handdator

Visa fullständig version : Luftfilter



BlastBeat
2006-11-12, 18:36
Bilen har gått original för länge nu, det börjar klia i mod-fingrarna.
Jag tänkte börja lugnt med ett luftfilter, men vilket ska jag välja?
Vilket märke är bäst och varför? Vilket ger mest extra drag i motorn och framför allt vilket ger bäst ljud? Ekonomin är självklart också viktigt, så billigt så möjligt utan att tumma för mycket på kvalitén! Till sist, var ska man köpa sitt filter? Bäst pris inklusive frakt, moms och allt vad det nu kan vara!

Vad kör ni själva för filter och varför? Är ni nöjda?

Oj, många frågor bli det. Men bättre det än att leva i ovishet!

Edit: Kanske ska nämna också att jag har en Cooper -02. Med CVT, även om det inte borde göra någon skillnad i detta fallet?

Frejkan
2006-11-12, 18:41
Köpte ett Alta CAI från outmotoring.com. Kommer inte ihåg exakt vad det kostar, men med tull från USA blir det något dyrare än att köpa ett K&N typhoon-kit. Det sistnämnda finns ju i flera färger, vilket ser trevligt ut. Men i K&Ns variant så är det ett öppet rör som ska leda luft lite så där i största allmänhet till filtret. Lite märkligt tycker jag. Altas filter bygger om en vägg så att luften till filtret särskiljs från den varmare omgivningen, med Altas filter så ska luft kunna komma in även från kupéluftintaget.
Jag tycker Alta-filtret låter bra. Kan dock inte jämföra med andra.

/Fredrik

KPKalle
2006-11-12, 19:18
K&N 57i for the Cooper ;)

Fredrik
2006-11-12, 19:35
Jag har en Cooper-02 som jag satt i K&N filter(minns ej numret) i originalboxen, bilen gick bättre samt något dovare ljud än med originalfiltret.

Ashra
2006-11-12, 20:31
Jag har ett hemmabygge. Funkar kalas ska dock montera in en hemmabyggd avskärming och ett till rör för bästa luftflöde. Tog bort orginal röret och körde kromat alu rör. Ska posta lite pics när allt e klart

Freddo
2006-11-12, 21:08
Kass bild ja, men såhär ser mitt Alta ut
http://www.coopersweden.se/imagehosting/36045578d0177a20.jpg
Underbart ljud me det filtret. Dock finns det bara till S:en.. tror jag iaf.

Marcus
2006-11-12, 21:59
Jag har Helix, ser är monterat likadant som Altas. Dock på en S precis som Freddo.

BlastBeat
2006-11-13, 17:35
Eftersom jag inte fått några riktiga tips på vilken affär man bör använda sig av när man ska köpa luftfilter har jag gett mig ut på egenhand och letat lite.
Jag har hittat lite filter på http://www.MiniSport.com .
Jag har kollat på K&N 57i som jag har sett att många har använt och många är nöjda med:
http://www.minisport.com/new-mini-shop/products/power-engineering/air-filters/one-cooper/kandn-57i-induction-kit-mini-one-and-product.html

Jag har också funderat på märket Green. Vad är den egentliga skillnaden (förutom priset) mellan dessa två filter?
http://www.minisport.com/new-mini-shop/products/power-engineering/air-filters/one-cooper/green-induction-kit-mini-one-cooper-product.html

Sen undrar jag såklart om MiniSport är ett bra ställe att handla på? Finns det något bättre ställe som håller samma eller kanske lägre priser? Vad är bäst? Hjälp!

Freddo
2006-11-13, 18:00
Har själv aldrig handlat från Minisport men det tror jag inte ska vara några problem. Själv har jag mest handlat från www.outmotoring.com och det har funkat klockrent.

BlastBeat
2006-11-13, 18:32
Har kollat lite till nu och insett att man antingen har ett helt kit eller så kan man bara byta filter. Detta blir bara svårare och svårare ;)

Efter lite läsning på Mini2 fick jag reda på att ett öppet luftfilter kanske inte är det bästa om man vill åt mest kraft och bränsleekonomi. Ger det någon riktig skillnad i ljudet om man bara byter filtret i original boxen?

Fredrik
2006-11-13, 19:49
Ja, både jag och en granne tyckte att ljudet var lite dovare på tomgång samt lite vassare vid varvning, och jag tyckte att bilen gick bättre efter ett tag (med hjälp av lite Shell V-power), det märktes mest vid acceleration (körde samma sträcka före och efter bytet). Coopern blir ju inte som en S, men den går helt enkelt bättre.
Jag köpte mitt K&N filter på Micro Bildelar. Jag tror det gick på ca 900:-.

BlastBeat
2006-11-13, 20:58
Ja, både jag och en granne tyckte att ljudet var lite dovare på tomgång samt lite vassare vid varvning, och jag tyckte att bilen gick bättre efter ett tag (med hjälp av lite Shell V-power), det märktes mest vid acceleration (körde samma sträcka före och efter bytet). Coopern blir ju inte som en S, men den går helt enkelt bättre.
Jag köpte mitt K&N filter på Micro Bildelar. Jag tror det gick på ca 900:-.
Har du art.nr. hos Micro?

Frejkan
2006-11-13, 21:32
Har kollat lite till nu och insett att man antingen har ett helt kit eller så kan man bara byta filter. Detta blir bara svårare och svårare ;)

Efter lite läsning på Mini2 fick jag reda på att ett öppet luftfilter kanske inte är det bästa om man vill åt mest kraft och bränsleekonomi. Ger det någon riktig skillnad i ljudet om man bara byter filtret i original boxen?


Om du är ute efter det du beskriver här ovan så ska du definitivt ha ett öppet filter. Så vitt jag vet så finns det filter som jag beskrev här ovan för Cooper, har för mig att KIT här på forumet har det.

KPKalle
2006-11-13, 21:35
K&N 57i for the Cooper ;)
As I said, for a Cooper (or One), I think this is best. Cooper S is another story ;)

BlastBeat
2006-11-14, 07:57
Tack för all hjälp allihopa!
Lutar just nu stark mot ett K&N 57i. Då är bara frågan var man ska betsälla för att få bäst pris?

Freddo
2006-11-14, 08:20
Borde nog gå att uppbringa i Sverige, finns väl många firmor som säljer K&N produkter. Lycka till me letandet.

Frejkan
2006-11-14, 10:10
www.dalhems.com tror jag har den t ex.

BlastBeat
2006-11-14, 15:34
Jag kan tyvärr bara finna Typhoonen på Dalhems och den tycker inte riktigt min plånbok om, men jag ska leta vidare!

Edit: Har nu sett att autoexperten verkar sälja 57: orna. Men jag kollade deras prislista och de skulle ha 1800 för dom (om jag nu lyckades kolla rätt vilket jag är rätt säker på att jag gjorde). Är inte detta lite väl blodigt? Vad har ni andra fått ge för era?

ola
2006-12-02, 11:03
har hittat ett K&N 69 luftfilterkit , verkar som det skulle passa en Cooper-06, nån som vet något om det? K&N 57 passar tydligen inte till 06:orna.. men det kostar drygt 3100 kr !! :-(

KPKalle
2006-12-02, 11:07
I only know the K&N 57i and I'm surprised to hear it doesn't fit the 2006 :confused:

http://www.mini2.com/galleries/data/1573/thumbs/K_N_57i_Intake_and_Mounting_2.jpg (http://www.mini2.com/galleries/data/1573/K_N_57i_Intake_and_Mounting_2.jpg)

ola
2006-12-02, 11:12
the www.minisport homepage says that it does not fit from 2005, and when searching the K&N homepage it seems that the only one is the new K&N 69 which fits.... but it is almost twice in cost..

KPKalle
2006-12-02, 11:25
Then I would ask the question on MINI2. I am surprised there could be so much difference between the years. Old models and R56, yes of course.

Ace
2006-12-07, 20:21
Jag tror det är vad man får betala för ett öppet filter (c:a 1800:-) Jag har ett K&N Panelfilter i originalboxen och jag tycker inte det var värt dom 650:- som det kostade. http://www.samsteffansson.se/ Skilnaden är obefintlig. Kanske ett lite dovare ljud men inte mycket. Hade jag köpt ett idag så hade jag helt klart satsat på ett öppet med avskärmning. Men sen så blir väl öppet filter smutsigt ganska fort eller?

Hittade en länk där en miniägare hade monterat Promini Intake ($253/1750kr med frakt)och även lagt upp en liten filmsnutt där man kan höra hur det låter efteråt. Det är en MC och ägaren uppskattar att han fått 10hk mer efter filtret och ett Remus avgassystem. Se länk: http://www.motoringfile.com/intake/

KIT
2006-12-07, 21:38
Jag är på gång att göra mig av bilen och håller långsamt på att plocka av de delar jag har satt dit. Har ett KN 57i filter, lägg ett bud!

Har även ett fjäderbensstag i aluminium och ett 4-2-1 grenrör med racekat till salu.

De som är intresserade PMa mig ett bud på vad ni vill ge!

Dont worry det blir en ny Cooper S i vår röd/vit med aerokit och sportchassi!!

Freddo
2006-12-07, 21:53
Dont worry det blir en ny Cooper S i vår röd/vit med aerokit och sportchassi!!

En R56 eller äldre?

KIT
2006-12-07, 23:09
En R56

ola
2007-02-13, 20:42
har fått tag i ett K&N 69 induction kit för 1700 inkl frakt från usa nu :-) nån som vet hur det funkar med garantier hos bmw om jag mot förmodan skulle få något fel på min maskin , kan man bli nekad på något vis att använda garantin om de ser på bmw -verkstan att det sitter ett annat filter där? (har ju dåliga erfarenheter från min audi-tid)

KPKalle
2007-02-14, 05:28
As I understand, a replacement filter on the Cooper adds little or no BHP. So there will be no extra stresses on the engine therefore no warranty impact ;)

You may have to argue a little with BMW though :)

ola
2007-02-14, 22:01
Hi ,I got this answer today from K&N today;
Hello the difference between the two is that the 57i is just a filter which replaces the air box. The typhoon has a alloy intake tube and gives a better sound to the engine. Also the performance is a bit better with the typhoon (69)
2006 MINI Cooper 1.6L L4 F/I - All
Automotive
Typhoon Kit (SR)
69-2020TR

3.4 HP @ 5950 RPM

Product Development Technician

SRM (Europe) BV

a subsidiary of K&N Engineering, Inc. USA

And I also succeeded to order a K&N 69 Typhoon system for 173 USD incl postage.. :-)

KPKalle
2007-02-15, 04:32
Go for it Ola :D