. Men det går bra att hämta här när det passar dig! :D


Jag kan hämta. Ring mig i morgon så kommer GP:n vrålande :woot:
Pick-up innan fredag nödvändig då jag kommer att åka till Skåne, och sedan direkt till verkstaden på måndag med alla prylar för montering.

Christian
2007-04-18, 22:47
Jag kan hämta. Ring mig i morgon så kommer GP:n vrålande :woot:
Pick-up innan fredag nödvändig då jag kommer att åka till Skåne, och sedan direkt till verkstaden på måndag med alla prylar för montering.

SKÅNE???!?!?!

Ska du utomlands eller????!:blink:

Hobbe
2007-04-18, 22:49
Chrille,

Myllan i Skåne = Hemlandet.
Är tvångsförvisad till Stockholm pga jobbet.

RobertH
2007-04-18, 22:51
Sänkte priset lite. De gamla priserna var baserade Minimanias priser och rabatter, men jag kan nu köpa dem billigare via Lohen. Ja det är Goodridge:

http://www.minimania.se/shop/st%E5lomspunna-bromsslangar-p-209.html

GT har 3 engine dampers på sin racebil =)

Struttar kan jag fixa det mesta. Kolla på Lohen vad du vill ha, där finns massor.

RobertH
2007-04-18, 22:54
Jag kan hämta. Ring mig i morgon så kommer GP:n vrålande :woot:
Pick-up innan fredag nödvändig då jag kommer att åka till Skåne, och sedan direkt till verkstaden på måndag med alla prylar för montering.

Javisst, vi hörs runt 17-18 i morgon då!

Christian
2007-04-18, 22:55
Jag har pris på:

http://www.gpartners.se/filer/goodridge/Goodridge%20Bilprislista%202007.xls

Christian
2007-04-18, 22:57
Chrille,

Myllan i Skåne = Hemlandet.
Är tvångsförvisad till Stockholm pga jobbet.


Myllan?

hmm... den orten har jag aldrig varit i..... eftersom den inte finns.

Så din GP håller alltså hus i Skåne?!
Var exakt om man får fråga?

RobertH
2007-04-18, 23:05
Jag har pris på:

http://www.gpartners.se/filer/goodridge/Goodridge%20Bilprislista%202007.xls

Hoppsan, med det priset skulle jag gå back på att sälja. Är inte förvånad dock, de köper ju in större volymer från samma leverantör.

Christian
2007-04-18, 23:12
Hoppsan, med det priset skulle jag gå back på att sälja. Är inte förvånad dock, de köper ju in större volymer från samma leverantör.


Hur många slangar följer det med? 4?

RobertH
2007-04-18, 23:19
Hur många slangar följer det med? 4?

Jajemän...

Christian
2007-04-18, 23:22
Jag väljer mellan:

http://www.forgemotorsport.co.uk/content.asp?inc=product&cat=0004&product=FMMINSBF

och

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JCW-Strut-Brace-BNIB-OEM_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33591QQihZ006QQitem Z160098924521QQtcZphoto#ebayphotohosting

eller kanske:

http://essentialmini.co.uk/M7STB.htm

RobertH
2007-04-18, 23:33
Forge:
Mitt inpris från Lohen är 22 pund högre än det som fanns på Forges egen hemsida.

JCW:
Får jag inte sälja i Sverige, då kommer BMW´s advokater och knackar på dörren.


Har du kollat på Cusco?
http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.asp?prod=CuscoFrontStrutBrace

Hobbe
2007-04-18, 23:36
Jag skulle köpa från Robban i stället.
Hellre gynnar jag någon som hjälper oss här med en extra krona eller två än någon annan som jag inte kan fysiskt slå på om jag är missnöjd :handen:

RobertH
2007-04-18, 23:41
Jag skulle köpa från Robban i stället.
Hellre gynnar jag någon som hjälper oss här med en extra krona eller två än någon annan som jag inte kan fysiskt slå på om jag är missnöjd :handen:

Hobbe handlar först och frågar sen! http://www.onelebanon.com/forum/images/smilies/cowboy_1.gif

Christian
2007-04-18, 23:56
Forge:
Mitt inpris från Lohen är 22 pund högre än det som fanns på Forges egen hemsida.

JCW:
Får jag inte sälja i Sverige, då kommer BMW´s advokater och knackar på dörren.


Har du kollat på Cusco?
http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.asp?prod=CuscoFrontStrutBrace

Till Hobbe...
Joo..det är sant.
Är det konstigt att jag kollar runt lite först då eller det är inte tillåtet?? :p

Det är nästan sjukt att du inte får sälja JCW grejer..
Vad händer ifall du köper dem från USA? typ på: www.morristownmini.com
Då tjänar ju BMW pengar ändå. Finns det ingen bra EU regel här??

Köper du dem för £163 och säljer den för???

Cusco gick bort direkt pga att det blir kolfiberaktigt. Vill ej ha.

RobertH
2007-04-19, 00:03
Det är klart du ska kolla runt. Om man inte klarar att synas i sömmarna så är det något man gör fel, så resonerar jag. Räkna med skrymmande frakt + moms, tullavgifter och garantier om det är utanför EU när du jämför bara.

BMW har samarbete med en advokatbyrå som håller koll efter piratkopior och parallellimporterade produkter. Utan att nämna namn så kan jag berätta om en fd. kollega som sålde importerade ventilhattar med BMW´s logo på. Produkterna var original och han köpte dem från BMW i USA, enbart för att de inte gick att köpa hos de svenska återförsäljarna. Efter några veckor kom ett brev från advokaterna med ett rejält skadeståndsanspråk. Han tog då bort produkten ur sortimentet, bad på sina bara knän och fick slapp betala. Men det är ändå ingen situation jag vill försätta mig i, då jag misstänker att detsamma gäller BMW´s övriga varumärken såsom MINI och JCW.

Jag PM:ar dig ett specialpris på Forge.

Hobbe
2007-04-19, 00:08
Till Hobbe...
Joo..det är sant.
Är det konstigt att jag kollar runt lite först då eller det är inte tillåtet?? :p



Självklart ska du kolla runt, Robban har inte allt i sitt sortiment, men om det bara är en mindre summa som skiljer så skulle i alla fall jag gynna Robban.
Robban bjuder ju tillbaka när det är pubkväll :woot:

Christian
2007-04-19, 00:16
Självklart ska du kolla runt, Robban har inte allt i sitt sortiment, men om det bara är en mindre summa som skiljer så skulle i alla fall jag gynna Robban.
Robban bjuder ju tillbaka när det är pubkväll :woot:


Jag vet.

Det är ju därför vi försöker handla där!! :cool:

Han ska ju bjuda oss på Bollinger ..sen i augusti...på Västanå Slott. :beerchug:
Bollinger Special Cuvée (nr 83007) På systemet.....

Nu är det :zzz: dags!

RobertH
2007-04-19, 21:37
En annan sak som såg konstigt ut var:
Det finns gott om plats till "belt tensioner". Typ 5-7 mm.
Men under dämparen sitter ramen på bilen och där var det typ 1-2 mm kvar innan det tog emot, eller kanske bara ett A4 arks tjocklek. Det kändes konstigt. Någon som sen får ihop det också kanske kan beskriva mellanrummen också.


Jag har ungefär samma mellanrum som dig. Tänkte lite extra på det när jag monterade.

Sa du att du gjorde det på en kvart? Jag tänker aldrig erkänna hur lång tid det tog för mig, men bell shaped-grejen for och flög rakt ner i avgrunden, vilket resulterade i uppallning, avlägsnande av plastkåpor m.m. Så det tog väl upp mot en 20-25min iaf :D

Christian
2007-04-19, 21:43
Jag har ungefär samma mellanrum som dig. Tänkte lite extra på det när jag monterade.

Sa du att du gjorde det på en kvart? Jag tänker aldrig erkänna hur lång tid det tog för mig, men bell shaped-grejen for och flög rakt ner i avgrunden, vilket resulterade i uppallning, avlägsnande av plastkåpor m.m. Så det tog väl upp mot en 20-25min iaf :D


haha.. det var inga problem.
Jag jobbar som montor och är van vid pyttesmå saker att skruva med.


Jag tittade på bilderna.
Monterade.
Och sen läste jag undertexterna för att kolla om jag glömt något.:cool:

(Men fortfarande: Använde ni den lilla brickan som är delad???????)

RobertH
2007-04-19, 21:45
Nix, tog ditt råd och struntade i brickan...

Christian
2007-04-19, 21:50
Nix, tog ditt råd och struntade i brickan...

Jag gjorde ett ordentligt försök med brickan, men det blev liksom inte gänger nog att dra den in i motorblocket sen. Typ 2-4 st.
Tänkte byta ut den mot en annan, men va fan tänkte jag. Vart ska det ta vägen???

Så den fick inte vara med o leka.

RobertH
2007-04-19, 21:54
Ja, i detta fall var det nog bättre med lite extra gängor än att ha en bricka. Men lite konstigt är det att produkten som är så genomarbetad med 10 sidor monteringsanvisning osv kan vara så felberäknad, eller hur?

Hobbe
2007-04-19, 21:57
Jag fick mina Eibach camberplattor från Robban i dag.
Montering på måndag.

Kom ihåg att skicka fakturan Robban om du behöver pengar för att bjuda oss på pilsner senare en pubkväll ;)

Christian
2007-04-19, 22:01
Ja, i detta fall var det nog bättre med lite extra gängor än att ha en bricka. Men lite konstigt är det att produkten som är så genomarbetad med 10 sidor monteringsanvisning osv kan vara så felberäknad, eller hur?

Ja, man ser inte brickan i bruksanvisningen på sida 6.

Men han skriver väl typ att han har upptäckt att det blir för lite utrymme mellan dämparen och belt tensioner om man bara använder brickan och inte bell washer. Och att han NU mera använder den 2:a bell washer som följer med istället för brickan.

Så varför finns då brickan med i påsen??? Märkligt.

Anti-seize paste= ?????Vad?

Om du håller i själva dämparen med högerhanden, kan du vricka lite på den då??Typ snurra...
Typ 5 mm åt vardera håll?

Det kan jag, och det tror jag är normalt.



Finns det fler ställen på en MCS som man kan montera liknande dämpare??

RobertH
2007-04-19, 22:17
Hobbe: Ja just det ja, jag glömmer alltid den där detaljen med att ta betalt :D

Chrille: Min går också att vika "runt axeln" så att säga, men inte mot sina fästen längsledes. Så det är nog rätt.

Paul "GT" sa att har 3st dämpare på sin racebil, men jag vet inte vilken sort eller vad de sitter. Här på forumet har han ju inte varit på länge heller, men vi får fråga när han är tillbaka!

Hobbe
2007-04-19, 22:25
GT är snart tillbaka.
Han har bara lite för mycket att göra på jobbet just nu.

Ashra
2007-04-19, 22:28
jag använde allt som ingick.

man kan ju inte lämna delar kvar juh :-)

Christian
2007-04-19, 22:51
Vad skulle du kunna göra med priset på dessa??
Ditt alltså, om du tar hem dem.

http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=51169

http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=37702

http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=48715´
till Cab

http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=41007

http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=58058

http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=44992
från Forge..

Till 2007 orna..Coolt!
http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=58227

http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=58192


Har ju ändå inget annat för mig ikväll.....Detta är endast Tips.

Christian
2007-04-19, 22:54
jag använde allt som ingick.

man kan ju inte lämna delar kvar juh :-)


shit..då har du inte många mm inne i motorblocket.
(hoppas att det håller)

RobertH
2007-04-19, 23:00
Finns mycket bra på Mossmini. Att handla från USA är bra nu också när dollarkursen är så pass låg.

Blir svårt att samordna fler än 3 leverantörer då man som importör gärna vill slå ut frakterna på lite större order. Att bolla det mellan snabba snabba leveranser till kunderna....

MEN! Om det finns intresse för Mossgrejor så kan jag säkert bli återförsäljare för dem också och så drar vi igång ett gruppköp med bra priser.

Ashra
2007-04-20, 09:59
shit..då har du inte många mm inne i motorblocket.
(hoppas att det håller)

1-1½ mm räcker ! =P

Christian
2007-04-20, 21:48
Finns mycket bra på Mossmini. Att handla från USA är bra nu också när dollarkursen är så pass låg.

Blir svårt att samordna fler än 3 leverantörer då man som importör gärna vill slå ut frakterna på lite större order. Att bolla det mellan snabba snabba leveranser till kunderna....

MEN! Om det finns intresse för Mossgrejor så kan jag säkert bli återförsäljare för dem också och så drar vi igång ett gruppköp med bra priser.


Börjar bli luddigt i denna Thread'en nu.. många teman.
Har beställt från Forge nu..eller igår.
350 går frakten på.
1974 för strut brace.

Lovar att beställa från dig nästa gång.
Blir nog OMP Undre fjäderbensstag nästa gång.. 1090:- är mänskligt.
(saknade påsk-rean..)

RobertH
2007-04-21, 08:42
Börjar bli luddigt i denna Thread'en nu.. många teman.
Har beställt från Forge nu..eller igår.
350 går frakten på.
1974 för strut brace.

Lovar att beställa från dig nästa gång.
Blir nog OMP Undre fjäderbensstag nästa gång.. 1090:- är mänskligt.
(saknade påsk-rean..)

Jadå, inga problem. Skönt att det löste sig. Gillar det staget också, men nu blev det OMP för min del. En kopp kaffe sen ska jag åka och montera! :D

Christian
2007-04-23, 00:01
Till fotbollen genom byn(50) jag höll 90.

Nej ingen som helst skillnad--än.

Jag måste köra lite mer aggresiv körning för att testa tror jag.

Återkommer.




Har varit ute på...aggresiv körning här utanför byn på en av industrivägens ..bakgator.

Det ända som ev känns nytt är att när man växlar så känns det som om de går i "lättare" nu, men utan ryck i motorn.
0-100 går smidigare nu.

Några andra som har andra intryck?

RobertH
2007-04-23, 07:40
Jag tycker framförallt att det känns mer solitt när man motorbromsar från höga varvtal, kör ryckigt och vid snabba starter.

Marcus
2007-04-23, 10:34
När man ligger på höga varv och ger gas, släpper gas så är bilen mkt mindre ryckig. Detta märks kanske mer på bilar med hårdare fjädring osv. Orginalbilen sväljer väl mer av ryckandet.

Bättre respons när man drar på.

RandyPiper
2007-04-25, 03:51
Tänkte kidnappa tråden och beklaga mig lite över enginedampern...

Höll på och strula med den ett jävla tag inatt.
Om man ska göra en lång story kort.

-Tappade shortbolten
- Fiskade upp shortbolten
- Tappade shortbolten
- Fiskade upp shortbolten
- Tappade shortbolten, utan att lyckas hitta den.
- En snubbe i garaget gav mig en ny bult från sitt förråd och hjälpte till.
- Skruvade fast den utan bellshape prylen.
- Lossade den och fick såga av en ny långbult i lagom storlek utan att paja gängorna eftersom den andra var för kort.
- Denna gång försökte jag få dit den igen , men då gick enginedampern isär och det mesta rasade ner i skrymslen igen.
- Fiskade upp allt utom bellshapern.
- Pallade upp bilen och lyckades pilla ut den första shortbulten som försvann, men bellshape prylen hittade vi aldrig.

Vid det här laget gav vi upp och började fixa med luftfiltret istället.
Så nu saknar jag en bellshape grunka :(

Hur fan lyckade ni få dit eländet ?
Vad tror ni om att skita i en av bellshape prylarna, är det helt åt helvete ?
Någon som har någon aning om var man kan få tag i såna annars ?

RobertH
2007-04-25, 08:09
Jag har en extra bellshape-grunka :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Bud någon? :woot:












ps. Kom över nån kväll så slänger vi på den.

mrmarsupilami
2007-04-25, 08:15
Tänkte kidnappa tråden och beklaga mig lite över enginedampern...

Höll på och strula med den ett jävla tag inatt.
Om man ska göra en lång story kort.

-Tappade shortbolten
- Fiskade upp shortbolten
- Tappade shortbolten
- Fiskade upp shortbolten
- Tappade shortbolten, utan att lyckas hitta den.
- En snubbe i garaget gav mig en ny bult från sitt förråd och hjälpte till.
- Skruvade fast den utan bellshape prylen.
- Lossade den och fick såga av en ny långbult i lagom storlek utan att paja gängorna eftersom den andra var för kort.
- Denna gång försökte jag få dit den igen , men då gick enginedampern isär och det mesta rasade ner i skrymslen igen.
- Fiskade upp allt utom bellshapern.
- Pallade upp bilen och lyckades pilla ut den första shortbulten som försvann, men bellshape prylen hittade vi aldrig.

Vid det här laget gav vi upp och började fixa med luftfiltret istället.
Så nu saknar jag en bellshape grunka :(

Hur fan lyckade ni få dit eländet ?
Vad tror ni om att skita i en av bellshape prylarna, är det helt åt helvete ?
Någon som har någon aning om var man kan få tag i såna annars ?

Bellshape:n är viktig eftersom den ser till att dämparen hamnar i rätt läge, med lite marginal till omkringsittande prylar. Däremot kan du hitta distanser i vilken järnhandel som helst (med rätt dimension) som du kan använda istället.

Nu såg jag att Robban erbjuder dig en riktig bellshape (eller vad det heter) så då är ju problemet ur världen!

RobertH
2007-04-25, 08:26
Nu såg jag att Robban erbjuder dig en riktig bellshape (eller vad det heter) så då är ju problemet ur världen!

Han har ju inte lagt något bud än! :D

Hörde jag en god belgisk öl på OT bjudas? Going once, going twice....:woot:

RandyPiper
2007-04-25, 15:30
Han har ju inte lagt något bud än! :D

Hörde jag en god belgisk öl på OT bjudas? Going once, going twice....:woot:

Kan bjussa på ett par öl, men ska tyvärr inte på OT efter bankörningen så det får bli nån annan gång.

Kan bjuda på ramlösa på bankörningen så länge, kan även erbjuda mig att skrika hepp hepp under dina lopp.

Kanske kan komma förbi nån kväll så kan vi sätta dit den, eller så kan du ta med den på bankörningen. Det tar ju bara 5 minuter att sätta dit den påstås det ju :woot:

RobertH
2007-04-25, 15:48
Inga problem, jag tar med den på lördag!

Christian
2007-04-25, 16:08
Kan bjussa på ett par öl, men ska tyvärr inte på OT efter bankörningen så det får bli nån annan gång.

Kan bjuda på ramlösa på bankörningen så länge, kan även erbjuda mig att skrika hepp hepp under dina lopp.

Kanske kan komma förbi nån kväll så kan vi sätta dit den, eller så kan du ta med den på bankörningen. Det tar ju bara 5 minuter att sätta dit den påstås det ju :woot:

15min.

Ska ju plocka ut verktyg och lägga tillbaka dem igen juh,,, ;)

RandyPiper
2007-05-01, 16:23
Inga problem, jag tar med den på lördag!


Tackar !

Idag kom jag äntligen till skott och monterade den.
Tyckte första bulten som man satt i motorblocket var svår, men det var ingenting i jämförelse med den som ska pillas in under plåten i chassit.

Lyckade med konststycket att få dit den iaf och tappade "bara" en longbolt under installationen så jag blev tvungen att ta en sväng till Classe O.

Behöver någon longbolts får ni hojta till , har ett gäng.

RobertH
2007-05-11, 09:15
Ikväll går det iväg en ny beställning till Helix. Maila eller skicka PM till mig om ni behöver något!

RobertH
2007-06-19, 23:30
Alla som väntar på leverans på grejor från MiniMania bör få detta under morgondagen!