handdator

Visa fullständig version : Välj datum för Konbana!



Marcus
2007-03-08, 19:36
Sådär, nu har vi fyra datum att välja mellan. Kryssa i alla förutom de dagar då ni absolut Inte kan komma. Skriv gärna i tråden vilket datum ni helst vill köra också.

Röstningen är bindande anmälan. :cool:

Vi åker upp till Lunda utanför Uppsala. Har med oss gott humör, läsk, vatten, grillkorv osv så styr vi upp grill där uppe.

Detta blir troligtvis blir det ett rent CooperSweden arrangemang. Då kommer all körning ske på egen risk, försäkring gäller ej på områden (varken bil, person eller tredje part).

Konbanan kommer inte vara av det snabba slaget och flygfältet är brett med stora gräsmattor på båda sidor, så risken för skador och olyckor borde vara obefintlig. Men alla ska vara medvetna om hur läget är iaf.

Kostnad blir ung. 200-300kr/person beroende på hur många som kommer, fler = billigare.

Mvh
Marcus och Robert

Marcus
2007-03-08, 19:40
Jag kan alla 4 datum, men föredrar 28/4.

Marcus
2007-03-08, 19:43
Fredrik, Frejkan, Hobbe, Johan W, KIT, mrmarsupilami, ola, powernap, RandyPiper, RobertH, TheEngineer måste hit och rösta också :)

Johan W
2007-03-08, 19:56
Röstade på alla :)
Men håller mig lite i bakrunden eftersom jag inte har en Mini, men kommer gärna förbi och kollar läget och fotar :)

RobertH
2007-03-08, 20:00
Råkade klicka i enbart 28/4 eftersom jag föredrar det datumet, men jag kan också alla annars.

Fredrik
2007-03-08, 20:33
Jag tror jag kan alla datum, men jag återkommer i morgon.
5/5 var det väl BMW S C på Mantorp? Det var väl snack om att vi skulle dra dit ett gäng, så det datumet kanske är sämre för vårt kon-race?

Marcus
2007-03-08, 20:47
Det har du helt rätt i Fredrik, då undviker vi 5/5!

Hobbe
2007-03-08, 20:53
Fredrik, Frejkan, Hobbe, Johan W, KIT, mrmarsupilami, ola, powernap, RandyPiper, RobertH, TheEngineer måste hit och rösta också :)

Alla dagar utom 5-6/5.

Då är det säsongstart som någon redan har nämnt :woot:

TheEngineer
2007-03-08, 21:01
Jag kan nog alla föreslagna datum.

Vad innebär dette lite mer i detalj? Hur ser banan ut? Har vi en genomgång innan? Jag har inte ägnat mig åt bankörning överhuvudtaget tidigare... :blush:

Marcus
2007-03-08, 21:23
Vi sätter upp banan själva.
Den kommer alltså bestå av ett stort flygfält, bara en rektangulär asfaltsbit mao. Och en massa oranga koner som man ska köra runt och mellan :)
Vet inte om vi har nån tidtagning eller bara kör för att det är kul.

Genomgån blir istortsätt att alla tittar på hur banan sätts upp, eller snarare, alla hjälps åt att placera ut koner och kolla så allt står på rätt ställe. Sen kan man köra 10km/h genom banan nån gång och därefter öka takten till det man tycker passar.
Vill man köra lungt och inte slita på däcken, men svänga lite med mycket större marginaler än på vanliga vägar så är det ju helt ok. Vill man köra snabbare och byta däck när man kommer hem så går det ju också ;)

RobertH
2007-03-08, 21:45
Just precis. Sen sätter vi upp lite säkerhetsregler också. Vi kommer ju vara två personer som tar huvudansvar för banan, så vi vill nog att alla är införstådda i några enkla förhållningsregler.

Något i stil med:

1. Hjälm och heltäckande klädsel
2. Endast en bil på banan samtidigt
osv..

Johan W
2007-03-08, 21:49
En kul touch brukar vara att ha en "stopkon" alltså en kon man ska hinna stanna innan, kör man på den för man tidstillägg, brukar gå lite väl fort över mållinjen annars + att vi iallafall inte har någon fotocell

RobertH
2007-03-08, 22:00
Ja det kan vara en idé! Du verkar ju ha kört en del konbana så alla tips är välkomna.

Annars kan vi låta Mario agera fotocell eftersom hans bil inte lär klara ljudkravet (55dB(A) vid närmsta fastighet). :hihi:

fj0
2007-03-08, 22:14
55dB?! Min tomgång låter fan mer än det. :lol:

RobertH
2007-03-08, 22:26
Jo men det är vid "närmsta fastighet" som gäller. Vet inte hur långt det är dit, men har en känsla av att din bil inte klarar det när det gasas iaf!

Marcus
2007-03-08, 22:37
Det var en RUF nånting där när jag var med rs6.com och lekte.
Den lät rätt mycket, kanske inte som din iof :P Men vi borde klara oss.

RobertH
2007-03-09, 07:39
Okej, då har vi spikat 28/4 och försöker boka det datumet!

Banan ska vara betalt en månad i förväg, men jag lägger ut det så länge så tar vi betalning på plats. Som Marcus skrev ovan så är anmälan bindande. Vi räknar alltså med minst 6 bilar på plats.

alxndr
2007-03-09, 09:33
Låter riktigt kul med kornbana, dock har jag en 55 mil upp till Uppsala och sedan 55mil hem igen utan gummi för det kommer nog sitta i asfallten i Uppsala misstänker jag:) ...

Min fråga är om man kan anmäla sig med avbeställningsskydd?! :p ...

RobertH
2007-03-09, 09:50
Låter riktigt kul med kornbana, dock har jag en 55 mil upp till Uppsala och sedan 55mil hem igen utan gummi för det kommer nog sitta i asfallten i Uppsala misstänker jag:) ...

Min fråga är om man kan anmäla sig med avbeställningsskydd?! :p ...

Ja det kan man. Det kostar 1kr att anmäla sig. Sedan tillkommer skatter, bagage, kortavgift, försäkring, avbeställningsskydd, arrangörkonkursförsäkring :D

Eftersom vi har 7 bindande anmälningar (+min sambo Jessika som inte fattade att det var bil och inte person som skulle anmäla sig haha) så räcker det till en körning ändå. Vi kan väl göra ett undantag med avbokningsskydd för dig då eftersom du har så långt att köra :happy:

alxndr
2007-03-09, 10:08
Ja det kan man. Det kostar 1kr att anmäla sig. Sedan tillkommer skatter, bagage, kortavgift, försäkring, avbeställningsskydd, arrangörkonkursförsäkring :D

Eftersom vi har 7 bindande anmälningar (+min sambo Jessika som inte fattade att det var bil och inte person som skulle anmäla sig haha) så räcker det till en körning ändå. Vi kan väl göra ett undantag med avbokningsskydd för dig då eftersom du har så långt att köra :happy:

Haha låter kul där med din sambo :) ... kan förstå där med kortavgift, bagageavgift och bränsletilllägg osv :p haha ne men skämt ohhhsido riktigt schysst att det kan göras ett litet undantag för en långresande pojk :) ...

Men då skriver vi upp mig också 28/4 i Uppsala, SWEEEAT ! :handen:

powernap
2007-03-09, 13:54
fan-Fan-FAN........kan inte den helgen, 28 april............

sånt nördigt som jobbet e i vägen....... :(

finns "reservdag"?

Marcus
2007-03-09, 14:01
Inte bokat än tyvär, men går allt bra på denna konbana finns ju inget som hindrar oss från att köra senare i sommar eller i höst också...

BlastBeat
2007-03-09, 14:44
Allt detta snack om konbana gör ju att man blir sugen på att spika upp en egen konbana för eget bruk för att kunna leka lite. Har ni några tips på bra hemsidor där det står mer om vad man bör tänka på när man bygger banan osv. Kanske några bra mallar?

alxndr
2007-03-09, 15:02
Allt detta snack om konbana gör ju att man blir sugen på att spika upp en egen konbana för eget bruk för att kunna leka lite. Har ni några tips på bra hemsidor där det står mer om vad man bör tänka på när man bygger banan osv. Kanske några bra mallar?

Häng på mig upp i april när grabbarna grus i sthlm ska bygga konbana?! Kan vi ha sällskap upp med cooper-crusie på E4 i solskenet !

BlastBeat
2007-03-09, 15:17
Häng på mig upp i april när grabbarna grus i sthlm ska bygga konbana?! Kan vi ha sällskap upp med cooper-crusie på E4 i solskenet !

Det är en ganska bra bit att köra, får räkna lite på det och se om det går att ordna. Men det är ju just inför sånna saker som man måste öva! ;)

RobertH
2007-03-09, 15:22
Det är en ganska bra bit att köra, får räkna lite på det och se om det går att ordna. Men det är ju just inför sånna saker som man måste öva! ;)


Sånt här räknar man inte på, man gör det bara :steering:

"Är det en fråga om deg så finns det alltid en veg" - som vi 08:or brukar säga :D

Frejkan
2007-03-09, 20:05
Först blev jag lite upprörd över att ni skrivit in 5/5 som ett möjligt datum! Då är det ju BANSÄSONGSSTART med BMWSC! Men sen lugnade jag ner mig en smula och uppskattar nu att ni tagit tag i konbaneidén. JÄTTEKUL!!! Så det är klart att jag är på!

alxndr
2007-03-09, 20:12
Det är en ganska bra bit att köra, får räkna lite på det och se om det går att ordna. Men det är ju just inför sånna saker som man måste öva! ;)

Precis som RObban säger, de äärrrr bara åååååå ååååk ! :) ... så tänker jag + att det är en anledning till att dra ut i sthlm och festa lite på lördagskvällen :handen:

RobertH
2007-03-09, 20:24
Först blev jag lite upprörd över att ni skrivit in 5/5 som ett möjligt datum! Då är det ju BANSÄSONGSSTART med BMWSC! Men sen lugnade jag ner mig en smula och uppskattar nu att ni tagit tag i konbaneidén. JÄTTEKUL!!! Så det är klart att jag är på!

En ren miss från vår sida :D
Vi var väl för upptagna med att kolla flickvännernas födelsedagsdatum och annat att vi inte såg skogen för alla träden :hihi:


Alx: Självklart! FREDRIK, DAGS FÖR DIG ATT PLANERA IN NÄSTA PUBKVÄLL 28/4!!! :woot::woot:

Frejkan
2007-03-09, 20:28
En ren miss från vår sida :D
Vi var väl för upptagna med att kolla flickvännernas födelsedagsdatum och annat att vi inte såg skogen för alla träden :hihi:


Alx: Självklart! FREDRIK, DAGS FÖR DIG ATT PLANERA IN NÄSTA PUBKVÄLL 28/4!!! :woot::woot:

Kul initiativ iallafall!

alxndr
2007-03-09, 20:40
Skulle vara riktigt kul att dricka ett par öl och några till samtidigt som man kan disskutera dagens körning ! :) ... BTW. första gången jag ger mig ut på en "bana" för att köra med bil, är förväntansfull som ett barn på julafton... Pratade lite med folket på jobbet idag och vi är 3-4 st som ska ta licens för bana vilket också ska bli riktigt kul !

mrmarsupilami
2007-03-09, 22:07
Nu har jag också anmält mig! Ser verkligen fram emot att köra lite aktivt för första gången :woot:

Återstår bara att fixa hjälm och overall eller liknande...

RobertH
2007-03-09, 22:27
Det är klart vi ska göra en riktig heldag av detta!

Vad det gäller hjälm rekommenderar jag två alternativ:

Budget: Mopedhjälm eller liknande, ej integralhjälm. Satsa på något lätt. Pris runt 4-500kr
Bra: Peltor. Börjar runt 900kr och uppåt men är riktigt lätta och smidiga. Rekommenderas om bankörning och konbana ska bli ett frekvent inslag i din vardag!

http://www.dalhems.com/safetyequip/windnetsv1.html#Anchor-RACE-51540

flyer
2007-03-09, 23:33
Kul! Jag kommer gärna!! Svårt att hitta dit bara (jag var med Lazzat en gång förra sommaren, körde förbi flygfältet många gånger...)
Bra initiativ.
Hoppas bara att det går att köra med sommarpumpsen.
C Ya!