handdator

Visa fullständig version : Lacksläpp vanligt problem?



anders dauner
2006-04-22, 18:18
Halloj.

Idag när jag tvättade bilen (Cooper S '04) upptäckte jag något som såg ut som en liten repa på förardörren. Iom att det var lite smuts i repan så riktade jag genast högtryckstvätten mot nämnda repa, och döm om min förvåning när den försvann. :shock: Försvann gjorde dock även lacken runt repan. Ytan är ca 2x5 cm där det numera endast är grundfärg. :mad: Tilläggas ska att lacken i övrigt sitter som den ska. Jag har tex ett gäng med stenskott på huven där lacken sitter kvar...

Är det någon som råkat ut för/hört talas om något liknande på MINI tidigare?
Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande under min bilägarkarriär. Det kan iofs förklaras med att jag nästan enbart ägt BMW. Undantagen är två Fordar och en Fiat men i dessa fall behöver man knappast oroa sig för lacksläpp då plåten oftast försvinner innan lacken hinner släppa.

Marcus
2006-04-22, 19:53
Har inte märkt nåra fel på min, det där låter som nått felproducerat.

Åk till bmw och klaga, den har väl fortfarande nybilsgaranti?

Sånt där ska dom fixa.

anders dauner
2006-04-22, 20:18
Har inte märkt nåra fel på min, det där låter som nått felproducerat.

Åk till bmw och klaga, den har väl fortfarande nybilsgaranti?

Sånt där ska dom fixa.

Jo, det är väl två års garanti som gäller. Hämtade ut bilen i Juni 2004 så det ska väl egentligen inte vara något problem, men man börjar ju undra när något sådant händer. Har jag gjort något galet? kommer de att hävda att det är mitt fel? :soffa:

Marcus
2006-04-22, 22:35
Jag tror inte du gjort nått galet.

Reflekterat något över hur "smutsen" kommit dit från början, måste ju varit en rätt djup och skarp repa så att högtrycket fick grepp om lacken.

Oavsett så ska lacken tåla högtryck om den inte är defekt, bara åka dit och säga åt dem att lacka om dörren. Går väl på ung. en 1000lapp för dem så det vore idiotiskt av dem att klaga på kunden.

Ace
2006-04-23, 14:39
Såg däremot när jag tvättade och vaxade bilen idag att det började komma rostbubblor i fram/nederkant på båda dörrarna! Vad göra....!? Låta det va eller börja pilla med det?

MNS
2006-04-23, 15:53
Såg däremot när jag tvättade och vaxade bilen idag att det började komma rostbubblor i fram/nederkant på båda dörrarna! Vad göra....!? Låta det va eller börja pilla med det?

det var tidigt :? du ska gensat slipa,rostskydda och måla i innan det sprider sig mer :!:

anders dauner
2006-04-23, 18:20
Reflekterat något över hur "smutsen" kommit dit från början, måste ju varit en rätt djup och skarp repa så att högtrycket fick grepp om lacken.

Det intressanta är att det inte syns ett spår av någon repa nu när lacken släppt. Den var mao inte så djup att den gick ner i grundfärgen. Märkligt.

Ace
2006-04-23, 18:41
Såg däremot när jag tvättade och vaxade bilen idag att det började komma rostbubblor i fram/nederkant på båda dörrarna! Vad göra....!? Låta det va eller börja pilla med det?

det var tidigt :? du ska gensat slipa,rostskydda och måla i innan det sprider sig mer :!:

Det är så förbannat trist bara....Eller så är det bubblor i lacken under tillverkningsprocessen.
Men det är ju väldigt utsatt där när man inte har stäckskydd och kör med breda 17"-are.

Marcus
2006-04-26, 09:27
Har du varit hoss BMW? Hur gick det?

Fixar dom både lacksläppet och rosten på goodwill?

Mvh