handdator

Visa fullständig version : Några frågor om Cooper S



RandyPiper
2006-11-04, 16:29
Hej

Har planerat att köpa en bättre begagnad Cooper S och tänkte passa på att fråga er experter några frågor innan man slår till.

Vad är det egentligen som skiljer Cooper S årsmodell 02-04 från 04-06 ?
Verkar som den senare har några fler kusar, så jag antar att motorerna skiljer sig. Är det något annat i inredning eller utseende som skiljer ?

Vad ska man tänka på när man köper, något speciellt som brukar strula med dessa bilar ? Risken kanske finns att de är buskörda eftersom de inbjuder till sådan körning.

Bilfirma eller privat ? Har endast haft en bil förut och det var en gammal WW bubbla som jag köpte privat. Brukar bilfirmorna lämna någon sorts garanti när man handlar begagnat?

Hur tror ni priset påverkas av att den nya "nya" minin släpps nu i november, kanske priserna rasar på den äldre modellen ?

Om man skulle få för sig att trimma bilen är det skadligt då ifall bilen rullat ett antal mil så lagren hunnit sätta sig ?

Hoppas ni har överseende med mina amatörfrågor, är rätt värdelös på hur bilar egentligen fungerar, vet bara att de är roliga att köra :drive:

Suveränt forum iaf, här kommer man nog hänga frekvent i framtiden när man fått tag i sin ögonsten.

Marcus
2006-11-04, 17:21
Priserna går alltid ner när en ny modell kommer, vänta tills i vår så tjänar du nog 10 000-30 000kr skulle jag tro iaf.

05-> har lite annat avgassystem, 7hk till, låter lite annorlunda oxå.
Bilarna verkar ha blivit mer och mer utrustade från BMW ju yngre dem är.
05 fick xenon med projektor strålastare (ser tuffare ut) :)

Min lista på saker jag "ångrar" att jag inte kollade innan jag köpte min:
Jag visste inte om att det fanns 3 st nivåer på stereon, hade varit kul med värsta (har boost, mitten paketet).
Det går att få bilar med recarostolar, hade gärna haft sånna i min bil, man åker runt i orginalstolarna.
Missade att 05orna hade projektorstårlkastarn, den ville jag ha.
Åkte inte till en oberoende verkstad för att hitta eventuella fel på bilen (medans jag hade garanti, utan det skedde efter, och BMW ville inte hjälpa till då).
Kan man hitta beg. works så är det nog bra utgångsläge för att trimma senare, eftersom man då iaf har garanti på steg 1 trimmet. (Däremot är works inte prisvärt om man beställer det nytt).
Skulle också gärna haft lackad inredning (i bilens färg) och krom detaljer.

Är inte superledsen för att jag missat nått av det här, (förutom att bmw inte fick fixa lite med min bil på garanti). Men hade man vetat lite mer om vilka tillval som finns så hade man kanske letat runt lite mer efter precis den bilen man velat ha.

Soltak är också att rekommendera, helt underbart på sommaren och våren!
Det drar inte särskillt mycket med det öppet heller, inte alls som en taklucka i en vanlig bil, (även fast luckan är jättestor).
Med rutorna nere och luckan öppen har man nästan cab. :)

Gå in på bmw (nån som har många minis, tex solna) och titta noggrant i alla bilar på högtalare, stereenhet, inredning, kromdetaljer osv för att försöka få en bra bild av vad du tycker är läckert... Så kan man ju försöka hitta en bil som har några av sakerna iaf...