handdator

Visa fullständig version : Klubblogga.



Fredrik
2006-10-16, 11:23
Jag har tänkt på om vi skulle försöka enas om en formell klubblogga. Om sedan tillräckligt många är intresserade skulle man ta ett varv med insamlingsbössan bland medlemmarna (kanske BMW?) och ta fram ett större antal klubbdekaler. Visst skulle det se snyggt ut med en (diskret?) klubbdekal på bilen eller i någon fönsterruta.
Jag har ingen aning om kostnaden, men om den inte är alltför blodig kanske det skulle gå.
Thoughts and comments?

Marcus
2006-10-16, 14:11
Definitivt, dock så borde planeringen med riktig motorklubb tas ett steg längre först.
Man får nämligen inte ha några engelska ord i namnet om man ska kunna registrera sin klubb hoss SBF.
Dumt att göra dekaler som måste bytas sen...

Johan W
2006-10-16, 16:44
Får bli Cooper Sverige ;)
Problemet är också att vi inte får använda MINI i logga/namn p.g.a. att BMW ägar rätten till varumärket. Cooper däremot är inte ett varumärke, därför är det okej...

Hans-G
2006-10-16, 18:26
Jag är väl oinformerad och korkad, men hur kommer det sig att BMW Club Schweden och BMW Sport Club tydligen är helt gångbara namn. Inte mycket svenska där inte, och dessutom använder man ett varumärke i namnet. Nån som kan förklara den logiken?
:confused:

MNS
2006-10-16, 19:35
Jag är väl oinformerad och korkad, men hur kommer det sig att BMW Club Schweden och BMW Sport Club tydligen är helt gångbara namn. Inte mycket svenska där inte, och dessutom använder man ett varumärke i namnet. Nån som kan förklara den logiken?
:confused:

Hur det kommer sig med tyskan vet jag ej men jag har för mig att bmw ag har gett sitt tillstånd till bmw cs och under grupperna cs och 02

Johan W
2006-10-16, 20:30
Kan ju säga att när vi i forumets ungdom hade MINI-loggor på sidan så fick man brev att så fick man inte göra.. Varumärken är känsliga grejer :) Tar nog tid att bli nått som liknar BMW CS..

Marcus
2006-10-16, 22:05
MINI eller Mini har inte BMW registrerat, däremot får man inte använda loggan om jag förstått det rätt.

Reglerna hoss SBF är att man inte får ha engelska, andra språk går bra. BMW Club Schweden klarar sig antagligen eftersom "club" stavas så på franska iaf, och Schweden är tyska.
Man får inte heller ha "Sverige" i namnet.

Fredrik
2006-10-17, 09:44
Cooper är väl ett engelskt ord, vad sägs om SVENSK KOPER KLUBB?
Skämt åsido, framtiden får utvisa om vi ska bilda en officiell klubb eller ej.

ola
2006-10-17, 10:24
eller vad sägs om helt enkelt Cooper Club ? man får inte ha sverige, svenska, svensk osv med i namnet, man får inte ha engelska med såvida det inte anses höra ihop med verksamheten och det bedöms från fall till fall, det är den ordinarie gången i idrottsvärlden ( har varit engagerad på förbundsnivå länge (dock ej Sv. Bilsportförbundet) , och eftersom det pratas om anslutning till SBF så får väl det anses handla om idrott... (eg. bankörning osv..) läs utdrag ur RF:s kommentarer till RF stadgar, Är föreningen inte redan medlem inom RF, skall SF - innan beslut om medlemskap tas -
kontrollera med RF att föreningens namn inte är olämpligt eller förväxlingsbart med till
RF redan ansluten förenings namn. Namnkontroll hos RF skall också ske i de fall
förening önskar ändra sitt namn. En flersektionsförening skall ansöka om namnändring
hos samtliga SF där föreningen är medlem.
Namn på förening som lätt kan förväxlas med namnet på annan till RF ansluten förening
får inte godkännas. Detsamma gäller om namnet väcker anstöt, löje eller obehag.
Namn på idrottsförening bör inte innehålla ordet ”förbund”, ”svenska”, ”läns”,
”distrikts” eller liknande, eftersom dessa ord betecknar riks- eller regional organisation.
Namnet bör inte heller innehålla ordet ”sektion”, då detta leder tanken till en underavdelning
inom en förening eller ”allians” vilket vanligen betecknar en sammanslutning av
lokala föreningar, t.ex. bingoallians. Slutligen bör namnet utvisa att föreningen är en
ideell förening som bedriver idrott, dvs ordet ”förening”, ”klubb”, ”sällskap” eller
liknande bör finnas med i kombination med ordet ”idrott”, ”sport”, ”handboll”, ”ishockey”,
”bil” osv.
Mitt förslag är att vi går in i BMW CS och där startar en undersektion, det blir så mycket enklare, en förening har så mycket som måste göras med stadgar, årsmöten osv som är rent föreningstekniska, om det nu finns en möjlighet att gå in i BMW cs med en egen sektion och där även ingå i den bankörarsektion som de har, så är det ju absolut det bästa, att dra igång en egen organisation för bankörning är jättestort och frågan är om något sånt orkas med och has råd med på länge... och namnfrågan är ju då inget problem.. en föreningssektion kan ju i princip heta vadsomhelst , men det är ju upp till BMW cs att godkänna...
långt mail blev det...

Marcus
2006-10-17, 14:00
Ola

Det låter ju som en smidigt lösning, men vi behöver några som tar tag i det och håller i kommunikationen med BMW CS.

Då kan vi mao fortsätta heta CooperSweden, vilket antagligen är det enklaste. :)

ola
2006-10-17, 14:16
var det inte nån här som hade kopplingar till bmw cs? annars kan väl jag alltid ta det..

Johan W
2006-10-17, 14:31
Hobbe som är gammal medlem har pushat oss att gå med i BMW cs. Tror han är sekreterare eller nått. så där är nog rätt väg att gå skulle jag tro

ola
2006-10-17, 15:17
okej, nån som har Hobbes mailadress? försökte via hans profil men det funkade inte...

Fredrik
2006-10-18, 13:49
Ola, det var en god idé. Personligen tycker jag namnet Cooper Sweden är kanonbra, går det att behålla skulle det vara bra.
Att RF och SBF hade sådana bestämmelser om namn hade jag ingen aning om, men det är ju bra att du känner till det.
Det blir en jätteapparat att i vår klubb hålla i sådana formalia, årsmöten med ordförande, sekreterare och kassör mm som ska utses. Om vi blir en undersektion till BMW Club Schweden skulle kanske vara det bästa, men att vi är fria att anordna egna aktiviteter också, vilket jag förmodar att vi skulle kunna.

ola
2006-10-18, 15:11
en del formalia lär det bli iallafall, nån form av styrelse måste ju till... var det inte nån form av möte för att utröna framtiden för klubben.. ? blev det något resultat av det mötet?

Marcus
2006-10-18, 15:27
Vid mötet bestämdes att vi skulle göra det här forumet, och vilken typ av träffar vi skulle arrangera den närmaste framtiden.
Samt hur vi skulle gå till väga för att prata med BMW och hur vi ville sammarbeta med dem.
Vi diskuterade även BMW CS, och bestämde att vi är öppna för det men några frivilla måste ta itu med det.

ola
2006-10-18, 15:33
blev det några frivilliga då? det kanske framgått men jag känner mig som frivillig även om jag är helt ny här.. har följt forumet nån månad , medan jag väntar på min mini som levereras nästa vecka :-)

Marcus
2006-10-18, 15:54
hehe, jag kan nog tänka mig att involvera mig så småningom...
Först och främst vill jag få min bil och hinna köra lite... men det är ju mkt tid kvar tills nästa säsong då det gäller.
Tror att det var nån mer som var interesserad här på forumet.

Hobbe
2006-10-18, 18:18
Det fanns ett intresse av att starta en undersektion till BMW Club Schweden tidigare. Tyvärr slumrade detta till.
Ola har väckt intresset igen vilket är kul.

Ola har också fått kontaktuppgifter för att driva detta vidare.

Om/när ni blir en undersektion så lär BMW Group Sverige tillåta att ni använder MINI i ert sektionsnamn.
Förutom att ni får 2000+ klubbkompisar så blir ni dessutom per automatik även välkomna till alla banträffar racingsektionen BMW Sport Club arrangerar.
Säsongen 2007 kör vi dessutom tillsammans med BMW klubbarna i Danmark och Norge.
(Vi har redan tjuvstartat med två MINI:sar som brukar svänga runt med oss)


MVH,
Måns/Hobbe
Ordförande BMW Sport Club

KPKalle
2006-10-19, 05:27
Regarding BMW CS and SC, can someone please start up a new thread to see who is interested in this. Someone who understands and can explain the benefits. I guess that means you Hobbe ;)

Oh and can you add a poll to this new thread. If you choose 'public poll' then we will be able to see the names of who voted for which option.

ola
2006-10-19, 18:59
har tagit kontakt mailledes med BMW CS ordförande idag , avvaktar svar....