handdator

Visa fullständig version : Rost?!



fj0
2006-05-23, 21:43
En läsvärd tråd, jag har inte hunnit kolla min men ska försöka imorgon, jag är rädd. :(

MINI COOPER :: North American Motoring - Rust :: door sill area of '02-'05 MINIs (http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=69139)

Petter
2006-05-24, 12:28
Jag sprang ut på parkeringen direkt för att titta och det fans faktiskt en tendens till ytrost :mad: fast endast på två pytteställen men det stog mycket vatten innanför listen så det är inte konstigt att det börjar rosta :x
På ett ställe sitter det en tejpbit som antagligen ska skydda men den verkar istället stänga inna fukten...

Det är någ bäst att fixa till/spruta på rostskydd i förebyggande syfte :!:

MrCooper
2006-05-24, 21:24
Detta var ingen rolig läsning. Måste kolla min imorgon! :shock:

MrCooper
2006-05-26, 08:55
Mycket riktigt, det har börjat komma lite :mad:

Vi borde kanske kontakta MINI gemensamt och fråga om det skall vara så här? Uppenbarligen så måste detta vara en konstruktionsmiss!

/Noel

Petter
2006-05-26, 10:16
Det vore mycket intressant att höra vad Mini har att säga om detta!!!

moraldrutt
2006-05-26, 14:35
tittade på min med, en -03:a. Ingen antydan till rost, dock var det ju rejält med blött, så det är väl en tidsfråga om man inte agerar.

MrCooper
2006-05-31, 11:16
Är det någon som kontaktat MINI angående detta?

MrCooper
2006-06-10, 23:09
Var hos BMW Group Göteborg och pratade lite med dem. Personen jag pratade med tyckte att det var lite konstigt att det redan har börjat rosta. Han tog lite kort och ska höra av sig igen.

/Noel

Petter
2006-06-12, 06:26
Det blir mkt intressant att höra vad dom säger!

Petter
2006-06-29, 07:16
Inget svar?

Stoffe72
2006-07-07, 22:26
Jag tror inte Mini/BMW kommer att säga nånting.
Förhoppningsvis uppmärksammar de problemet internt och förändrar något på tillverkningsbandet, men någon åtgärd på våra kärror kommer vi inte att uppleva.
Rostskyddsgarantin lär inte täcka något, eftersom den bara gäller genomrostad plåt som rostat inifrån och ut.

Jag kikade noga under listen på min bil (-03) och det är lite rostangrepp (ytrost) längs ovankanten på den yttersta plåten, samt pyttesmå bubblor i lacken där de punktsvetsat. Det verkar helt klart som om fukten påskyndar rostangreppen just här.
Att börja slipa, grunda och lacka vet jag inte om jag vågar. Vem vet vad som döljer sig under lacken? :shock: ..och om jag gör något kommer ingen rostskyddsgaranti i världen att gälla längre.

Min förra bil var en Honda... försök hejda rosten på den ni!!!

MrCooper
2006-07-07, 22:48
Jag blev uppringd av BMW. Fick åka och visa upp bilen igen. Killen som tog kort var inte "ordinarie" så de ville se det "live".

Frågade om de skulle åtgärda det och om det i så fall skulle gå på garantin. Enligt personen jag pratade med så skulle garantin täcka det hela. Han skulle höra sig för lite om det fanns någon lösning på problemet och hur de skall åtgärda felet. Jag antar att det blir efter semestertiderna... :(

MrCooper
2006-09-15, 14:15
Nu har bilen varit inne hos BMW för rostlagning. Det gick på garantin!

De har tagit bort rosten och fyllt med rostskyddsmedel, så nu får jag hålla tummarna att det håller bättre den här gången. Gäller att kika då och då så att man kommer på det tidigt i så fall.