handdator

Visa fullständig version : Nya Cooper S vs gamla Cooper S i AMS nr 1



carljohan
2007-01-08, 10:49
Jaha, här har man gått och beställt en ny Cooper s med Turbo och allt för att få sig en rejäl kalldusch när man djupdyker i sin favoritlektyr. I nya Automotor & Sport testar dom nya Cooper S med turbo mot "gamlingen" med kompressor. Summa summarum kommer dom fram till att gamlingen klår den nya när det gäller ren körgladje och racefaktor medans nykomlingen har högre kvalitetskänsla i interiören och är lite mer komfortabel och ganska mycket mer bensinsnål än sin föregångare. Alltså ingen brådska att byta till den nya!

Dock tror och hoppas jag att det finns hyfsat med körglädje kvar även i den nya varianten så jag ser fortfarande fram emot sena april då jag ska få hämta ut min "darling".

Marcus
2007-01-08, 11:02
Den nya är snabbare också, eller?
Så uppfattade jag den när jag körde mot min egen trimmade MCS.
Annars tycker jag det stämmer rätt bra med hur jag uppfattade bilen.

Frejkan
2007-01-16, 17:12
Jaha, här har man gått och beställt en ny Cooper s med Turbo och allt för att få sig en rejäl kalldusch när man djupdyker i sin favoritlektyr. I nya Automotor & Sport testar dom nya Cooper S med turbo mot "gamlingen" med kompressor. Summa summarum kommer dom fram till att gamlingen klår den nya när det gäller ren körgladje och racefaktor medans nykomlingen har högre kvalitetskänsla i interiören och är lite mer komfortabel och ganska mycket mer bensinsnål än sin föregångare. Alltså ingen brådska att byta till den nya!

Dock tror och hoppas jag att det finns hyfsat med körglädje kvar även i den nya varianten så jag ser fortfarande fram emot sena april då jag ska få hämta ut min "darling".

Sådär skulle jag också summera mina intryck.
Det som fick mig att avstå från att köpa en ny Mini var det dålig kvalitetsintrycket i inredningen, t ex känslan i plasten i dörren. R56:an ger där ett mer gediget intryck. Kanske är det för att jag bestämt mig för att inte köpa en ny, men jag tycker R56:an är mycket fulare. Sen att luftintaget på S:en är blindt tycker jag är rent larvigt. Istället för att kopiera designen på nya MINIn borde den förhålla sig till originalet. Det blir som en designmässig viskningslek.

Fredrik
2007-01-18, 17:52
Jag har visserligen ingen S (ännu :) ) men jag är av samma åsikt. Den nya är förbättrad på en rad punkter och en mycket fin bil men efter att ha testat R56 av både S och Cooper håller jag med - det är mer "race" över den tidigare modellen, både vad gäller design och körglädje på både Cooper och S.

När det blir dags att byta (om några år ;)) blir valet knepigt, men angenämt.

KIT
2007-02-16, 14:01
Hmmm här är en pdf på testet

http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0701/070102.pdf

GT
2007-02-16, 14:40
I have owned a 2002 MCS , a 2004 JCW , a mini one and now a JCW GP

the reason that the turbo feels just as quick is because there is nearly no turbo lag, but unfortunatly the turbos are too small and stop working around 5650rpm.

The new cooper s is overall a fantastic car , with a lot more attention to detail .

In the corners the new s is just as good as the old one , even with the hight difference. and its only when you push it over the limmit edge that the old cooper s feels a little stronger.

KIT
2007-02-16, 16:16
I only drive at the limit ;-)

Fredrik
2007-02-16, 17:36
You can`t get any closer to the limit than me ;)

GT
2007-02-16, 17:46
Sounds like a challenge!!:mad: :handen: ;)

Fredrik
2007-02-16, 21:42
Depends on the limit ;)

MINI Linda
2007-02-16, 21:56
Hej

jag vet att ni kanske tycker att jag är partisk i denna frågan iom att jag jobbar med bilarna...

jag älskade min gamla cooper S...vrålet i motorn, det hårda stötiga, styva styrningen....behöver jag säga mer...

samtidigt kan jag inte sticka under stolen med att den nya r56 har vunnit mitt hjärta!! jag har lika mycket körglädje i den nya fast mycket mer komfort, plus att det finns så många fördelar som talar för den nya R56, bränsle förbrukningen, säkerheten med fler arbags osv...ännu fler valmöjligheter....och inte att förglömma trimmningsmöjligheterna är fler....

bara för att den nya r56 inte har sammar motorvrål...betyder det inte att den inte är lika sportig...väljer man sportchassi och sportknapp...så får du samma känsla i det stötiga och styva körningen....ljud kan man alltid mixa med om det är ett måste...jag tycker att min nya pärla är helt underbar och skulle aldrig byta bort mot den gamla...

mvh linda

GT
2007-02-16, 22:14
OK i believe you:titanic: :titanic:

RobertH
2007-02-16, 22:14
Nu har jag inte hunnit testa en trimmad r56 än, men liten turbo och trim brukar betyda rejäla ketchupeffekter som drar ner körbarhet och körglädje. Misstänker att man måste gå upp på dyra turbobyten osv. för att få den smidig och lika snabb som en trimmad R53. Det lär väl vara det första som ingår i JCW-kitet?

Fast det är klart, en motor som inte drar 1,22 liter milen blandad småsportig körning vore ju ganska trevligt.:D

MINI Linda
2007-02-16, 22:22
ja vem vet vad nya JWC kommer bjuda på med det kommer bli bra så mycket vet jag....rykten säger att vi skall få veta mer i slutet av sommarn...men ingen fakta ännu!!

Hobbe
2007-02-16, 23:05
MINI Linda,

Du får väl besöka det hemliga rummet i Solna snart, och berätta vad som finns där ?
BMW GS brukar ju gömma roliga nyheter där ;)

KIT
2007-02-16, 23:15
sportchassi och sportbutton är beställde och ett milltek fullsystem ska väl göra susen antar jag.....till att börja med ;-)

Marcus
2007-02-17, 08:03
Den nya går istortsätt jämnt med en en gammal trimmad redan orginal på 4växlen och uppåt, så med 27 extra hk borde din bli lite snabbare iaf :)

kakan
2007-02-27, 13:49
Provkörde den nya i söndags, gillade den men motorn hade inte det där härliga kompressorvinet som man så gärna vill ha :(

Fast med lite myspys-filter, avgas och en dump så vem vet, kanske låter bra ändå? :)
Den nya gula färgen var najs, iofs lite skrikig/postbilstämpel på den.. "Hej här kommer jag" :P
Sen lär man tröttna på den färgen efter 1 månad eller 2..