handdator

Visa fullständig version : MCS som rycker



Haddock
2006-06-27, 11:58
Min MCS-05, som nu gått ca 300 mil, har alltsedan jag köpte den i april haft problem med att den rycker, Detta uppträder både vid jämn gas och vid gaspådrag framförallt på högre växlar (i motorvägsfart t.ex.). Bilen har varit inne en gång på verkstaden (Solna) och de hittade inget fel men hävdade att de uppdaterade litet programvara etc... Nu har de ingen tid att erbjuda mig förrän sista juli(!) så därav frågan ställd här.

Har någon haft liknande problem? Det är som om den inte får luft, eller som om drivningen "slinter" litet, eller som en gammal bil utan k-sprit i tanken på vintern... Det uppträder inte intermittent utan hela tiden, och förtar en stor del av körglädjen med bilen. Oerhört irriterande, både felet och verkstadens hantering. :mad:

Marcus
2006-06-27, 12:45
Inte för att svara på ditt problem, men jag skulle lämna den till nån annan som kollar oxå.

Min bil är såld och servad av bmw, hade gått 2300 när jag köpte den.
När jag lämnade den till PM Racing så märkte dem att oljetråget läckte, nått som antagligen funnits där sen den var ny, men BMW hävdar att det var ett nytt fel.
Dessutom kände Matte vibrationer i framvagnen, kombinerat med ett tickande ljud från motorn när man inte kopplar.

BMW sa att detta möjligtvis var nått fel på tryckplattan eller någon lamell.
Vibrationerna berodde på fel i mitt bilsteinchassi. (Mkt mystiskt tycke jag eftersom de var där innan).

Matte tog sig lite tid och gick igenom BMWs egen litteratur och hittade där att ett känt fel på Coopern finns vid svänghjluet, symptom; tickande ljud från motorn samt vibrationer i framvagnen vid acceleration.
Man fixar detta genom att byta svänghjul, (om det vibrerar även när man inte accelererar så måste växellådan bytas). Detta var alltså vad BMW själva upptäckt och skickat till tryck.

Jag lämnar inte bilen till en BMW verkstad igen.




Min MCS-05, som nu gått ca 300 mil, har alltsedan jag köpte den i april haft problem med att den rycker, Detta uppträder både vid jämn gas och vid gaspådrag framförallt på högre växlar (i motorvägsfart t.ex.). Bilen har varit inne en gång på verkstaden (Solna) och de hittade inget fel men hävdade att de uppdaterade litet programvara etc... Nu har de ingen tid att erbjuda mig förrän sista juli(!) så därav frågan ställd här.

Har någon haft liknande problem? Det är som om den inte får luft, eller som om drivningen "slinter" litet, eller som en gammal bil utan k-sprit i tanken på vintern... Det uppträder inte intermittent utan hela tiden, och förtar en stor del av körglädjen med bilen. Oerhört irriterande, både felet och verkstadens hantering. :mad:

fj0
2006-06-27, 13:31
Inte för att svara på ditt problem, men jag skulle lämna den till nån annan som kollar oxå.

Min bil är såld och servad av bmw, hade gått 2300 när jag köpte den.
När jag lämnade den till PM Racing så märkte dem att oljetråget läckte, nått som antagligen funnits där sen den var ny, men BMW hävdar att det var ett nytt fel.
Dessutom kände Matte vibrationer i framvagnen, kombinerat med ett tickande ljud från motorn när man inte kopplar.

BMW sa att detta möjligtvis var nått fel på tryckplattan eller någon lamell.
Vibrationerna berodde på fel i mitt bilsteinchassi. (Mkt mystiskt tycke jag eftersom de var där innan).

Matte tog sig lite tid och gick igenom BMWs egen litteratur och hittade där att ett känt fel på Coopern finns vid svänghjluet, symptom; tickande ljud från motorn samt vibrationer i framvagnen vid acceleration.
Man fixar detta genom att byta svänghjul, (om det vibrerar även när man inte accelererar så måste växellådan bytas). Detta var alltså vad BMW själva upptäckt och skickat till tryck.

Jag lämnar inte bilen till en BMW verkstad igen.




Min MCS-05, som nu gått ca 300 mil, har alltsedan jag köpte den i april haft problem med att den rycker, Detta uppträder både vid jämn gas och vid gaspådrag framförallt på högre växlar (i motorvägsfart t.ex.). Bilen har varit inne en gång på verkstaden (Solna) och de hittade inget fel men hävdade att de uppdaterade litet programvara etc... Nu har de ingen tid att erbjuda mig förrän sista juli(!) så därav frågan ställd här.

Har någon haft liknande problem? Det är som om den inte får luft, eller som om drivningen "slinter" litet, eller som en gammal bil utan k-sprit i tanken på vintern... Det uppträder inte intermittent utan hela tiden, och förtar en stor del av körglädjen med bilen. Oerhört irriterande, både felet och verkstadens hantering. :mad:
Jag har fått växellåda och koppling bytt på garantin pga. det tickande ljudet när man står på tomgång, det försvinner när man trycker ner kopplingen. Det är ett känt "fel".

Har du också vibrationer mellan 40-50km/h nu när du sänkt bilen? Jag har det och har läst att ett par andra också har det, hört många spekulationer men ingen lösning, om du har en lösning så tar jag tacksamt emot den!

Haddock
2006-06-27, 15:21
BMW skall fixa detta på garantin, och lyckas de inte med det får de återta bilen. Så enkelt är det. Jag kommer inte gå till någon annan av den enkla anledningen att det är deras förb-de plikt att leverera en bil som fungerar oklanderligt!

Tipset om verkstad uppskattas trots dessa barska ord!

Ashra
2006-06-28, 07:54
jo xscream jag var förbi där förra veckan och hörde då allt om din cooper =( hoppas bmw får tummen ur ja du vet och fixar den

Marcus
2006-06-28, 11:17
BMW skall fixa detta på garantin, och lyckas de inte med det får de återta bilen. Så enkelt är det. Jag kommer inte gå till någon annan av den enkla anledningen att det är deras förb-de plikt att leverera en bil som fungerar oklanderligt!

Tipset om verkstad uppskattas trots dessa barska ord!

Min garanti gick ut innan jag upptäckte felen, har du garanti kvar så se till att ta reda på så mkt fel som möjligt och pressa ur dem reparationer och bytes delar ;)

Vet inte vilken bmw verkstad som är bra tyvär.

MNS
2006-06-30, 00:06
Vet inte vilken bmw verkstad som är bra tyvär.

Borgs bil i vällingby är riktigt bra, båda jag och många tidigare ägare anlitade dom, vet flera som fortfarande lämnar bilen till dom

JohanN
2006-07-04, 22:02
Hämtade min bil hos Borgs i morse. Mycket nöjd med service och bemötande. De stod för kostnaderna för delar trots att garantin gått ut, Goodwill! Ny styrbox.