handdator

Visa fullständig version : Bro eller färja till MINI United?



Hans-G
2007-03-12, 15:10
Röstningen är nu avslutad, och en klar majoritet har valt broalternativet. Därmed går fikastunden på båten bort, men vi lägger istället in en rejäl paus på den rastplats söder om Köpenhamn där vi ska hämta upp Jakob och ev. fler danskar. Mer detaljer följer givetvis!

-----------------------------------------------------------

Hallå alla som ska med till MINI United i sommar!

Rösta om du tycker vi ska färjan mellan Helsingborg och Helsingör eller Öresundsbron till Danmark på vägen ner (hem har du fritt val).

Alternativen är ganska likvärdiga när det gäller kostnaden. Kombinationsbiljett bron + färja Rödby-Puttgarden kostar enkel 775 tor 1550 och färjorna i kombination enkel 799 tor 1598.

Vi kan vinna lite tid på broalternativet, tror jag. Det är lite längre att köra ner till Köpenhamn via Malmö och bron än att ta färjan och sen köra Helsingör-Köpenhamn, men vi slipper kötiden till färjan i Helsingborg och sen tiden för själva överfarten. Om vi inte väljer färjan (med fikapaus ombord) får vi lägga in ett stopp nånstans i Malmö eller i samband med att vi kör av i Köpenhamns-trakten för att hämta upp våra danska vänner.

Rösta nu - vi behöver en mer bestämt färdplan för att kunna samordna med de som ska ansluta, både i Sydsverige och senare. Frågor och kommentarer på det här temat på den här tråden. Annars fortsätter planeringen på den första tråden om MINI United.

/Hans-G

Ace
2007-03-12, 17:53
Jag har tillgång till BroBizz så jag röstar på bron. Ganska mäktigt att köra över den kan jag meddela dom som inte gjort det.

MrCooper
2007-03-12, 18:44
Jag tror att vi kommer att spara tid på att ta färja, det blir en naturlig fikapaus på båten där vi kan pratas vid också. Kortare körsträcka och vi kan sluta upp tidigare än om vi skall träffas i Malmö.

Hans-G
2007-03-12, 19:31
Det är kanske lite sent att komma med den här länken när många redan har röstat - tack för att ni var snabba, förresten - men den ger en liten bild av hur svårt det faktiskt är att avgöra vilket alternativ som är bäst. Kolla gärna här:
www.svt.se/svt/articles/8500-8599/8569/

Texten från "Packat och klart" är från år 2000, så det har hänt lite sen dess. Vägutbyggnaden Köpenhamn-Rödby bidrar till att restiden kortats lite, men det påverkar ju båda våra alternativ. Priserna i jämförelsen stämmer ju inte heller. Min prisjämförelse i inlägg #1 här ovan bygger på färska uppgifter som ska gälla även i sommar.

Själv lurar jag i vassen än så länge - några till än de som har röstat denna måndagkväll är anmälda och har rum bokade, så vi avvaktar deras åsikt innan beslutet tas.

Edit:
Har ersatt icke fungerande länk med en som funkar.

Edit2:
Här några jämförelser från samma artikel som länken går till, men en del som bara går att få fram på Googles cachade sida:

Sträcka: Via färjorna Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden, 374 km.
Via Öresundsbron och färjan Rödby-Puttgarden, 424 kilometer

Tid: Via färjorna Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden, ca 5 tim
Via Öresundsbron och färjan Rödby-Puttgarden, ca 4 tim 50 min.

Miss Cooper
2007-03-13, 18:43
Halloj alla ni som ska till NL.

Jag åker inte med, kommer att vara i Holland veckan innan. Hoppas ni ursäktar att jag ändå lägger mig i lite när ni nu lurar på bron eller färja.

Bodde 7 år bara 1 mil från dit ni ska och körde alltså den här sträckan 2-3 ggr per år. Man får en klart effektivare körning om man tar färjorna. Det blir 2 naturliga bensträckare med ganska lagom intervaller. Kaffe, lunch, toa....

Och jag tror inte att färjeköerna är så hysteriska då eftersom inte industrisemestern har börjat än vare sig i Sverige eller Tyskland.

Vill ni ha lite andra tips, hör gärna av er!
Annars önskar jag bara kanondagar i Nederländerna.

Hälsningar
Miss Cooper / Tina

RobertH
2007-03-13, 21:52
Kanontips! Hasse: Då vill jag ändra min röst :lam:

Vet du någon bra biltvätt där nere också? :D

Hans-G
2007-03-14, 21:02
Tack Tina för rådet! Det är ju onekligen rakare väg via Helsingör och färjeöverfarten ger en välbehövlig paus med möjlighet till fika. Samtidigt har andra röstat på bron för att det är häftigt att åka över den eller för att det blir första gången.

När det gäller prisjämförelsen jag gjort tidigare har jag förresten missat att räkna med den extra bensinkostnad som de ca 75 km extra till Malmö innebär. Ca 80 kronor mer för broalternativet, alltså (med 1 l/mil och dagens bensinpris).

Jag ber alla fundera ett varv till och kom sen tillbaka inom en vecka och meddela om du som Robban vill ändra din röst. I så fall fixar vi det, vi ska inte låsa oss för tidigt. Och Robban, vi väntar med att ändra din röst tills den extra betänketiden är slut.

/Hans-G

Ace
2007-03-14, 21:11
Jag har också tänkt på bensträckare. Sen att jag har BroBizz gör ju att jag inte kan köpa kombi-biljett och då kanske jag inte tjänar på det iaf. Så för oss spelar det ingen roll vilket alternativ vi tar. Om det är några ifrån södra sverige som mot all förmodan vill ta bron så kan vi ju träffa dom i Rödby.

TheEngineer
2007-03-14, 21:16
En bensträckare är ju bra fast samtidigt vore det ju tufft med lite bilder på alla MINIs i kolonn på bron... Bilder skulle man iofs också kunna ordna på väg tillbaka men jag misstänker att många kanske tänker åka vid skilda tillfällen då.

RobertH
2007-03-14, 21:25
En bensträckare är ju bra fast samtidigt vore det ju tufft med lite bilder på alla MINIs i kolonn på bron... Bilder skulle man iofs också kunna ordna på väg tillbaka men jag misstänker att många kanske tänker åka vid skilda tillfällen då.

Man får väl inte stanna på bron?

TheEngineer
2007-03-15, 20:53
Man får väl inte stanna på bron?

Nä, det är nog sant men jag tänker att den som åker först eller sist kan be sin co-pilot att ta en bild genom fönstret typ. :mrgreen:

Martin
2007-03-19, 17:40
Man får väl inte stanna på bron?

alla andra turister gör det så varför inte :lol:

Hans-G
2007-04-02, 19:56
Som någon kanske upptäckt av det redigerade första inlägget i tråden har röstningen nu avslutats, och det blev en klar majoritet för Öresundsbron. Läs mer i meddelande #1