handdator

Visa fullständig version : Massa frågor till er med trimmade S.



Marcus
2006-04-04, 19:37
Funderar mkt kraftigt på att åka ner till kelleners och småtrimma lite nu snart.

Men jag kör bilen varje dag, året runt, kallstartar alltid på vintern (står ute), har inte tid att låta den gå varmt varje gång jag ska åka nånstans. Kort sagt, jag sliter ordentligt på den.

Hur långt har ni kört, hur har ni kört och har ni haft några problem?
- Nån som hört om någon med problem?

Hur pass mkt sämmre blir bränsleförbrukningen?

Tar jag en risk ifall jag trimmar med tanke på hur jag använder bilen?

Har självklart tänkt att göra oljebyten oftare ifall jag trimmar, men det dagliga bruket kan jag inte ändra på.

Har säkert fler frågor, men tar dem som följdfrågor om jag får nån respons här :D

Tack på förhand om ni har tid att tipsa mig :)

mvh

flyer
2006-04-04, 21:30
Jag har trimmat min hos Digitec i Hallsberg och jag har inga problem alls! Jag kör varje dag i Fjollträsk med kökörning OCH landsväg/motorväg. Visserligen använder jag motorvärmare hemma på natten men under dagarna blir det nån kallstart. Kör drygt 3000 mil om året.
Otrimmad drog bilen 0,78 i snitt, nu är jag uppe i 0,82 i snitt. Å jag snålkör ingenting.
Visserligen kostar ju 98 eller 99 oktan lite mer...
Bilen blir mycket trevligare att köra, effektökningen gör den mera smidig genom hela varvtalsregistret.

Marcus
2006-04-04, 22:07
Det där lät ju bra :)

Grymt imponerande snitt måste jag säga, jag får nästan aldrig ner den under 0,87 om jag inte kör superlungt.

Fast iof, kör mellan sollentuna och vällingby fram och tillbaka, det är ju nästan bara stop - acc - stopp - acc hela vägen....

Förresten, nästa gng vi möts ska jag c till att få upp handen och hälsa :wink: , jag ville inte vara ohyffsad, men höll precis på att växla när vi möttes :)


Fler med bra erfaranheter får gärna höra av er, alla svar är mkt uppskattade :D

fj0
2006-04-04, 22:17
Jag undrar också, jag funderar på att trimma lite "själv", 15% mindre remskiva och MTH Tuner file?

MNS
2006-04-04, 22:38
Johan W körde ju ett "par" 1000 mil med sin, sommar/vinter stog den ute utan motorvärmare, kördes hårt på bana,konbana å ss bland annat + vanlig gatkörning och han hade inga som helst problem med sin och vad jag vet så dom 2 andra har i alla fall också gått varsin vinter och kör/kördes på samma sätt och utan motor relaterade problem.

sköt servicen rätt å växla ganska tidigt när motorn/oljorna är kalla så ska du ha samma drifts säkerhet som en vanlig MCS

MNS
2006-04-04, 22:40
Jag undrar också, jag funderar på att trimma lite "själv", 15% mindre remskiva och MTH Tuner file?

Det ska funka bra, kolla bara hur många andra som använder det dunt om i europa men se till att programvaran är anpassad till 15% pulley lr alt göra en riktig mappning på bilen

Freddo
2006-04-05, 03:46
Nån som har erfarenhet av Its fun:s trimmning?

Har ju som blivit dags för mig me att trimma lite. :D
Men det lutar väl mest åt Digi-tec, men det hade ju vart kul att veta.

fj0
2006-04-05, 07:27
Jag undrar också, jag funderar på att trimma lite "själv", 15% mindre remskiva och MTH Tuner file?

Det ska funka bra, kolla bara hur många andra som använder det dunt om i europa men se till att programvaran är anpassad till 15% pulley lr alt göra en riktig mappning på bilen
Vet du vem som kan fixa installation i Stockholm och vad man får räkna med? 1000? 2000? 5000?

MTH Tuner file är ju mappad efter dina specifikationer. :)

MNS
2006-04-05, 11:18
Jag undrar också, jag funderar på att trimma lite "själv", 15% mindre remskiva och MTH Tuner file?

Det ska funka bra, kolla bara hur många andra som använder det dunt om i europa men se till att programvaran är anpassad till 15% pulley lr alt göra en riktig mappning på bilen
Vet du vem som kan fixa installation i Stockholm och vad man får räkna med? 1000? 2000? 5000?

MTH Tuner file är ju mappad efter dina specifikationer. :)

Pm:ar dig om det.

jo men det e skillnad å göra en mapp i en fil och å göra det direkt på bilen..

Johan W
2006-04-05, 20:31
körde 4500mil med min i trimmat skick, bränsleförbrukning... runt 1,17liter/mil ;) En hel del stadskörning på detta samt tung gasfot.
Hade inga som helst problem med motor/drivlina, gick som en klocka :)