handdator

Visa fullständig version : Lacksäkring & rostskydd et.c



Treo
2006-10-12, 15:17
Tycker ni det är relevant att lämna in bilen för extra lackbehandling och rostskydd, eller är det att lägga onödiga slantar? ( kostar väl c:a 10K)

Min bil ( 05:a) kommer användas i vinter i snö o slask. Vidare är jag osäker på vilka garantier jag har (rostskyddsgaranti osv)..min bil är ju privatimporterad från BMW i Tyskland av förre ägaren. ( Jag kunde ju ringa BMW själv fråga givetvis..men *hrm*..känns bättre att ha lite inside info innan jag ringer dem)

Det var lite funderingar som gnager..

/ Micke

Fredrik
2006-10-12, 15:36
Hej Micke,

Jag lämnade in min Cooper-02 hos Ditec för lackkonservering. Den blev väldigt fin, men de små stenskotten i lacken på motorhuven tyckte jag syntes tydligare.
En fin nyckeldragning på sidan försvann inte helt heller, dessvärre, men lacken i övrigt är kanonfin!
Jag har även funderat på rostskydd, men det kostar en slant, samtidigt kan det vara värt det om du ska ha kvar bilen en tid.
Jag ska ta mig en funderare till.

Mr Stoone
2006-10-12, 15:52
Jag lämnade in min 03:a för lackkonservering och invändig inpregnering. Bilen blev riktigt fin och varje gång man tvättar den är den som nyvaxad! (Jag har alltid lämnat in mina bilar för lackkonservering och tycker defenitivt att det är värt pengarna). Däremot har jag aldrig lämnat någon bil för rostskydd. (Jag brukar inte ha en bil längre än 1-2 år, dessutom försöker jag att ha relativt nya bilar). Planerar du att ha kvar din bil lääänge tycker jag nog ändå att du skall överväga att rostskydda den.

Marcus
2006-10-12, 17:37
Rostskydd tycker jag att du ska göra, det är bevisat att det funkar.
Läsa mer kan du säkert göra på diverse rostskyddsbolags hemsidor...

Lackbehandla är ju mer för utseendet än hållbarheten. Dock så gör det riktigt mkt, massa smårepor försvinner, och det är mkt lättare att tvätta välbehandlade bilar än dem utan.