handdator

Visa fullständig version : Nya Mini Cooper S



carljohan
2006-12-08, 10:34
Hej,

Har just lagt en beställning på en ny Cooper S-07 och undrar om någon känner till om det finns någon aktör på marknaden som jobbar på ett trimkit till denna modell. Det borde vara billigare att trimma den nya modellen med tanke på att den har turbo istället för kompressor.

Mvh
C-J

Marcus
2006-12-08, 10:37
Ska söka runt lite och se om jag hittar nått. :)
Avgassystem ger ju några % bara det. Detta kan ju byggas custom.

Kan glädja dig med att orginal är bilen nästan lika snabb som min på 4an och uppåt (motorvägsrejs).
1-3an är den dock mkt slöare orginal, men med trim ;)

Fredrik
2006-12-08, 12:40
Välkommen Carl-Johan!

KPKalle
2006-12-08, 12:46
Congrats and welcome C-J :D

Freddo
2006-12-08, 14:01
Välkommen. Va vart det för färg då?

angående trim så är det inget kit utannonserat, men det lär väl jobbas för fullt hos alla tuningfirmor.
Dock ryktas det om att Works inte kommer komma med nåt uppgraderingskit till R56:an utan enbart från fabrik. Nya S.en ska tydligen vara mer svårtrimmad än va många trott. Men det vet man ju aldrig.
Mest bara spekulationer än så länge, men vänta nån månad så har det garanterat kommit nåt.

Marcus
2006-12-08, 14:42
Matte på PM hälsar att trim redan finns, han ska återkomma med info till mig.

carljohan
2006-12-09, 10:29
Tack för alla svar. Jag har beställt hyper blue, samma färg som dig, Freddo. Jag tror bilen kommer bli grymt läcker med vitt tak och vita backspeglar samt 17" fälgar i vit färg. Nån som heter Marcus svarade att PM höll på att ta fram något för nya Cooper S. Vilka är PM? JAg pratade själv med killarna på BSR som sa att om tillräckligt många visar intresse tar dom fram en PPC-box till nya cooper S. Den "gamla" modellen kostade nästan 15.000 kr att trimma hos BSR men det var på grund av att det var kompressor.

Några frågor till:
1, Jag lutar åt att ta sportchassi som är ett kostnadsfritt tillval om man tar curry-paketet men en del testare tycker att man ska hålla sig till standardchassit då våra vägar ser ut som dom gör. Vad är er åsikt och erfarenhet?

2, Hur mycket sämre blir åkkomforten med 18" fälgar som jag tror att du har på din bil ,Freddo? Den ser onekligen fet ut och i så fall kör jag 17" som vinterfälgar ooch satsar på en uppsättning feta 18" fälgar till nästa sommar.

Ha en bra dag!
C-J

Freddo
2006-12-09, 11:09
Hallå igen. Antar att du menar Laser blue, den är lite mörkare än min. Men väldigt snygg. Bäställde du på Novation?

Eftersom sportchassie är kostnadsfritt i samband me chili så skulle jag definitivt välja det. Jag har provat både med och utan och ska jag vara ärlig så kände jag ingen jätteskillnad, men eftersom det som sagt är gratis så.
Men jag är ju en sån som tycker lite stötighet är schysst, å man vänjer sig.
ja jag kör 18" med 215/35 däck och bilen är sänkt 35mm. Eftersom det inte är runflats så upplever jag inte åkkomforten så mycke sämre än på 16" orginaldäcken. Dock så påvärkar det väghållningen lite till det sämre. Men det får det vara värt :)

carljohan
2006-12-09, 17:15
Hej igen!

Det lutar åt sportchassi med tanke på att jag funderar på något slags trim framöver. Jag har valt samma färg som du har på din, Freddo, så det var en felskrivning.

När jag la beställningen på bilen gick det inte att välja diffbroms som extrautrustning men det ska tydligen gå att göra inom kort. Någon åsikt här? Vad jag har hört ska det vara ett vettigt tillval för att få ner kraften i backen.

Mvh
C-J

Marcus
2006-12-09, 17:32
Tycker absolut du ska ta diffbroms. Jag viste inte att det kom på 05orna när jag köpte min 04a... (Hade jag vetat skulle det blivit 05 istället). Det gör mkt.

Sportchassi är ett måste :) Tyckte inte att den var särskilt stötig med det, kändes väl möjligvis om man körde i nått större hål eller över fartgupp.

PM är en liten trim och service firma i Nynäshamn. Matte är killen som bygger och trimmar där.
Superkvalité på deras jobb enligt alla som fixat nått där vad jag vet. Snabbast i bilsport tunertest två år i rad. Lite dyrare än vissa firmor, men det beror oftast på att Matte helst bygger så att det ska finnas ordentliga marginaler.
Eftersom dem inte är en firma som massproducerar trimkit så väljer man själv vad man vill ha och så fixar dem hem det.
I mitt fall kommer nästan allt från Helix Motorsport som är en av de största trimfirmorna för MINI i USA.
Programvaran som PM väljer brukar vara GIAC. (GIAC har bland annat gjort program till quattro gmbh, Audis egen trimsektion eller vad man vill kalla det för).

carljohan
2006-12-10, 07:33
Hej,

Tack för alla snabba svar! Hur kommer man i kontakt med Matte på PM i Nynäshamn? Jag letade på google men hittade inget. Har dom någon hemsida eller något?

Bilen jag köper levereras med run-flat däck som jag tidigare haft dåliga erfarenheter av från en BMW som jag haft. Det gick inte att få vanliga däck enligt säljaren som samtidigt sa att dessa typer av däck har blivit bättre med åren. Någon som vet hur dagens run-flat däck fungerar?

Mvh
C-J

Marcus
2006-12-10, 08:14
Halloj

Ring dem på 08-520 166 66
Eller maila: pmracing@telia.com

Runtflat däcken är OK på våra Coopers, men inte super ifall man vill köra aktivt. Jag körde dock aldrig på mina, sålde sommarfälgarna direkt till förmån för 18"...

Gör en ny tråd om däcken så får du kanske fler svar från folk som åker med dem.

Freddo
2006-12-10, 11:20
När jag la beställningen på bilen gick det inte att välja diffbroms som extrautrustning men det ska tydligen gå att göra inom kort. Någon åsikt här? Vad jag har hört ska det vara ett vettigt tillval för att få ner kraften i backen.

Mvh
C-J

Diff kommer väl komma från mars produktionen har jag för mig, å 1650 som jag har hört det kommer kosta är det ju lätt värt.

Marcus
2006-12-10, 11:23
Det kostar över 10-15 000 att montera i efterhand... 1650 låter vettigare...