handdator

Visa fullständig version : Tips och råd inför köp av Cooper S?



Rasmus
2007-03-24, 01:08
Hej!

Nu är våren här och då blir man ju grymt sugen på en Mini Cooper S!
Jag är ny här på forumet men tänkte att detta måste vara bästa stället för att få svar på sina frågor om Minin! :)

Vad ska jag tänkta på inför ett eventuellt köp av en begagnad Mini Cooper S?

• Vad skiljer årsmodellerna åt? Är det stor skillnad mellan t.ex -03 och -05?
• Finns det några "kritiska" saker i bilarna som man ska kolla extra noga på?
• Hur ser standardutrustningen ut i jämförelse med en extrautrustad bil? Finns det något i extrautrustningen som ni tycker är oumbärligt i en bil med standardutrustning?
• Hur är det om man vill köra längre sträckor med bilen? Kan jag blåsa 100 mil på en dag utan att komma fram dödens trött och vimmelkantig? :)
• Jag kör en Smart ForTwo idag och är vansinnigt bortskämd med låga driftkonstnader. Hur mkt kostar det ungefär per år med skatt, helförsäkring och service för en Cooper S?
• Vad är bensinförbrukningen blandad körning?

Låt oss säga att jag har hittat en Mini Cooper S från 2003 med 4.000-5.000 mil på mätaren samt med mycket utrustning, ungefär vad ska jag betala?

Många frågor blir det… :)
Hoppas jag kan få svar på dessa frågor här på forumet och att jag snart, kanske med er hjälp, hittar min drömbil!

// Rasmus

RandyPiper
2007-03-24, 01:34
Hej!

Nu är våren här och då blir man ju grymt sugen på en Mini Cooper S!
Jag är ny här på forumet men tänkte att detta måste vara bästa stället för att få svar på sina frågor om Minin! :)

Vad ska jag tänkta på inför ett eventuellt köp av en begagnad Mini Cooper S?

• Vad skiljer årsmodellerna åt? Är det stor skillnad mellan t.ex -03 och -05?
• Finns det några "kritiska" saker i bilarna som man ska kolla extra noga på?
• Hur ser standardutrustningen ut i jämförelse med en extrautrustad bil? Finns det något i extrautrustningen som ni tycker är oumbärligt i en bil med standardutrustning?
• Hur är det om man vill köra längre sträckor med bilen? Kan jag blåsa 100 mil på en dag utan att komma fram dödens trött och vimmelkantig? :)
• Jag kör en Smart ForTwo idag och är vansinnigt bortskämd med låga driftkonstnader. Hur mkt kostar det ungefär per år med skatt, helförsäkring och service för en Cooper S?
• Vad är bensinförbrukningen blandad körning?

Låt oss säga att jag har hittat en Mini Cooper S från 2003 med 4.000-5.000 mil på mätaren samt med mycket utrustning, ungefär vad ska jag betala?

Många frågor blir det… :)
Hoppas jag kan få svar på dessa frågor här på forumet och att jag snart, kanske med er hjälp, hittar min drömbil!

// Rasmus


Är inte expert... men eftersom jag nyligen köpt en Cooper S nyligen har jag några svar på några frågorna iaf så kan någon annan mer insatt komplettera. ;)

Skillnaden mellan 03-05 är att Cooper S fram till 2004 någon gång hade 163 hk som sedan i samband med ett facelift höjdees till 170 hk. Det är samma motor, har för för mig att ändringen endast var nytt avgassystemet och nya strålkastare ?

Listen vid dörrarna kan man kika under där har en del folk haft problem med rostangrepp.

Stor skillnad mellan en standardutrustad och en fullutrustad Cooper S. Testa att utrusta en på www.mini.co.uk så ser du (även om det är nya modellen nu). Luftkonditionering , Xenon ljus och DSC tycker jag personligen är fräckt. Har hört många som prisar panoramataket. Satsa på en med Chilli och Currypaketet så får du med det väsentliga.

Fjädringen i Cooper S är lite hårdare än den i vanliga Coopern, men det ger bara bättre vägegenskaper dessutom är ergonomin är bra :)
Är säkert svårt att åka 100 mil när man sitter fast på en ö i östersjön, men om man ändå skulle göra det tror jag inte att man känner sig ledbruten efter det. Den är förvånansvärt rymlig och bekväm.

Var inne på att handla en ForTwo innan jag slog till på min bil, kollade därför upp priserna. ForTwo är helt klart billigare men en Cooper S är ändå billig om man jämför med andra bilar med lite muskler under huven. Kanske beror på att den inte är lika stöldbegärlig eller olycksdrabbad som exempelvis BMW.
Helförsäkring i Stockholm går på CA 7000 per år men det är mycket billigare på andra orter har jag hört.

Bensinförbrukningen beror väl på hur "inspirerat" du kör. Men du kan nog räkna med ungefär en liter milen.

En bra utrustad 2003:a som gått 5000-6000 mil kan du väl få från allt mellan 140 000 -180 000 beroende på var du köper den och vilken utrustning den har.

Bara att slå till :D
Den är helt underbar att köra, gå till närmsta BMW handlare och provkör en begagnad så blir beslutet plättlätt.

Rasmus
2007-03-24, 09:50
Är inte expert... men eftersom jag nyligen köpt en Cooper S nyligen har jag några svar på några frågorna iaf så kan någon annan mer insatt komplettera. ;)

Skillnaden mellan 03-05 är att Cooper S fram till 2004 någon gång hade 163 hk som sedan i samband med ett facelift höjdees till 170 hk. Det är samma motor, har för för mig att ändringen endast var nytt avgassystemet och nya strålkastare ?

Listen vid dörrarna kan man kika under där har en del folk haft problem med rostangrepp.

Stor skillnad mellan en standardutrustad och en fullutrustad Cooper S. Testa att utrusta en på mini.co.uk så ser du (även om det är nya modellen nu). Luftkonditionering , Xenon ljus och DSC tycker jag personligen är fräckt. Har hört många som prisar panoramataket. Satsa på en med Chilli och Currypaketet så får du med det väsentliga.

Fjädringen i Cooper S är lite hårdare än den i vanliga Coopern, men det ger bara bättre vägegenskaper dessutom är ergonomin är bra :)
Är säkert svårt att åka 100 mil när man sitter fast på en ö i östersjön, men om man ändå skulle göra det tror jag inte att man känner sig ledbruten efter det. Den är förvånansvärt rymlig och bekväm.

Var inne på att handla en ForTwo innan jag slog till på min bil, kollade därför upp priserna. ForTwo är helt klart billigare men en Cooper S är ändå billig om man jämför med andra bilar med lite muskler under huven. Kanske beror på att den inte är lika stöldbegärlig eller olycksdrabbad som exempelvis BMW.
Helförsäkring i Stockholm går på CA 7000 per år men det är mycket billigare på andra orter har jag hört.

Bensinförbrukningen beror väl på hur "inspirerat" du kör. Men du kan nog räkna med ungefär en liter milen.

En bra utrustad 2003:a som gått 5000-6000 mil kan du väl få från allt mellan 140 000 -180 000 beroende på var du köper den och vilken utrustning den har.

Bara att slå till :D
Den är helt underbar att köra, gå till närmsta BMW handlare och provkör en begagnad så blir beslutet plättlätt.
Tack för snabbt och informativt svar!
Du bekräftar ungefär det jag har tänkt själv ang utrustning, ekonomi och körglädje :)

Det är ju en relativt dyr begagnatbil men som jag förstår är det värt dom extra kronorna och andrahandsvärdet (eller tredjehansvärdet kanske) verkar också väldigt bra!

Angående de 100 milen på en dag så är det inget man direkt kör på denna ö. Här är ju bara 17 mil från norr till söder (inkl. fårö).... hehe! Men är man en flugfiskegalen norrlandsälskare så kan det ibland behövas 100 mils bilkörning upp till fjällstugan i norr. Väl där uppe har jag en Volvo 745:a, så Minin ska inte behöva bestiga berg och djupaste skogar. Hade varit som att släpa sin älskling i ko-skit! :eek:

"Problemet" när man bor på en ö är att det inte är supersmidigt och enkelt att provköra en Mini Cooper S eller snabbt åka och kolla på utannonserade begagnatbilar. Hittar jag "rätt" bil sitter jag dock på första bästa flyg eller båt för att provköra!

Hur är det med serviceintervaller på en Cooper S och vad kostar dom?

Du skriver att det är facelift och mer hk efter -03:an. Hur stor är skillnaden i utseende och körning? Gör de där extra 7 hästkrafterna, tillsammans med övriga ändringar, stor skillnad?

RandyPiper
2007-03-24, 20:52
........

Hur är det med serviceintervaller på en Cooper S och vad kostar dom?

Du skriver att det är facelift och mer hk efter -03:an. Hur stor är skillnaden i utseende och körning? Gör de där extra 7 hästkrafterna, tillsammans med övriga ändringar, stor skillnad?

Serviceintervallet är lite beroende på hur man kör.. men 1000 mil , 3000 mil 6000 mil med något oljebyte emellan inte dyrare än servicar för andra bilar. Någon får rätta mig om jag har fel.

Jag har själv en 03:a, är osäker på det där med hästkrafterna. Han jag köpte den av jobbade på en BMW verkstad och sa att det enda som skiljde var en mjukvaruuppdatering. Han hade gjort den på min. Vet inte om det stämmer.
Har hört att det är ett annorlunda avgassystem på 04 - men det kanske bara låter coolare.
Original gör väl de 7 hk ungefär 0,2 sek på 0-100.

Ett bra tips är att kika på annonsdelen här på forumet. Där hittade jag min pärla. Annars kryllar det av Coopers på blocket nu på vårkanten, sen kan du alltid passa på att ringa på ett par annonser i Stockholm eller svänga förbi BMW nästa gång du lämnar ön.

Man kan även söka annonser och bevaka "bilhandlarannonser" på http://beg.mini.se/


Lycka till, sen får du som sagt sätta upp en träff på Gotlandring :)

Marcus
2007-03-24, 21:25
Om vi säger såhär, nån mer prisvärd bil än den Petter säljer just nu hittar du nog inte. Ifall du nån gång tänker trimma eller dyl.

Om du vill köra en orginalbil så finns det ju andra alternativ.

Grundkraven på bilen bör vara; chili + curry (vet inte om boost ingår i nått av dem paktet, tror det, men minst boost stereo iaf).
Takluckan är guld. Du måste iaf provköra en med taklucka innan du bestämmer dig för att skippa det.
05orna har annorlunda avgassystem och annan mjukvara enligt vissa. Detta ger då 7hk och lite annorlunda ljud framförallt.

Liten funderapå lista när du sitter och kollar på MINIs.
Vill du ha workspaket?
Vill du ha takluckan?
Vill du ha krom inredning?
Vill du att listerna i bilen skall vara lackade i bilens färg eller i alulook plast?
Vill du ha bra stereo? (Harmann Kardon är trevligt isåf)
Vill du ha works (sparco) eller recaro sportstolar?

Ps. den silvriga worksen i karlstad har varit till salu i nästan 1år snart tror jag. Det är lätt att byta inredningen mot nått som inte ser fdjvligt ut, och kanske lätt att pruta på en bil med sån hemsk inredning. Många lär ha blivit avskräcka av bilderna :)

Marcus
2007-03-24, 21:37
Just det. Kolla att oljetråget är helt, speciellt på tidiga årsmodeller.

Om det tickar om motorn när du står still utan växel i och utan att koppla, kolla om tickandet försvinner när du kopplar. Om Ja, dra på ett par gånger, både fullt ös och jämn gas men utdraget till höga varv. Känner du några vibrationer då så kan detta vara ett defekt svänghjul.

Ace
2007-03-24, 21:39
Ps. den silvriga worksen i karlstad har varit till salu i nästan 1år snart tror jag. Det är lätt att byta inredningen mot nått som inte ser fdjvligt ut, och kanske lätt att pruta på en bil med sån hemsk inredning. Många lär ha blivit avskräcka av bilderna :)

Visst är den inredningen ful! Läste att dom panelerna var lätta att byta!
Stort Prutläge! Varje minut i bilhallen kostar ränta för bilfirman!
239500:- är ju hiskeligt dyrt för den! Eller!?
http://www.blocket.se/vi/7549209.htm?ca=15_s

Marcus
2007-03-24, 21:50
Inte ska den gå för mycket mer än 210 iaf tycker jag :)

Johan W
2007-03-24, 22:14
Byt ut med kolfiberpanelen från John Cooper Works :P

Rasmus
2007-03-24, 22:43
Tack för alla inlägg och all information!

Jag är i Sthlm ganska ofta så det blir nog en sväng förbi närmste MINI-åf nästa gång jag är "uppe".

Har lusläst blocket och det finns många bilar till salu. Priserna är dock rätt höga. Jag vet att andrahandsvärdet är väldigt bra men det tar ett tag att vänja sig när man är van att kolla på andra bilar, som ju har helt andra beg.priser än MCS! :)

Är det någon som har lite cirkasiffror på totalekonomin för en MCS med skatt, försäkring, service?

För att prata lite mer ekonomi så undrar jag hur beg.priset påverkats nu när den nya Mini Coopern lanserats?

Vilka färger är förresten de mest efterfrågade färgerna?

Ang. Petters bil så har jag kontaktat honom via forumet.

Den där panelen på bilen i Karlstad var för övrigt riktigt ful. Hur tänkte dom när dom valde den? :D

alxndr
2007-03-25, 20:49
Har inte läst allas inlägg men ett tips är att känna efter så att servon fungerar som den ska, är ett vad jag hört ett mycket vanligt fel (jag har själv precis bytt min).

Christian
2007-03-30, 17:21
Någon som vet vad ett BMW Service Card är??

Har någon ett sådant?
Jag köpte ju min bil av Jens i Solna, han sa inget om det.
(eller är min inte en bmw?)


(Förmånskort som Du erhåller vid köp av en ny BMW. Kortet berättigar till flera förmåner om Du drabbas av ett produkttekniskt fel. Gäller i Europa i tre år.)

En annan sak också:

Fri förbesiktning på BMW. Någon som testat??

Rasmus
2007-04-12, 12:23
Nu har jag hittat "den"!! :)
Har tänkt om lite och kommit fram till att det enda rätta för mig är att leasa en Mini Cooper S på företaget. Att köpa privat när man har möjlighet att ta bilen på firman är dumt :)

Så igår ringde jag till en kontakt jag har på BMW i Sthlm. Fick svaret att det är cirka 6 mån leverenstid på en ny MCS -07 men att dom hade EN bil inne! 0 mil på mätaren, 0 ägare och extrautrustning för 75000 kr! :D

Nu ska jag fundera ett litet tag... men om det blir som jag hoppas så kör jag en fullmatad Mini Cooper S -07, Sparkling Silver Metallic, nästa vecka! :D

Fredrik
2007-04-12, 12:33
Kul rasmus, hoppas det går vägen, välkommen i gänget!

Staffan
2007-04-19, 16:41
Hej! Jag lånar tråden lite..
jag är också på väg att (kanske) köpa en mini. Jag har hittat en -02 för 80k, problemet är att dne hawr gått nästan 20 000 mil, mina frågor är:

Är det många mil för en sådan här bil?
Vad ska jag lyssna efter vid eventuell provkörning?
någonstans som jag bör kolla extra noga, efter rost etc..?

Tacksam för svar!

Fredrik
2007-04-19, 19:20
Är det en Cooper eller Cooper S du menar, det är en viss prisskillnad på dessa modeller. Om det är en Cooper tycker jag det var ganska dyrt för en som har gått så extremt långt, nästan 20.000 mil för 80k, lägg på ca 20-30 papp och du får en med runt 5000-6000 mil på mätaren.
Är det en Cooper S är jag lite osäker på den exakta prisbilden, det finns fina MCS till salu (ex. vis vår medlem Petters -03) och jag tror det lönar sig i längden att lägga till en slant för rätt bil.
Samtidigt, är du händig och inte vill lägga mer pengar så visst, betänk bara att vid den sträckan börjar saker att gå sönder (AC och sådana dylika saker kan ha en tendens att börja ge upp = DYRT).

Ace
2007-04-19, 20:35
Hej! Jag lånar tråden lite..
jag är också på väg att (kanske) köpa en mini. Jag har hittat en -02 för 80k, problemet är att dne hawr gått nästan 20 000 mil, mina frågor är:

Är det många mil för en sådan här bil?
Vad ska jag lyssna efter vid eventuell provkörning?
någonstans som jag bör kolla extra noga, efter rost etc..?

Tacksam för svar!

Om det är den blåa Coopern på Autoluna så tycker jag det är dyrt.
http://www.blocket.se/vi/10562613.htm?ca=15_s
Man ser på en bild från inredningen att den saknar stolsvärme. Då är den nog importerad tror jag! Standard på svensksålda. Lägg till 10000-15000:- så får du mycket mer bil!

Christian
2007-04-19, 20:39
Om det är den blåa Coopern på Autoluna så tycker jag det är dyrt.
http://www.blocket.se/vi/10562613.htm?ca=15_s
Man ser på en bild från inredningen att den saknar stolsvärme. Då är den nog importerad tror jag! Standard på svensksålda. Lägg till 10000-15000:- så får du mycket mer bil!

Varför heter den "Challenge"??
Något speciellt med den då eller?

Staffan
2007-04-19, 20:48
Jo, de e coopern på autoluna, så ni tycker att det e bättre att kolla runt efter en annan? Va e egentligen skillnaden på S och vanliga? Mer hästar eller?

BlastBeat
2007-04-19, 20:54
Endel som skiljer vad det gäller standardutrustning och så. Sprotchassie osv. Men det som syns mest på pappret är väl det högre hästantalet. Du kan ju kolla lite här;
http://www.mini2.com/forum/mini-cooper/102532-mini-cooper-technical-specifications.html
http://www.mini2.com/forum/mini-cooper-s/102533-mini-cooper-s-technical-specifications.html

Staffan
2007-04-19, 20:57
okej :) tack för svaret =)