handdator

Visa fullständig version : Programmerade misständninger



TheEngineer
2006-08-10, 00:07
Hej!

Funderade lite på det ljud som hörs när man varvar upp motorn och släpper gasen (motorbromsar t.ex.). På min Cooper S hör man då avgasknallar eller misständningar vilket låter ganska tufft. :) Vi har diskuterat detta på mitt jobb och min fråga är om det är programmerade misständningar eftersom en modern bil egentligen inte skulle behöva ha såna. D.v.s. är detta bara en feature för att det ska låta tufft? Någon som vet som det är s.k. programmerade misständningar?

:!: Kommentarer! :?:

/Magnus

Marcus
2006-08-10, 09:17
Jag har funderat på samma fenomen. Har inte tänkt på att coopern knallar så mkt orginal, men förväntar mig detta efter att jag trimmat den.

Vet inte hur pass svårt det är att programera bort detta, kanske är tidskrävande att få till det precis samt lättare att helt enkelt låta systemet spruta in lite för mkt bränsle istället för att ligga med små marginaler?

fj0
2006-08-10, 10:59
Det har varit mycket snack om detta, speciellt på årsmodell 05-06 då dom poppar ännu mer med originalsystem, jag hörde faktiskt inte popparna på min -03 innan jag bytte avgassystem och nu låter dom väldigt mycket, speciellt när bilen är kall, då låter det konstant när du inte gasar.

MINI har tom. släppt en PDF där dom berättar att poppandet är inget farligt och att det är en feature för att folk hade ringt och undrat om bilen är sönder för att den låter så. Varför det är inprogrammerat är vad jag läst för att gamla minin lät så och dom ville att nya skulle låta så likt den gamla som möjligt.