handdator

Visa fullständig version : Funderingar inför ev köp av Cooper S



Jon
2006-06-07, 13:20
Hejs!

Första inlägget på detta forum.

Funderar på om en Mini Cooper S kan vara nåt för mig som nästa bil. Anledningen är att jag provkörde en demobil här om dagen och kunde inte sluta le. :D

Som jag ser det finns två eventuella nackdelar för mig:

- Utrymmen
Vår familj består än så länge bara av mig och min fru, så det är nog inga problem så. Men vi är ganska aktiva golfspelare, vilket i så fall innebär att vi får åka med konstant fällt baksäte...
Skulle vara intressant att höra kommentarer hur Cooper går ihop med golfspelande om det finns folk här som har erfarenhet av det.

- Bensinförbrukning
Cooper S verkar dra mycket bensin för sin storlek. Såg siffran 0,84 blandad körning någon stans. I något test såg jag t o m litern. Kommentarer?

Är chili, curry, pepper original på S? Någon som vet var man kan läsa vad de innehåller?

Det nästan nya exemplar som jag körde hade en treekrad multifunktionsratt. När kom den? -04? Tycker att den är lite snyggare än den tvåekrade.

Vilken utrustningsnivå och vilken färg/vilka färgkombinationer är efterfrågade? Kan vara bra att veta så att man inte köper en bil som blir onödigt svårsåld den dag man själv ska sälja. Personligen skulle jag vilja ha farthållare, xenon, klimatanläggning, larm, originalmonterat ljudpaket.

Hur mycket ska man ge för en -03a, -04a med sisådär 4-5 tusen mil på mätaren? Jag tycker inte att den prisbild man får på bilpriser.se harmonierar speciellt bra med det som finns till salu på t ex Blocket...?

Tacksam för hjälp och kommentarer.

Jon

Qwix
2006-06-08, 15:50
Välkommen!

Kan besvara några frågor iaf.

Utrymme så vet jag att farsan här hemma har lånat bilen för att spela golf och fick med bagen i bilen. två stycken så kan jag nog tro att det blir lite tajt :?

Bensinförbrukningen på våran MCS ligger runt 1.0-1.1/milen i snitt. antar att det är jag som står för den högre konsumptionen av soppa.

Vad alla chili o Curry paket innehåller vet jag inte. surfa in på mini.com eller mini2.com där kan du säkert luska fram lite info. lycka till!

Edit: Den tre ekrade ratten kom -04, vet inte om alla -04 bilar har den men dom som är tillverkade på hösten -04 ska ha det.

Jon
2006-06-08, 23:29
Tackar Qwix!

Någon annan som vill fylla på med mer info?

Jon

Edde
2006-06-09, 15:06
Currypkt: DSC, Larm, eluppv. backspeglar, ACC, färddator, CD-spelare och Radioboost

Chilipkt är väl: halvläderklädsel, belysningspkt, 17 tums fälgar, velourmattor, förvaringspkt, dimljus fram, höjdjusterbar passagerarstol, treekrad sportratt och xenonljus

de flesta tar väl dessa två pkt så det är väl bästa att ha dessa när man väl ska sälja!

Ace
2006-06-13, 16:49
Skrev in mitt Reg.nr på min bil på http://www.bilpriser.se och kan väl hålla med dig om att priserna var i lägsta laget. Har en MC 02 och man tyckte att man skulle ge 122500:- för en sådan hos bilhandlarn och mellan 100-115000:- privat. Men dra ett snitt mellan Blockets priser och Bilpriser så snackar vi nog prutat och klart! :D