handdator

Visa fullständig version : Knakande ljud från styrning



Fredrik
2006-10-24, 15:28
Jag har ett litet knakande ljud när jag vrider ratten lite mer i lägre farter. Jag upplever att det befinner sig mellan ratten och styrstången, eller längre ner på styrstången. Någon som har upplevt detta, eller har tips?

Marcus
2006-10-24, 17:04
Tror att Mikael som körde en röd MCS (den med klistermärken, bla No Fear), hade nått liknande problem.
Vill du ringa honom och fråga? Har tyvär bara mobilnr och han verkar inte vara här på forumet.

Fredrik
2006-10-24, 17:50
Marcus, kan du Pm:a Mikaels nummer så får jag höra om han vet något mer.

klass1
2006-10-29, 19:14
BMW säger att man behöver byta ut rattstången. Visst ett vanligt fel.

alxndr
2006-10-30, 11:28
Knakande ljud, är det så att det känns som det rör sig i rattstången ? ... Byta ut rattstången, går det på garantin ?

Christian
2006-11-04, 01:55
Jag har ett litet knakande ljud när jag vrider ratten lite mer i lägre farter. Jag upplever att det befinner sig mellan ratten och styrstången, eller längre ner på styrstången. Någon som har upplevt detta, eller har tips?

Tja!
Jag läste detta igår och var nyss ute i -2 och körde och det stämmer ibland faktiskt att det "knakar" eller gnider någonstans inne vid ratten.

Är det bara vid minus eller även på sommaren??

Vad kom forumet fram till vad man skulle göra??

alxndr
2006-11-04, 04:06
Tja!
Jag läste detta igår och var nyss ute i -2 och körde och det stämmer ibland faktiskt att det "knakar" eller gnider någonstans inne vid ratten.

Är det bara vid minus eller även på sommaren??

Vad kom forumet fram till vad man skulle göra??


Har med funderat på detta med minusgrader, upplevde inte detta när det var lite varmare men nu runt 0:an och neråt så kommer det mer och mer känns det som ... hmm?

Christian
2006-11-06, 21:22
Har med funderat på detta med minusgrader, upplevde inte detta när det var lite varmare men nu runt 0:an och neråt så kommer det mer och mer känns det som ... hmm?

Fortfarande plusgrader här i söder så jag har inte märkt något under de senaste dagarna..

dasf
2006-11-07, 14:07
Har samma problem på frugans Cooper -02. Har haft av "knäskyddet" som döljer rattstången och sprutat på WD40 men tyckte inte att det blev så mycket bättre. Kollade också att alla bultar satt fast, och det gjorde dem. Upptäckte dock att det blev bättre om styrstången inte var justerad till sina ändlägen. När jag sänkte ratten en aning så hördes knakandet bara ibland istället för alltid när man svängde. Tydligen är detta ett vanligt problem på Coopern enligt engelska och amerkanska forum, och vissa har tydligen fått byta rattstången på garantin. Men det är inte alltid som knakandet försvunnit direkt. Läste om någon som fick byta två ggr innan han fick bort oljudet. Skulle vara intressant att veta vad knakandet egentligen kommer ifrån och vad man kan göra själv utan att byta rattstången.

alxndr
2006-11-07, 15:25
Plusgrader här i VÄxjö med men jag har faktiskt problemet ändå, dock är det så att det är mer "oljud" på morgonen när jag åker till jobbet än när jag är ute på middagen eller efter jobbet... konstigt :( ... önskar med vet avad som kan göras, pratade med BMW/MINI här i växjö men de sa att de inte hört talas om problemet innan vilket jag tycker är konstigt... ska in på lite hjulinställning här i veckan så får se om de popekar något, inte för att jag tror det menmen ...

dasf
2006-11-07, 16:42
När BMW säger att de inte känner till problemet så stämmer det inte. De är pinsamt medvetna om problemet, men erkänner det inte.
Som sagt så finns det en massa skrivet om det här problemet.
Se tex

http://www.mini2.com/forum/faults-fixes/98560-clicking-steering-wheel.html?highlight=steering+column

Där finns finns också ett intressant svar som tyder på att det kanske går att fixa själv. Skall testa i helgen. Klipper in texten.

"I had this problem on mine. Having read all of the scare stories about replacement steering columns, I was expecting to have to have one.

Took the Cooper into Ocean BMW at Falmouth and they sorted it permanently in about 30 minutes. It turns out that one of the universal joints in the steering column was left under compression when the steering column was bolted down. The compression meant that the "knuckles" in the universal joint could meet up and knock, normally when turning at full lock.

Simply by undoing the bolts on the column (and thereby releasing the compression on the UJ) the problem was cured. Permanently.

It makes me wonder how many steering columns may have been replaced unnecessarily So, don't panic. It may be nothing too serious.

Tigger."

KPKalle
2006-11-07, 18:23
:( Well good lock dasf!

alxndr
2006-11-07, 19:27
Ska också göra ett litet försök, hoppas det lyckas...sålänge, tack för hjälpen dasf !

dasf
2006-11-12, 19:17
Skruvade av plastbaljan under ratten. Sitter med två torx och sen är det bara snäppfäste längre ner på styrstången. Lyfte och pallade upp framvagnen så att hjulen hängde fritt. Vred ratten fram och tillbaka för att hitta varifrån ljudet kom och det verkade komma från övre plastlagret men hörde inget från nedre knuten. Lossade de fyra bultarna (två torx och två sexkant) som håller lättmetallsramen som i sin tur håller övre plastlagret. Justerade ramen så att lagret inte belastades och drog fast skruvarna. Knakandet minskade helt klart men helt tyst var det inte. Sprayade WD40 på lagret, nedre knuten och in vid rattinfästningen. Nu blev det helt tyst. Sänkte ned bilen och testkörde. Fortfarande tyst. Jobbet tog ca 30 min.
Nu får vi se hur länge det håller.

Christian
2006-11-13, 22:52
Skruvade av plastbaljan under ratten. Sitter med två torx och sen är det bara snäppfäste längre ner på styrstången. Lyfte och pallade upp framvagnen så att hjulen hängde fritt. Vred ratten fram och tillbaka för att hitta varifrån ljudet kom och det verkade komma från övre plastlagret men hörde inget från nedre knuten. Lossade de fyra bultarna (två torx och två sexkant) som håller lättmetallsramen som i sin tur håller övre plastlagret. Justerade ramen så att lagret inte belastades och drog fast skruvarna. Knakandet minskade helt klart men helt tyst var det inte. Sprayade WD40 på lagret, nedre knuten och in vid rattinfästningen. Nu blev det helt tyst. Sänkte ned bilen och testkörde. Fortfarande tyst. Jobbet tog ca 30 min.
Nu får vi se hur länge det håller.


Keep us posted!!!

Mikael
2006-11-14, 13:38
Jag har ett litet knakande ljud när jag vrider ratten lite mer i lägre farter. Jag upplever att det befinner sig mellan ratten och styrstången, eller längre ner på styrstången. Någon som har upplevt detta, eller har tips?

Hej, Fredrik! Har haft samma problem. Var styrväxeln, som fick bytas efter endast några hundra mil. Upplevt fenomenet igen för nåra veckor sedan, men försvann efter jag hade bilen på rostskyddsbehandling. Antagligen för att rostsyddsgeggan smörjt upp något, eller för att det var skit eller liknande som spolades bort när bilen tvättades extremt noggrant undertill...

Hälsningar,

/Mikael

Fredrik
2006-11-14, 15:36
Tack för tipset, Mikael. Min -02 har gått drygt 5000 mil, men jag tyckte det blev lite bättre efter jag ändrade positionen på stången något (var maximalt uppåt). Vi får se om det fortsätter.

alxndr
2006-11-16, 15:49
Skruvade av plastbaljan under ratten. Sitter med två torx och sen är det bara snäppfäste längre ner på styrstången. Lyfte och pallade upp framvagnen så att hjulen hängde fritt. Vred ratten fram och tillbaka för att hitta varifrån ljudet kom och det verkade komma från övre plastlagret men hörde inget från nedre knuten. Lossade de fyra bultarna (två torx och två sexkant) som håller lättmetallsramen som i sin tur håller övre plastlagret. Justerade ramen så att lagret inte belastades och drog fast skruvarna. Knakandet minskade helt klart men helt tyst var det inte. Sprayade WD40 på lagret, nedre knuten och in vid rattinfästningen. Nu blev det helt tyst. Sänkte ned bilen och testkörde. Fortfarande tyst. Jobbet tog ca 30 min.
Nu får vi se hur länge det håller.

HUr går det, är det fortfarande bra eller har det kommit tillbaka?! .. Tänkte ge mig på samma projekt om det är felfritt än =)

:handen:

dasf
2006-11-16, 15:57
Fungerar perfekt ännu.
Fick låna bilen av frugan (det är hennes bil och hon lånar ogärna ut den...) i går kväll och körde ca 2 mil. Ratten går mjukt och fint och inget knakande ännu i alla fall. Stannade även på en parkeringsplats och testade fulla rattutslag och hörde inget konstigt. Tycker absolut du bör göra ett försök. Hör av dig och berätta hur det gick.

Ace
2006-12-26, 17:19
Hade det problemet på min MC-02 när jag köpte den i April-05. Dom bytte styrväxel på garantin men nu i veckan så kom ljudet tillbaka. Det kanske inte är styrväxeln då eller så är det dålig kvalitet på dom?

Saso
2007-01-05, 02:16
Hej, låter som du har fel på styrväxeln. Har haft samma problem. För mig knakade det när bilen stod still och man skulle fickparkera, sedan växte det och förekom även i lägre farter när man svängde. Lämnade in den och fick styrväxeln bytt på garantin. Blev skitbra i några veckor sen hände det igen, och det var dags att byta styrväxel igen. Men nu har det funkat bra i några månader. :D

Christian
2007-01-26, 20:07
Skruvade av plastbaljan under ratten. Ganska knepigt med spaken som man ändrar rattens inställning med eftersom man inte vill repa något. Sitter med två torx och sen är det bara snäppfäste längre ner på styrstången. sk clips som håller i övre plastbaljan låssas också. Lyfte upp framvagnen så att hjulen hängde fritt. Vred ratten fram och tillbaka för att hitta varifrån ljudet kom och det verkade komma från övre plastlagret men hörde inget från nedre knuten. Plockade bort varvräknaren framför ratten också, 2 torx, + sladden. Tog bort övre plastbaljan och gummigrejjen runt nyckellåset. Lossade de tre bultarna, torx, som man kan se om man vrider ratten, vänster, höger, upp. Låssade plastramen så att lagret inte belastades och drog fast skruvarna igen. Sprayade WD40 på lagret (nära en liten svart låda), nedre knuten och in vid rattinfästningen, ej vid fettet. Nu blev det helt tyst. Sänkte ned bilen och testkörde. Fortfarande tyst. Jobbet tog ca 60 min om man är ensam.

Får se vad som händer och om ljudet kommer tillbaka.

Martin
2007-01-26, 22:11
chrille: Har du tid över och vill göra samma sak igen så kommer jag mer än gärna upp :D

dasf
2007-01-27, 18:13
Hej Chrille..

Jag tror nog att du kan förvänta dig att det knakande ljudet är borta för en lång tid framöver, kanske för gott. Jag gjorde samma jobb på Coopern den 12 november och sedan dess har (o)ljudet varit borta.

Christian
2007-01-28, 10:00
Still happening!

Körde en runda imorse och såklart när man backade ut från gården så rör man ratten med små ..styrningar vänster och höger, och då kom ljudet igen.
Kallt ute.

gnigk!!!!

Ska fundera lite över hur jag ska göra.

-------------------------------------------------------------------
Helt plötsligt har det blivit plusgrader ute och när vi skulle köra hem från festen vi har varit på ikväll så.... Inget ljud!

Tänkte också såhär:

Ljudet kommer ifrån...--> under ratten. ...
Inte ifrån motorrummet.

På med fläkten och stäng av auto, och sätt den på fossingarna istället. (Eller skorna, för er Stockholmare) Då blir det "varmt" under ratten och ljudet kommer att försvinna. (det gjorde det för mig iallafall)

TRE fördelar:

1: Man blir varm om fötterna.
2: Snön smälter, och vattnet avdunstar fortare.
3: Ljudet försvann.

Ska kolla imorgon bitti också, det kan ju vara kallt då. *Hoppas*

alve
2007-01-29, 22:37
Jag har precis samma problem som du. När det är kallt gnäller ratt, när det blir varmt i bilen är det borta. Så det börjar luka serie fel... Jag tänkte mig på en garanti lösning då bilen bara är ½ år

Christian
2007-01-29, 23:27
Runt nollan idag och inget ljud.

Christian
2007-10-29, 18:33
Snart vinter igen, och då får vi se hur många fler sådana här fel vi hittar......

GT
2007-10-29, 19:16
change oil in servo!!!

Christian
2007-10-29, 20:05
change oil in servo!!!

Så du tror att DET är lösningen???????

Även på en helt ny bil??

Jag märkte ju knakandet efter 2 månader.

Tog ut den 29sep. Och i Nov. hörde jag det när det blev kallt ute...

Men det är ju värt att prova!!
Rekommendation på olja?

powernap
2007-10-30, 07:03
Rekommendation på olja?

servoolja kanske :buttrock:

GT
2007-10-30, 08:07
when i compete with motocross , sometimes its hard to get in gear because the oil is too thin for cold conditions.

Even though it is against the rules , everybody puts in a thicker oil to solve the problem.

I can only think that this is the problem, because if it was mechanical then BMW would call back all cars!!

Christian
2007-10-30, 15:38
servoolja kanske :buttrock:

OJOJOJ!! Dagen skämt!!
haha oj oj oj vad jag skrattar!!!!


























*inte!*

Någon som köper någon speciell servoolja till bilen??
Typ:
http://www.outmotoring.com/mini-cooper/ate_super_blue_racing_brake_fluid.html
eller:
http://new.minimania.com/web/Item/NMB1050/InvDetail.cfm
eller:
http://new.minimania.com/web/Item/NMG7299/InvDetail.cfm
eller kanske denna??
http://new.minimania.com/web/Item/NME7249/InvDetail.cfm
(Pentosin CHF 11S is the only power steering fluid approved for the MINI. Although the power steering fluid in the MINI is a 'lifetime' fluid and does not require replacement, there are times when you might lose some fluid and need to refill. Use this correct fluid! Comes in a 1 liter can.
PENTOSIN CHF 11S is a special hydraulic fluid with an even more extended temperature range -40° C up to min. 130° C., within which perfect operating is guaranteed.

Notes:

The power steering system is permanently filled and does not have a drain. Routinely adding hydraulic fluid is not required unless the system is leaking.

The MINI power steering system is filled with Pentosin CHF 11S hydraulic fluid. DO NOT top up with ATF or other types of steering fluid. Mixing hydraulic fluid types will damage the seals in the steering system and cause them to leak.

Hydraulic fluid is a hazardous substance. Be sure to follow local, regional and federal guidelines for disposing of hazardous materials. )

Kuggfråga.

Eller är det första bästa på Statoil???

Christian
2009-01-12, 00:06
Såg denna tråden nu igen..

Och en update:

Inget (o)ljud sen "vintern" 2007.......

dasf
2009-01-12, 12:44
Inget oljud sedan nov 2006 !!!!!

Krux
2009-06-10, 21:04
Jaha... här sitter man med samma problem mitt i sommaren(?).
Rattstången knarrar om jag vrider ratten (lite eller mycket, spelar ingen roll) när bilen står still eller rullar långsamt. Dock inga knarr vid högre farter.

Och BMW har aaaaldrig hört om problemet innan så de föreslår att byta ut rattstången?

Är det så att den permanenta lösningen är att spraya WD40 på lagret enligt beskrivningen ovan?

Riskerar man något haveri om man ignorerar att åtgärda (förutom mental ohälsa)?

Hobbe
2009-06-10, 21:21
Det står beskrivet i många trådar vad problemet är.
Hela styrpaketet behöver inte bytas ut

Nu har jag glömt vad prytteln som ska bytas ut heter, men det är en givare som sitter vid stången strax under ratten.
En plastpryl som för oväsen.
Jag har själv fått min utbytt en gång, och snart är det dags igen.

Christian
2009-06-10, 22:00
Precis. Men för mig hjälpte det med WD40.


Vilket säkert vid det här laget redan har avdunstat bort.... ?

Luc!fear
2009-06-11, 06:16
Jag har ett konstigt ljud när jag svänger, men det är INTE rattstången.
Det låter som om det kommer från hjulaxlar eller där omkring.
Ljudet är inte från själva polhemsknutarna för det ljudet känner jag igen från andra bilar.
Håller jag ratten helt stilla ock svänger så låter det...men det är edanst vid lite större rattutslag, i tex en rundell hörs det inte...oavsett hastighet...
Har varit så enda sedan jag köpte bilen...men jag hör det inte alltid då jag oftast spelar rätt högt på stereon...
Känns som om hjulet tar i någonstans... men då jag varken sänkt bilen eller har ändrat hjulimentionerna bordet det inte vara det...ser heller inget på hjulen/däcken.
Är det någon som känner igen symtomet?

Arnel
2009-06-11, 09:51
Det verkar som att ingen av våra bilar är friska! Börjar tröttna mer o mer på min mini

Luc!fear
2009-06-11, 12:06
Det verkar som att ingen av våra bilar är friska! Börjar tröttna mer o mer på min mini
Ge inte upp nu, varje gång du sätter dig din MINI blir du ju glad igen...eller hur?