handdator

Visa fullständig version : R56 S impressions



KPKalle
2006-11-19, 07:55
Well I couldn't stop myself from having a test drive as soon as possible. So we were at Solna at exactly 11.00 yesterday morning to get the first slot. (First public test in Sweden? Certainly first in Solna :rolleyes: )

By coincidence the car was specced pretty close to what I already have on order - Sparkling Silver and Lounge Leather seats. So it was especially good for Josefina who had not seen them for real before.

When I've driven S's before, I've always had a little trouble getting used to the gearbox. Particularly confusion between selecting first and reverse. I had no problem with the new gearbox though. Smooth gear changes always.

We drove a little around the city - the nearest we could get to getting onto some twisty MINI roads in the time available. I'm glad to report the car is as agile as ever and very sure footed on the slippery wet roads. Even under acceleration ;) A little feature I liked was the lane-change indicator function. Just touch the indicator stalk for the direction you want and the lights flash three times and then go off :cool:

There's plenty of torque in the new engine too. The car pulls away easily in most gears. OK I didn't try from standstill in 4/5/6 but you get the idea.

Then for a quick bit of motorway driving. Personally I don't care so much about straight line speed - I'm a lover of corners myself. The acceleration was impressive. Putting my foot down when in third felt great especially when the turbo kicked in :D

OK the supercharger whine is gone but the turbo has an appeal too. And the engine burbles nicely when decelerating, a little like the old S pop!

So overall I'm sold. Nothing really negative for me. The new model is simply an evolution of our MINI. Modernised and safer.

The problem is that now Josefina and I are talking about the spec again: colours and options :rolleyes: The only certainties are: Cooper S, CHILI Pack and Lounge Leather seats. Body colour, Interior Trim and Colour Line are all totally open again :???: :eek: :rolleyes: :woot:

KPKalle
2006-11-19, 17:51
Erm, ni kan diskutera om ni vill ;)

xrayspex
2006-11-19, 22:01
Vad tyckte du om färgen (sparkling silver)?

Marcus
2006-11-19, 23:11
Well, kan summera lite kort vad jag tyckte :)

+Baksätes utrymme
+Läderstolarna (mumma)
+Kupéljudnivån
+Vridmomentet, bra segdragning
+Motorvägsprestandan
+Cool hastighetsmätare
+Bränsleekonomi vs prestanda (bilen går nästan lika bra i högfart som min trimmade, trotts mkt lägre förbrukning).
+Snyggare design på högtalarna i bilen
+Snyggare design på dörrsidor
+Snyggare mugghållare ;)
För övrigt känns det som allt som har med komfort har blivit bättre.

-Känns mindre som MINI, mer som vanlig bil
-Slapp koppling och dragläge (bidrar till ovannämda)
-växellådan var inte lika träffsäker som gamla, känns även den slappare och mer som vanlig bil (gammla MINI känns mer som sportbil-light).
-Designen på frontpanelen (saknar stängerna som avgränsar)
-Blinkersknappen (jag vill ha manuell!, men man kanske vänjer sig?)
-Svårförstådd stereo



Mitt overall intryck är att BMW designat bilen för att fortfarande attrahera med sitt speciella utseende, men istället för att vara speciell i helhet, vara en vanlig bil med cool utsida (lite Promodd stuk, ni vet, när man tar en gammal kaross, tex Mustang 69a, och byter ut allt till nya saker inkl inredning från en mustang 05 osv).

Jag kommer eventuellt att ha en bil en hel dag, då kommer man vänja sig vid småsaker (som stereo, blinkers osv). Därefter kan jag bilda en ordentlig uppfattning om hur bilen är.

KPKalle
2006-11-20, 05:24
Vad tyckte du om färgen (sparkling silver)?
Sparkling Silver looks very nice. Best to see it for real. Having said that, I think my girlfriend wants to change now :rolleyes: :D

KPKalle
2006-11-20, 05:53
Which one did you drive Marcus? The Mellow Yellow or Sparkling Silver?

Marcus
2006-11-20, 09:17
I drove the sparkling silver... Nice color btw. but very discrete, I think I would either go for a strong color, red, yellow, blue....
Or a classic british racing green (just because its brithish racing green) ;)

Fredrik
2006-11-20, 13:22
Marcus, Hans-G och jag möttes på söndagen vid 11.00 i Solna för att ta en gemensam testtur. Det blev den Sparkling Silver S som Kalle körde (den hade sommardäck :D) och den var verkligen trevlig att köra, en förbättrad Mini i många avseenden. Jag rekommenderar verkligen att ni provar R56 bara för att se hur den är, det är kul att jämföra med.
Den går grymt bra, vi hade lite kul på slingriga vägar mellan Täby Kyrkby och Sollentuna, även om vissa medtrafikanter inte tyckte det :rolleyes:
Efter avslutad körning satte jag mig i min Cooper-02 och for hemåt, det är skillnad men än så länge är jag nöjd med min och behåller den.
Både nya R56 och gamla har sina charmiga för-och nackdelar - idealet vore att behålla min Cooper och köpa en R56 S. I want them both!

KPKalle
2006-11-20, 20:07
Time for me to change. The new MINI is spot-on ;) :D

Freddo
2006-11-21, 00:13
Idag har jag provkört både en Cooper och en S. Måste säga att det var lite ovant i början med blinkers och torkarstyrningen, men man lärde sig fort.
Jag började med att prova en supersnikutrustad cooper, helt orginal. Vart väldigt imponerad av den. Helt annan bil jämfört med den gamla. Gick riktigt bra även i motorvägsfart. Synd bara att den lät lite tamt, men det fins ju botemedel mot sånt ;)
Blir det en cooper för mig så är iaf sportstolar det mest givna valet, orginalstolarna är inte mycke att ha. Däremot så var orginalinteriören fine white silver väldigt lik fluid silver. Bara att det var svarta ringar i dörrarna, men det var rätt schysst om än lite plastigt.

Ja efter några mil så åkte jag och bytte mot en Laser blue/W S (schysst färg) med skinnstolar och taklucka. Den gick väldigt bra, en ganska annorlunda känsla jämfört med min nuvarande S. Saknar ju såklart kompressorljudet men bilen känns bättre med turbo. Och den lär ju ha potential. Nu tokregnade det ju hela testturen tråkigt nog så fästet var inte det bästa. Enda som jag var lite besviken på var växellådorna, inte riktigt samma fasthet som i gamla. Fast klart för cooperägare är det ju en grym förbättring.

Inredningsmässigt i S:en så trivdes jag väldigt bra, gillar nya instrumenteringen. Och skinnstolarna var det heller inget fel på. Sen är ju takluckan lite förbättrad mot den gamla, nu går det ju att tilta båda luckorna och främre går att skjuta bak hela vägen. Men om jag skulle lägga till 9900:- extra vet jag inte.

I det stora hela så vart jag helt såld på R56an, gillade den inte till en början men den har bara blivit bättre å bättre. Känns även mer välbyggd än gamla och inredningen har ett snäpp högra kvalitet på vissa punkter. (tyckte jag iaf) En svag sak var ju att om man väljer aluminiuminredningen så är det bara instrumentbrädan som är i riktig aluminium, i dörrarna är det plast.
Den som ändå imponerade mest var coopern, mycke för att det var sån skillnad mot den gamla.
Ingen av dom hade sportknapp tråkigt nog, såg verkligen fram mot att testa den.

Blir nog iaf en cooper för mig. Ska få prova dom längre snart, då bestämmer jag mig..

Johan W
2006-11-25, 22:19
Var och provkörde en snabbis idag :) Kan bara hålla med ovanstående, mkt trevlig bekantskap nya S:en.. Saknar dock kompressorvinet samt den lite köttigare känslan i växellåda och sånt.. Dock blev jag lite besviken att jag fick gamla katalogen och prislistan, vad ska man med det till?? Skulle vara kul att speca upp en bil och se var det landar :)

Freddo
2006-11-25, 22:50
Hmm, tror inte dom fått nya katalogen ännu. Men ny prislistan har jag fått för ett tag sen.
Skumt att dom slängde åt dig den gamla.

Som jag höll på räkna så kom jag som billigast på 256000.
den börjar ju på 214500 nu och chili ligger på 28500.
Tycker det suger att varken larm eller klimat ingår. Så det blir ju 3100 resp 3400 extra.

Så för mig blir det nog faktiskt en Cooper ist..