handdator

Visa fullständig version : Montera trim på Mini Cooper



Ace
2007-03-03, 14:56
Lohen.co.uk vill ha £3990 för
(omonterat) +£650 pund för att montera det. Lite svårt att ta sig dit bara.

- Superchips Bluefin with Lohen LO3 map
- Milltek Cat-back exhaust
- Janspeed manifold & removable high-flow cat
- Pipercross Viper kit
- Denso Iridium spark plugs
- Lohen Performance Head
- Schrick Camshaft
- Schrick Exhaust valves
- Lohen 58mm Throttle body
- Replacement gaskets & head bolts
- Lohen Engine Badge

Det ger 150hk

Det är väl detta man behöver hjälp med:
- Lohen Performance Head
- Schrick Camshaft
- Schrick Exhaust valves
- Lohen 58mm Throttle body
- Replacement gaskets & head bolts

Någon som har en susning om vad det kan kosta att få monterat?
Hur lång tid det tar att byta etc?


Såg filmen och blev lite sugen....ääää jag drömmer bara! hi hi
http://www.lohen.co.uk/film/LohenLO3package.mov

Johan W
2007-03-03, 15:07
Låter mkt kul, ett alternativ (lite mer prisvärt)

.sport Motorkit KS Cooper
for Mini Cooper: performance max approx. 18 kW (25 HP);
conversion: cylinder head fine tuning, K.sport crankshaft; modified ECU(rpm max. 7500 U/min.), special air filter; 0-100 kph in 8.0 sec., top speed approx. 210 kph; incl. fitting
Pris 2200euro inklusive montering

Detta från Kelleners, dom kan också hjälpa till att montera prylarna om man tar med sig dom så det borde gå att komma undan lite billigare.
Dom är också en aktoriserad BMW-verkstad med all diagnosutrustning och sånt.

Annars kan du kanske höra med http://www.pmrecond.se/ han verkar också duktig

MNS
2007-03-03, 15:13
Jag skulle gissa på att det tar runt en arbetsdag med demontering, montering å sen att ställa in å justera allt.

Den där one:en lät ju riktigt riktigt vass... påminner lite om en mc med qiuqsilver helsystem :)

MNS
2007-03-03, 15:17
Låter mkt kul, ett alternativ (lite mer prisvärt)

.sport Motorkit KS Cooper
for Mini Cooper: performance max approx. 18 kW (25 HP);
conversion: cylinder head fine tuning, K.sport crankshaft; modified ECU(rpm max. 7500 U/min.), special air filter; 0-100 kph in 8.0 sec., top speed approx. 210 kph; incl. fitting
Pris 2200euro inklusive montering

Detta från Kelleners, dom kan också hjälpa till att montera prylarna om man tar med sig dom så det borde gå att komma undan lite billigare.
Dom är också en aktoriserad BMW-verkstad med all diagnosutrustning och sånt.

Annars kan du kanske höra med http://www.pmrecond.se/ han verkar också duktig


tänkte också på kelleners, köp ett eget helsystem och sen ett större spjäll i från j@ke så e jag övertygad om att du kommer ha minst 150 bänkade hk

Enligt uppgift så får orginal mcs det lite svårt å köra i från en mc med kelleners ;)

Ang monteringen så finns ju som sagt pm, han har ju iof lite annat å erbjuda också

Ace
2007-03-03, 15:20
Man tackar för snabb respons!

Gick in på http://www.forex.se och räknade på det.
Det blir ju c:a 65000:- monterat och klart från Lohen!!! Är dom inte kloka eller?

20750:- på Kelleners. Dock inte lika mycket prylar men ändå.

Johan W
2007-03-03, 15:27
Man tackar för snabb respons!

Gick in på http://www.forex.se och räknade på det.
Det blir ju c:a 65000:- monterat och klart från Lohen!!! Är dom inte kloka eller?

Kände också att det var lite svettigt med 45000:- för 9hk över Kelleners Kit ;)

MNS
2007-03-03, 15:37
Eget avgas + kelleners lika mkt eftekt typ = 30-35k mindre kostnad :)

alxndr
2007-03-04, 11:11
Jag skulle gissa på att det tar runt en arbetsdag med demontering, montering å sen att ställa in å justera allt.

Den där one:en lät ju riktigt riktigt vass... påminner lite om en mc med qiuqsilver helsystem :)

Tyckte med den lät riktigt fint, dessutom vilka vägar de körde på hade gärna tagit en sväng med min cooper där :)

Johan W
2007-03-04, 11:49
En Cooper låter grymt fint med annat avgasystem samt chip+öppet filter, låter nästan lite som en Alfa GTA, svårt att förklara ljudet om man inte hört det, men fint låter det :)

alxndr
2007-03-04, 11:58
En Cooper låter grymt fint med annat avgasystem samt chip+öppet filter, låter nästan lite som en Alfa GTA, svårt att förklara ljudet om man inte hört det, men fint låter det :)

Jag har faktiskt inte hört någon med sportavgassytem m.m men jag får muitt nya milltek snart och K&N luftfilter så då blir det andra bullar :woot:

Ace
2007-03-04, 20:28
Jag har faktiskt inte hört någon med sportavgassytem m.m men jag får muitt nya milltek snart och K&N luftfilter så då blir det andra bullar :woot:


Vilket K&N har du köpt?
Vad fick du betala för K&N och Milteksystemet?
Jag har iofs en Cooper så det blir väl ändå varken samma prylar eller pris?
Någon annan som har pris på Miltek cat-back och något öppet filter till Cooper?

KIT
2007-03-05, 13:17
Its fun chip, kn filter, grenrör och sportkat gör susen mot original coopers ;-) och kostar inte skjortan....

Ace
2007-03-06, 19:08
Its fun chip, kn filter, grenrör och sportkat gör susen mot original coopers ;-) och kostar inte skjortan....


Är det var du har på din Cooper? Har du öppet fillter eller panelfilter i originalboxen? Synd att inte Its Fun har någon filial i GBG. Dom hade något
i Borås men det verkar ha upphört.

Marcus
2007-03-06, 19:17
För 30-35k kan man ju nästan sälja en Cooper och köpa en Cooper S, eller?

BlastBeat
2007-03-06, 19:19
För 30-35k kan man ju nästan sälja en Cooper och köpa en Cooper S, eller?

Skulle du sälja ditt eget barn?! :eek:

Marcus
2007-03-06, 19:21
Om jag inte hade lagt massa pengar på trim och väghållning på min MCS så skulle jag nog sålt och skaffat en GP istället, så ja :)

Men jag skulle nog inte kunna skaffa en orginal R56 eller någon annan bil... Gillar känslan och utseendet på "gamla" modellen.

Ace
2007-03-06, 19:21
För 30-35k kan man ju nästan sälja en Cooper och köpa en Cooper S, eller?


Det är ju det........

RandyPiper
2007-03-06, 19:24
Tänkte kapa tråden med lite frågor jag med.

Funderar på att trimma lite i vår men vet inte riktigt hur man ska gå till väga... kan bli lite dyrt att köra allt på en gång, dessutom är det lite kul att köra lite i taget, men här kommer lite frågor.

Hur mycket kan man trimma innan man får nybesikta , ändra försäkringspremie osv ?

Blir BMW sura och vägrar ta in bilen på service om den är trimmad. (nybilsgarantin har redan gått ut så man tycker inte de borde bry sig) ?

ECU trimmen är väl anpassad efter någon sorts kombination så om man först byter avgassystem och luftfilter och sedan får för sig att köra ECU uppdatering kan det bli knas då ?

Finns det några sköna färdiga paket som kombinerar avgassystem, filter , pulley och ECU ?

Är det värt att skaffa en ECU uppdatering som man kan kan kasta tillbaka orginalinställningarna för eventuelllt verkstadsbesök eller vid försäljning.

Hobbe
2007-03-06, 19:24
Det är ju det........

Köper du en S så kommer du börja vilja modifiera den också.
Det är en ond cirkel :handen:

Ace
2007-03-06, 20:07
Köper du en S så kommer du börja vilja modifiera den också.
Det är en ond cirkel :handen:

Ja det är ju bara läsa vad ni andra har gjort...hi hi

Har aldrig varit så här engagerad i någon bil förrut!

MNS
2007-03-06, 20:27
En så pass moddad mc går ju bra mkt bättre en vad en orginal mcs gör å ska du köpa en mcs å trimma den så e det ju 10-15 till mist

tycker du ska bygga på mc =)

MNS
2007-03-06, 20:33
Tänkte kapa tråden med lite frågor jag med.

Funderar på att trimma lite i vår men vet inte riktigt hur man ska gå till väga... kan bli lite dyrt att köra allt på en gång, dessutom är det lite kul att köra lite i taget, men här kommer lite frågor.

Hur mycket kan man trimma innan man får nybesikta , ändra försäkringspremie osv ?

Blir BMW sura och vägrar ta in bilen på service om den är trimmad. (nybilsgarantin har redan gått ut så man tycker inte de borde bry sig) ?

ECU trimmen är väl anpassad efter någon sorts kombination så om man först byter avgassystem och luftfilter och sedan får för sig att köra ECU uppdatering kan det bli knas då ?

Finns det några sköna färdiga paket som kombinerar avgassystem, filter , pulley och ECU ?

Är det värt att skaffa en ECU uppdatering som man kan kan kasta tillbaka orginalinställningarna för eventuelllt verkstadsbesök eller vid försäljning.

I och med att du har en helgodkänd bil så får du igentligen inte trimma något alls men dom som har bytt avgas,filter ,remskiva å ecu ska inte inte ha några problem med bes.

Ska man bygga vidare så e det samrtast å byta avgas å filter för att sedan uppdatera ecu:n alt mindre remskiva å sen ecu

Kelleners,digitech,bbr,hartfe, asc, hamann..ja finns många firmor som säljer kompltetta trim satser

nej det är inte värt dom pengarna, bmw ska inte kunna se att du har nyare mjukvara i men en hel del företag erbjuder en motor å transmetions försäkring + att man brukar få orginal programet på disk så det går å föra över

Marcus
2007-03-06, 20:37
Funderar på att trimma lite i vår men vet inte riktigt hur man ska gå till väga... kan bli lite dyrt att köra allt på en gång, dessutom är det lite kul att köra lite i taget, men här kommer lite frågor.



Vill du göra det som du får mest hk/pengarna så satsa på nytt avskärmat luftfilter (alta eller helix verkar vara samma sak), ett bra chip, 15% skiva, avgassystem från cat och bakåt. Likabra att göra alltihop samtidigt av det där.

Sen kan du gå vidare med grenrör och rejskat.

Mer uppdateringar kan du ju bli sugen på senare, du har ju väghållning och bromsar att tänka på också.



Hur mycket kan man trimma innan man får nybesikta , ändra försäkringspremie osv ?
Blir BMW sura och vägrar ta in bilen på service om den är trimmad. (nybilsgarantin har redan gått ut så man tycker inte de borde bry sig) ?


Du får inte trimma alls. Om bilen inte låter överdrivet mycket så klarar du antagligen besiktning utan problem med ovannämt trim.
Det skilljer från ställe till ställe om servicen, Borgs Bil verkar inte ha nått problem med att fixa, det borde inte BMW solna ha heller. Det är bara garantier som ställer till det.



ECU trimmen är väl anpassad efter någon sorts kombination så om man först byter avgassystem och luftfilter och sedan får för sig att köra ECU uppdatering kan det bli knas då ?
Finns det några sköna färdiga paket som kombinerar avgassystem, filter , pulley och ECU ?
Är det värt att skaffa en ECU uppdatering som man kan kan kasta tillbaka orginalinställningarna för eventuelllt verkstadsbesök eller vid försäljning.

Bästa är ju att fixa det tekniska först och sen anpassa ECUn.
Det finns färdiga paket på många ställen.
Kelleners Sport (googla så hittar du det direkt)
www.lohen.co.uk
www.helix13.com
M7 Minisport eller bara sport/mini (googla, dem har några rejäla paket från Cosworth också).
www.minimania.se /.com

Tar du GIAC så syns orgialinställningarna vid verkstadsbesök.

Tips innan du bestämmer dig är nästan att spendera ett par timmar på www.northamericanmotoring.com samt www.mini2.com och söka på olika trim.

Nu har du ju möjligheten att köpa avgassystem med 20% rabatt via gruppköp. Ett mycket bra alternativ.

Mvh
Marcus

Marcus
2007-03-06, 20:38
Det är ju det........

Räkna på det, jag går ofta och är irriterad på att jag trimmade :)
Men GPn fanns ju inte då + att min bil är företagsbil så högt nypris är inte det bästa för min del.

Jag hyrde en Mini Cooper till höstens söderrun, det är helt olika bilar.
Men man måste ju räkna på alla kostnader, men tänk efter ordentligt innan du börjar trimma :)

BlastBeat
2007-03-06, 20:52
Riktigt bra och matnyttiga (om man säger så) inlägg om trimmning här måste jag säga. Kul läsning! Detta borde sammanfattas i någon slags FAQ som antingen nålas som en topic eller får en helt egen sida med lite andra FAQ-frågor. Så blir det lättare att hitta i framtiden!

Johan W
2007-03-06, 21:04
Kan tillägga att jag besiktade min Kelleners-trimmade bil och den gick igenom utan problem (avgasvärden och allt såg ut som orginal) Dock frågade besiktningsmannen om det satt ställbara fjäderben på orginal ;) + att den var så låg att dom fick använda plankor för att få upp/ner den från lyften.
Det sjuka är att dylika trim är tüv-godkända i tyskland, alltså helt ok där men inte i Sverige :(

Men har man otur så kan man åka på nerslag.

MNS
2007-03-06, 21:04
Hoppas du blev lite klokare? =)
Jo finns mkt som borde finnas med i faq, får försöka ordna det

MNS
2007-03-06, 21:08
inte nog att det e konstigt att inte har någon betydelse i sverige, tüv godkännda saker är lagligt i norge, severige e typ det enda landet i europa där det inte funkar

GT
2007-03-06, 21:30
Why not start with BILTEMA stripe kit????

The last i heard you get 10hk more:woot:

Johan W
2007-03-06, 22:16
Why not start with BILTEMA stripe kit????

The last i heard you get 10hk more:woot:

YouTube - Ronny & Ragge köper nya bildelar (http://www.youtube.com/watch?v=w9T0zRRWhIc#)

http://img02.picoodle.com/img/img02/7/3/6/f_uglyhammerm_04c290f.gif

Ace
2007-03-10, 16:51
Why not start with BILTEMA stripe kit????

The last i heard you get 10hk more:woot:


Hur många hästar ger detta då?

Ganska coolt faktiskt!

http://www.helix13.com/images/unionjackincarcloseup.jpg

R.O.S
2007-03-10, 17:12
Hahah kolla in den här pulleyn! http://www.altaminiperformance.com/products/show/326/Bling-Bling-Pulley

För endast $19,768.00
Nödvändigt? JA!