handdator

Visa fullständig version : Vågar man krocka i en Mini?



Park Lane
2007-02-27, 07:37
Inte för att jag har för avsikt att göra det, men tanken slog mig i morse när jag låg och pressade som en biltjuv efter E4:an till jobbet. Hur säker är man egentilgen i en Mini från 2006 :confused:

powernap
2007-02-27, 07:56
minst lika säker som i vilken modern småbil som helst, dock kan tilläggas att få småbilar går lika fint på vägen som minin, alltså finns bättre undanmanövermöjligheter (hitta det ordet i ett korsord ;-)

spontant direktsvar, säkert finns det folk här på forumet som kommer med nån lämplig länk från krocktester där minin jämförs med andra

RobertH
2007-02-27, 07:57
YouTube - Broadcast Yourself. (http://www.youtube.com/watch?v=7dwS7309a6k)

4 av 5 stjärnor i Euro Ncap:

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=1&id2=112

MNS
2007-02-27, 10:01
Det är säkrare att krocka i en mini i 56km/h en samma å sitta i tex en volvo 940,bmw e36 osv.... mångå många stora/halvstora bilar som e farligare o och vanligare en minin

Fredrik
2007-02-27, 11:30
Smällde för drygt tio år sedan med en lastbil som körde ut framför mig i en Peugeot 205, bilen gick till skroten och jag gick till KS. Hade jag suttit in en MINI hade jag nog kunnat gå till jobbet istället.

Kassler
2007-10-27, 16:55
Nya minin har 5 stjärnor i euro ncap den gamla 4. Men, de räknar in bältespåminnare t.ex, vilket saknas på gamla så den kanske också är en 5 stjärnors egentligen.

Det där med 56 km/h och lika säkert som i en större bil med 4 stjärnor är en sanning med modifikation. Du krockar ju med egen vikt mot fast hinder i testet. Alltså tyngre bil med 3 stjärnor i krock mot lite bil med 5 stjärnor ger fördel 3 stjärnan. Dock är det så att vid krock med fast hinder typ träd eller berg eller bropelare så är 5 stjärnan säkrare. Audi Q7 och BMW 5 serie är alltså mindre säker mot fast hinder än nya Minin. Lite kul tycker jag.

Bergen
2007-10-27, 20:30
Du är insatt hör jag. Bra att veta .Jag undrade just hur säker den var. Nu vet jag det. Tack så mycket. Jag blir mer och mer förundrad över hur bra mini coopern är och att jag inte har upptäckt den tidigare är väl bra underligt. Jag har redan blivit riktigt såld på Minin trots att jag inte äger någon ännu.