handdator

Visa fullständig version : Nürburgring ?



Hobbe
2007-01-02, 19:52
Någon som funderar på att åka dit under kommande sommar ?
Inga tangentbordsförare utan enbart seriöst intresserade.
Själv körde jag mina första försiktiga varv förra sommaren, och blev givetvis biten av det Gröna Helvetet.
Ett nytt besök planeras under julimånad (fre-mån).
Hör av er om någon annan MINI:s är sugen att hänga på GP:n.
Har ni frågor så är ni välkomna att ställa dessa i tråden.

Frejkan, det är nästan ett tvång ;)
Martin, det är på "himmaplan" :)

Frejkan
2007-01-02, 20:09
Måns, mitt ringenberoende är helt klart på tvångsplanet vid det här laget. ;-). Sitter och övar varje dag med hjälp av GT4, så självklart så vill jag också till ringen i sommar. Vore kul att åka tillsammans några stycken!

Hobbe
2007-01-02, 20:33
Kul !

Mitt GT4 kommer snart igång igen ;)
Ett bra spel att lära sig banan på, men det blir en ordentlig "Oj då!" upplevelse när man väl är där.
Sedan har vi ju Rejsa.nu med en mycket bra spårvalsbeskrivning.

Frejkan
2007-01-03, 06:56
Kul !

Mitt GT4 kommer snart igång igen ;)
Ett bra spel att lära sig banan på, men det blir en ordentlig "Oj då!" upplevelse när man väl är där.
Sedan har vi ju Rejsa.nu med en mycket bra spårvalsbeskrivning.


Självklart. Försöker bara lära mig banans sträckning ordentligt.

Johan W
2007-01-03, 09:36
Jag är helt klart intresserad att svänga lite med nya kärran fast det är en oljebrännare ;)

Var förbi där med min första Mini för några år sedan, tyvärr var banan förstås stängd för allmänheten då (åkte förbi av en tillfällighet på semestern när vi var i trakerna)
Blev museét vid det tillfället :(

Marcus
2007-01-03, 10:36
Hur fungerar det med försäkringar?
Vad krävs för att köra?

(Om jag förstått rätt så räknas det som motorväg, och det är bara att betala och köra?)

Vad är det annars som gäller under körningen?

Hobbe
2007-01-03, 11:50
Johan,

En diesel är väl aldrig fel om det står BMW på den ? ;)

Marcus,

Inget speciellt som krävs för att du ska få köra.
Däremot behöver dina bromsar, och däck vara i yppersta skick samtidigt som du som förare behöver ha ett par ögon i varje bakspegel, samt inte fokuserar på annat än att helskinnat ta dig i mål.
Blinka (alltid) och håll till höger (alltid) när du är på väg att bli omkörd. För det blir du garanterat.
Bilförsäkringen brukar inte gälla så hör med ditt försäkringsbolag.
Dessutom får du betala ca 10000 Kr/meter om du brakar in i armcoräcket.
Visst låter det kul ? :)

Du betalar per löst varv, eller köper en kort som inkluderar X antal varv.

Johan W
2007-01-03, 12:19
Klart det står BMW på den ;)
http://www.coopersweden.se/imagehosting/30445674f0f61a91.jpg
borde dyka upp om nån vecka eller två :)

Hobbe
2007-01-03, 12:32
En diesel-etta.
Kul !

118d eller 120d ?

Johan W
2007-01-03, 12:53
En diesel-etta.
Kul !

118d eller 120d ?

120d m. M-sport pkt :)

powernap
2007-01-03, 13:20
120d m. M-sport pkt :)

läste lite att www.kcr.se skojar till det lite: 163 --> 190 hkr o 340 --> 390 vrid för så "lite" som 6900 SEK,
mycket nöje!! *har ju själv blängt lite på nämnd kärra*

Martin
2007-01-03, 14:57
Jag ska dit ! Under juli månad går det bra för mig men jag är i canada fram till den 9e sen efter det är jag himma. Fast jag har tänkt mig ett besök hos kellners oxå, men klarar inte att sitta och vänta tills juli. Planerna ser ut att åka ner för lite motorfix i mars-april (eller rättare sagt så fort sommardäcken är på igen). Då hade jag även tänkt att besöka ringen. Men det hade ju varit riktigt kul om vi hade åkt ner ett gäng minisar.
Newmini-technik var där nere i sommras och det tog över ringen.

bild från ringen
http://www.newmini-technik.de/album_pic.php?pic_id=627

fj0
2007-01-03, 21:28
Skulle gärna åka ner, för min del är det väl mest en pengafråga så vi får se. :(

RobertH
2007-01-03, 21:59
Är det ingen här som tänkt gå Scuderia-Hanseat nästa år?
Jag var där i September som beifahrer i en liten madagaskarstripad Clio v6. Nu körde jag inte så mycket själv, men det finns nog inget mer effektivt medel om man vill lära sig banan.

http://www.scuderia-hanseat.de/en/photos/200602-nuerburgring,4,1.html

Marcus
2007-01-03, 23:24
Är det ingen här som tänkt gå Scuderia-Hanseat nästa år?
Jag var där i September som beifahrer i en liten madagaskarstripad Clio v6. Nu körde jag inte så mycket själv, men det finns nog inget mer effektivt medel om man vill lära sig banan.

http://www.scuderia-hanseat.de/en/photos/200602-nuerburgring,4,1.html


LEMUR bor ju i mitt kvarter! :)
Går och spanar på den bilen var och varannan kväll.

Hur fungerar det där förresten?
Tycker det låter som ett väldigt bra sätt föra att lära sig ringen och allmänt att köra sin bil, eller?
Man tar sin egen bil dit? Hur sköter man omvårdnad av bil där? Finns det mekaniker i närheten som byter belägg, däck osv?

Hobbe
2007-01-03, 23:48
Scuderia ?
Det gäller att boka i tid, och slänga upp € 1.775,00 i avgift ;)
Avgiften inkluderar ju inte allt heller...

Marcus
2007-01-04, 00:00
Jag sitter och läser om det och tycker att det låter som ett perfekt sätt att börja sin tid på ringen :)
Frågan är om man passar in som nybörjare och MINI förare?

Ochdet var ju inte gratis :D

Hur stor chans är det att man crashar om man kör lungt? På beskrivningarna man läser så låter det ju som att risken är överhängande och att man som nybörjare får koncentrera allt på att hålla sig ifrån räckena...

RobertH
2007-01-04, 08:13
Just precis, Lemurbilen =)

Jo man kör sin egen bil dit (eller trailar). Vi hade lite känningar på plats som fraktade ner och bytte till R-däck åt oss i en lastbil, men det går garanterat att lösa. Området runt ringen måste vara den plats i Tyskland där det säljs mest däck =)

Verkstäder osv. finns garanterat också. Hör efter lite på t.ex. rejsa.nu vilka de rekommenderar. Vi körde kursen på en halv uppsättning däck och en uppsättning bromsbelägg. Se bara till att allt är i toppskick på vägen ner så går det nog bra.

Jag såg några Minis på kursen men inte så många. De som är där är ju rätt så racepreppade med bur osv. Porsche dominerar, men det finns allt möjligt på plats. I praktiken kan du köra en Volvo 745:a och gå igenom kursen med. Allting handlar om spårval och diciplin, inte hastighet.

Som nybörjare får du en smickrande "1-dekal" på vindrutan som gör att du får lite extra support från instruktörerna. Du får gå en halkbana modell Gillinge gånger 5 med driftrondeller. Sedan blir du placerad i en grupp. Man kör ungefär 24 bilar i en grupp och jag har för mig att det var 12 grupper totalt. (Egentligen är det 23 bilar i en grupp, för ingen har nr 13)

Sedan kör man sektioner på banan i 4 dagar. Den delas upp med avspärrningar och man tränar 2-3 timmar på varje sektion åt gången. I de viktigaste kurvorna sitter det instruktörer och bedömer din linje. På tillbakavägen kör alla lugnt och stannar till vid instruktörerna för kommentarer och tips. 07,30 blåser den tyska fanfaren ute på banan och då ska du vara där, pigg, nykter och mätt =)

Sista dagen omkring lunch är det uppkörning, ett helt varv med mängder av instruktörer i buskarna som ger dig en gradering från 1-10 i varje viktig kurva.

Ungefär så går det till, plus en del sociala events med pilsner och wienerschnitslar runt omkring. Visst kostar det en bra slant, speciellt med lite hotell och bensin m.m. Jag betalade 300€ som beifahrer, så det bästa är kanske att försöka åka med någon annan ner första gången, uppleva det och se om du bedömer det vara värt pengarna.

Martin
2007-01-18, 18:49
Tänkte passa på och lyfta lite, ingen som har börjat planera sommaren ?

alxndr
2007-01-19, 18:59
Johan,

En diesel är väl aldrig fel om det står BMW på den ? ;)

Marcus,

Inget speciellt som krävs för att du ska få köra.
Däremot behöver dina bromsar, och däck vara i yppersta skick samtidigt som du som förare behöver ha ett par ögon i varje bakspegel, samt inte fokuserar på annat än att helskinnat ta dig i mål.
Blinka (alltid) och håll till höger (alltid) när du är på väg att bli omkörd. För det blir du garanterat.
Bilförsäkringen brukar inte gälla så hör med ditt försäkringsbolag.
Dessutom får du betala ca 10000 Kr/meter om du brakar in i armcoräcket.
Visst låter det kul ? :)

Du betalar per löst varv, eller köper en kort som inkluderar X antal varv.


Låter som ett bra pris om man skulle ge lite för mycket havvvre i en kurva och "plantera" bilen i ett armcoräcke, hehe i övrigt låter det kul fast misstänker att det inte räcker till med Mini S orginal-bromsar!?

MVH Alex

Martin
2007-01-19, 21:06
klart det gör, se bara till att dom är i bra skick.
På ringen kan du se allt från stora resbussar till gamla öst-tyska trabanter.

Frejkan
2007-01-20, 16:48
Låter som ett bra pris om man skulle ge lite för mycket havvvre i en kurva och "plantera" bilen i ett armcoräcke, hehe i övrigt låter det kul fast misstänker att det inte räcker till med Mini S orginal-bromsar!?

MVH Alex


Du får nog vara en ganska ordentligt snabb och duktig förare för att du ska känna att originalbromsarna inte räcker.
Ha bara fräscha belägg och en någorlunda ny bromsvätska så.