handdator

Visa fullständig version : Hjälp med värdering..



kakan
2007-03-15, 19:31
Tjo! Är inne på att köpa en cooper s -05a eller -06a och har varit runt och kollat på ett antal.
Har hittat en som jag var och kollade på som är mest intressant av dom 3, mest för att färgen är rätt (ds med svart tak), samt att den har panoramatak.
Men jag är osäker på om priset är rätt, hon satte ut den på 198 och nu har hon gått med på att gå ner till 188.
Det är en -05a uttagen december -05 som gått 2500 mil. Service gjord vid 1800.
Den har chili och curry paketet och utöver det panoramatak. Fint skick, nåt litet stenskott men det får man väl nästan vänta sig.

Har kollat på en annan -05a dock med vitt tak (föredrar svarta) och utan panorama, som ville ha 200 jämt. Den hade däremot endast gått 1400 mil.

Vad tror ni om priset? Betalar jag för mycket om jag betalar 188 för den med svart tak? Tröttnar man på panorama? Kan tänka mig att det är jäkligt skönt på sommaren..

BlastBeat
2007-03-15, 19:47
Panoramataket är en av de sakerna jag mest av allt skulle vilja plocka med mig om jag bytte Mini. Det ger intrycket av att bilen är mycket större än vad den egentligen är och det är riktigt skönt att få in lite extra ljus. Dessutom riktigt skönt att kunna öppna upp lite på sommaren! Jag är med andra ord helnöjd med mitt panorama tak och jag tycker att alla borde ha ett!

kakan
2007-03-15, 19:56
Panoramataket är en av de sakerna jag mest av allt skulle vilja plocka med mig om jag bytte Mini. Det ger intrycket av att bilen är mycket större än vad den egentligen är och det är riktigt skönt att få in lite extra ljus. Dessutom riktigt skönt att kunna öppna upp lite på sommaren! Jag är med andra ord helnöjd med mitt panorama tak och jag tycker att alla borde ha ett!

Jo, jag tyckte det verkligen gjorde så att bilen kändes större, och kan tänka mig att det är riktigt skönt på sommaren! Vad tror du om priset då?
Glömde nämna att båda har vinterdäck på plåtfälg..

Förresten, någon som vet vad panoramataket kostade i tillägg?

BlastBeat
2007-03-15, 20:02
Jag är nog inte rätt man att berätta om priset är rätt eller inte.
Men det beror väl helt på vilken utrustning som finns och vilken utrustning man vill ha/behöver. Lättast är väl antagligen att kolla runt och se vad liknande bilar går för på blocket. Du kan ju också gå in på www.miniusa.com och bygga en egen mini (tror inte det går att bygga på svenska sidan, eller?) och se ungefär vad de olika paketen kostar nya. Iofs blir det väl lite fel med tanke på att de är en ny R56 du bygger, men det kan ju iaf ge dig en idé.

Edde
2007-03-15, 20:31
-05 mini cooper s kostade ca 200 000 kr i grundpris, curry-pkt kostade ca 23 000 kr, chili-pkt 20 000 kr... 28 000kr om man inte har curry-pkt panorama kostade ca 9000 kr så de flesta -05:or kostade runt 250 000 kr antar jag

Ashra
2007-03-15, 21:53
jag måste säga att jag tycker det låter som ett bra pris

Ace
2007-03-15, 22:34
I nya numret av Vi Bilägare så är det en begagnatprislista på MINI. Har den inte framför mig men vad jag minns så utgick dom från en MINI Cooper med salt/pepper och AC. Jag minns att en 02 som gått 8000mil var värd c:a 92000:- och sen gick det upp med c:a 6-7000:-per år. Cooper S var värderad 23000:- mer. Chilli var värt 4000:-, Panorama 4000:-, JCW-200hk/210hk 48000:- mm mm Sen om man köpte bilen på en auktoriserad MINI-återförsäljare kunde man lägga på 10-15% på priset. Dom skrev också att MINI hade ett starkt andrahandsvärde! Men det visste vi ju redan hi hi

Värt att kolla upp.

powernap
2007-03-16, 07:47
utan panorama=vridstyvare kaross=snabbare i kurvorna :)

kakan
2007-03-16, 13:09
Tack för svaren allihop, idag la jag handpenningen, hämtas om 2 veckor!
Faan orkar inte vänta :D
Det blev alltså en DS med svarta huvstripes och svart tak, gått 2500 mil, -05a uttagen -06. Panoramatak, curry,chili osv
Enda som var synd var att sommarfälgarna var lite kantstötta.. försökte pruta men icke :(
Säljaren var en medelålders flygvärdinna från lidingö hehe..

RobertH
2007-03-16, 13:31
Grattis!!

Vet hur det känns att vänta på att hämta sin nya bil, jobbigt som attan.
Sätt R-däck på sommarfälgarna förresten och köp nya till sommaren :D

Marcus
2007-03-16, 13:52
Bra att du tog panorama tak, visst, kanske är vridstyvare utan, Men, panoramataket är mitt absoluta favorittillval.
Iom cooperns aerodynamik kan man köra med takluckan öppen upp mot 100km/h, med rutorna nere! (inte alls som en vanlig taklucka alltså, för med dem känns det ju som att sitta i en orkan när man kör över 50).
Så nära cab man kan komma mer eller mindre :)

ola
2007-03-16, 15:37
grattis erik! kul :-) har du några bilder?

kakan
2007-03-16, 16:56
grattis erik! kul :-) har du några bilder?

Naj inte än, kommer när jag hämtat den. Ska bara lämna den till en kompis på wellkept för en helrekond först :D

PS. Grattis till nytillskottet i familjen ! :)

Ace
2007-03-16, 17:39
Grattis! När får vi se en bild?

ola
2007-03-16, 18:03
Naj inte än, kommer när jag hämtat den. Ska bara lämna den till en kompis på wellkept för en helrekond först :D

PS. Grattis till nytillskottet i familjen ! :)

tackar! 2900 gr o 48 cm , så det var en liten rackare... så än så länge får den plats i bilen

Ashra
2007-03-16, 20:52
Grattis ! Spring förbi och ta kort för fasen !

kakan
2007-03-29, 20:00
Nu har jag hämtat den! Äntligen... har kört runt hela dan :)
Här kommer en liten bild..
Coming up:
lackbehandling av en kompis på wellkept snarast, ipod anslutning och alta cai ligger och väntar på montering!
Efter det toning av rutor, nedlackering, kanske 18" till sommaren :)

Marcus
2007-03-29, 20:19
Snygg! :) Kom ner till täby (shell vid täbyavfarten 09.00) på söndag och invig bilen i coopersweden samanhang! :)

ola
2007-03-29, 20:48
grattis erik ! snygg!

RandyPiper
2007-03-29, 20:58
Nu har jag hämtat den! Äntligen... har kört runt hela dan :)
Här kommer en liten bild..
Coming up:
lackbehandling av en kompis på wellkept snarast, ipod anslutning och alta cai ligger och väntar på montering!
Efter det toning av rutor, nedlackering, kanske 18" till sommaren :)

Grattis


Snyggt med svarta stripes på DS :)
Är du med och beställer likadana Bootstripes ?
Tänkte beställa från Cooperflags.

http://www.cooperflags.com/images/Gallery/1/StdStripeboot2.jpg

kakan
2007-03-29, 22:01
Snygg! :) Kom ner till täby (shell vid täbyavfarten 09.00) på söndag och invig bilen i coopersweden samanhang! :)

Måste hjälpa till på landet, ska bygga badrum :(
Nästa gång! :)


grattis erik ! snygg!

Tack! Du får gärna hjälpa till med aux-kittet sen ;)


Grattis


Snyggt med svarta stripes på DS :)
Är du med och beställer likadana Bootstripes ?
Tänkte beställa från Cooperflags.

Kanske, ska se hur det blir när man tonat och så :)