handdator

Visa fullständig version : Motorolja



Frejkan
2006-02-09, 19:58
Som alldelles ny Cooper S ägare så blev jag inte direkt hjälpt av instruktionsboken vad gäller vilken motorolja jag bör fylla på. Vilken slags olja bör det vara och vilka SAE värden?

/Fredrik

Ace
2006-07-09, 10:49
Har tänkt på samma sak. Det står bara BMW LL 01 (Longlife). Vet någon vad den kostar på BMW?

Frejkan
2006-07-09, 22:46
Har tänkt på samma sak. Det står bara BMW LL 01 (Longlife). Vet någon vad den kostar på BMW?

Oljan som BMW rekommenderat åt mig är Castrol SLX LL04 OW-30. Minns inte priset exakt, men jag minns att jag tyckte att en liter var anmärkningsvärt dyrt. Tyvärr.

Petter
2006-07-10, 06:01
Literpriset på Castrololjan ligger väl mellan 110-140 cirkus...

Ace
2006-07-12, 20:36
Hälde i lite olja igår (BMW LL01 som instruktionsboken rekomenderar) En kompis beställde 25*1liter Castrol SLX från tyskland. Fick betala 40kr/L och på BMW ville dom ha 195kr/L!!! Det är sorgligt vilka pengar dom tar ut! Återkommer med länk till den tyska siten

Ace
2006-07-12, 20:39
siten heter http://www.mapodo.de

Qwix
2006-07-13, 00:02
Snacka om prisskillnad, fick sleva upp ca 200 på Shell och Mekonomen låg runt 200 kr dom med, helt sanslöst.

Tack för tipset :)

greven
2006-10-04, 15:13
Vad är det för olja som gäller på en Mini cooper s med works, vad rekommenderar ni, köäper min imorgon så jag tänkte köpa på mig lite olja så jag har.

Frejkan
2006-10-04, 15:34
Vad är det för olja som gäller på en Mini cooper s med works, vad rekommenderar ni, köäper min imorgon så jag tänkte köpa på mig lite olja så jag har.

Sannolikt samma Castrol olja som jag nämner ovan. Fråga BMW.

fj0
2006-10-04, 15:40
Jag är ganska säker på att man kör Castrol SLX LL04 även på JCW bilar. Ska du köpa på dig olja så går inte priset från www.mapodo.de att slå! Jag funderade på att köpa TWS Motorsport 10W-60 till min bil men fick sen ett bra pris av en arbetskollega på Castrol RS 0W-40.

Lycka till!

greven
2006-10-04, 16:20
tackar, beställer väl några lådor då ;)

Marcus
2006-10-04, 17:00
Det har varit många diskutioner uppe om att långlivs oljor inte är bästa alternativet om man kör sin bil hårt...
Jag har en statoil olja, race nånting, som inte finns i alla vanliga statoil butiker... Kommer inte ihåg vad det heter, men jag kan kolla det om nån vill veta...

Ashra
2006-10-04, 18:38
markus kolla upp det. Jga måste snart byta olja på min =)

fj0
2006-10-04, 21:33
Bytte olja idag, tog inte mer än 40min, inga problem alls!

greven
2007-05-06, 20:39
Uppdaterar den här lite, några nya tips eller är det Castrol SLX LL04 som gäller?

Och oljestickan är kass, hur läser man av den?

P.g.a små prickar på den gula mätdelen är det omöjligt att avläsa nivån.

Några tips?

BlastBeat
2007-05-06, 20:48
Handlade lite ny olja till min Cooper för några veckor sedan och det blev denna:
Castrol EDGE RS 0W-40
http://www.mapodo.de/product_info.php/products_id/369

Fick för mig att denna på något vis ersatt SLX eftersom jag inte kan hitta den på mapodo längre?

greven
2007-05-11, 15:24
någon som kan ge tips på hur man läser av olje stickan ?

BlastBeat
2007-05-11, 15:36
någon som kan ge tips på hur man läser av olje stickan ?

Jag har fått för mig att det är en liter mellan strecken (det lilla randiga området). Om jag har fel så ser jag gärna att någon rättar mig!

greven
2007-05-12, 12:31
ok, men det går ju inte å se några streck, är det det räffliga området som skall var kladdigt med olja?

Hobbe
2007-05-12, 13:26
Jag kör med TWS i GP:n då fokus är på bankörning.

Luc!fear
2007-10-08, 16:55
Hej på er

API viktigare än fabrikat!

Skall förklar en sak för en gång för alla.
I min manual (R53 -05:a) står att jag minst skall ha en olja som klarar en API-klass SH or higher (sid 109 i manualen)
S står för Sparkplugg (bensinbil) och följande bokstav är klassning(kvalité) ju senare bokstav i alfabetet destu bättre (Kvalité)
Köper ni olja på Biltema för 499kr /10 liter så får ni olja med klass API SL
(alltså många steg bättre)
En helsyntetisk olja med W5-40
Dvs pumpbar vid -35°c och vad viskositeten är vid 100°c(hur tjock/trögflytande den är)

Mer info ang. API m.m.
www.fmv.se (http://www.fmv.se/FTP/Drivmedel/M7789-000183%20svensk%20utg%C3%A5va/prkat_drivmedel/M7789-000183.pdf)
http://www.castrol.com (http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=8404002&contentId=6008153)
Från tidigare Shell. pdf:
Bensinmotoroljor
API
BESKRIVNING
SA
Mineralolja utan tillsatser
SB
För gamla bensinmotorer under lätt drift
SC
För bensinmotorer enligt 64 års garantiprogram
SD
För bensinmotorer enligt 68 års garantiprogram.
SE
För bensinmotorer enligt 72 års garantiprogram.
SF
För bensinmotorer enligt 1980 års garantiprogram.
SG
Oljor som uppfyller motortillverkarnas krav från 1989. Oljor på denna nivå ger en bättre kontroll på avlagringar i motorn, oljeoxidation och motorslitage i relationen till tidigare klassningar. Kan användas där oljor av API SF och SE rekommenderas.
SH
Oljor som uppfyller kraven som började gälla 1994. Kategori för 1994 års och äldre personbilar, vans och lätta lastbilar som servas enligt biltillverkarnas rekommendationer. Oljor som möter denna kategori ger prestanda som överträffar minimikraven i API SG, vilken den ersätter då det gäller avlagringar, oljeoxidation, slitage, rost och korrosion. Kan användas där oljor av kategori SG eller där föregående kategorier rekommenderas.
SJ
Oljor som möter kraven som började gälla 1997. Kategori för 1997 års och äldre personbilar, vans och lätta lastbilar som servas enligt biltillverkarnas rekommendationer. Kan användas där oljor av kategori SH eller där föregående kategorier rekommenderas. (För motorer äldre än 2001).
SL
Oljor som möter kraven som började gälla 2001. För nuvarande och äldre bensinmotorer i personbilar, SUV’s, vans och lätta lastbilar som servas enligt biltillverkarnas rekommendationer. Kan användas där oljor av kategori SJ eller där föregående kategorier rekommenderas. (För motorer äldre än 2004).
SM
För alla motorer som används för närvarande. Introducerades november 2004. Denna kategori är utvecklad för att ge förbättrad oxidationsstabilitet, skydd mot avlagringar, förbättrat slitageskydd och bättre lågtemperaturprestanda under hela bytesintervallet. Vissa API SM oljor möter även den senaste ILSAC specifikationen och/eller kan klassas som bränslebesparande.

Välj aldrig delsyntet!
Det finns inga föreskrifter på hur mycket i % som skall vara helsyntet & hur mycket som skall vara mineralolja i en delsyntetsolja.
Dessa oljor går således inte att jämföra vad det gäller kvalité/pris.
Samtidigt blir det avlagringar som senare kan släppa om man väljer helsyntet igen varvid oljeläckage/hög förbrukning av olja kan uppstå!

Mer info på www.biltema.se
(http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W40-36909/) (oljan är exakt samma som Statoil´s 5-40 helsyntet, 499:- för 10 liter(24/7-09).)

/Dan

Marcus
2007-10-08, 17:00
Jag använder Statioil Racing Way 10W40. :) Duger detta?

Edit: Tydligen säljs den under Motorcykel kategori nu, var inte så för 1.5 år sedan ska tilläggas.

Christian
2007-10-08, 17:03
Jag har för mig att jag kör på någon sorts Castrol med API SM...

Är det ok..??

SM är väl det nyaste som finns...?

Luc!fear
2007-10-08, 17:06
Jag använder Statioil Racing Way 10W40. :) Duger detta?

Edit: Tydligen säljs den under Motorcykel kategori nu, var inte så för 1.5 år sedan ska tilläggas.

Kolla din manual & sen vilken API-klass som din olja har.
eller: http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=8404002&contentId=6008153

/Dan

Luc!fear
2007-10-08, 17:09
Jag har för mig att jag kör på någon sorts Castrol med API SM...

Är det ok..??

SM är väl det nyaste som finns...?

SM är den högsta klassen enligt http://www.castrol.com
(http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=8404002&contentId=6008153) Vet ej om det finns högre klassning än detta idag.
Sök på google...
Är på jobbet har ej tid att kolla.
/Dan

Marcus
2007-10-08, 17:20
Skulle precis säga det, alla oljor som används i nya motorer idag är API SM (som är det bästa).

RacingWay 10W40 är SM-klassad. *spank* *spank*.... :p

ersk
2007-10-08, 17:48
Jag har alltid kört Castrols 10W60 på mina tidigare bilar då jag litade på min fd. "mekaniker" som för övrigt är rallymekaniker och byggt sveriges snabbaste MR2:a. Har iof inte tänkt på att kolla vad det bör vara till MINI. Skulle dock aldrig våga köra Biltemas olja oavsett tips. Det känns lika tillförlitligt som när mackgubben försökte sälja sin egen olja med argumenten att alla oljor är tappade på samma ställe från samma tank.

Luc!fear
2007-10-08, 19:06
Jag har alltid kört Castrols 10W60 på mina tidigare bilar då jag litade på min fd. "mekaniker" som för övrigt är rallymekaniker och byggt sveriges snabbaste MR2:a. Har iof inte tänkt på att kolla vad det bör vara till MINI. Skulle dock aldrig våga köra Biltemas olja oavsett tips. Det känns lika tillförlitligt som när mackgubben försökte sälja sin egen olja med argumenten att alla oljor är tappade på samma ställe från samma tank.
Vi har några som gått en kurs i smörjteknik på vårt arbete.
(jobbar med underhåll åt en större lastbilstillverkare i Sverige. Läs Scania)
Kursutbildaren hade lång erfarenhet i ämnet och har jobbat på flera större raffinaderier.
Den olja som Biltema säljer är tappad av Statoil!
Det är som du inte vill tro.. att flertalet bolag säljer samma olja.
Det ända som skiljer sig är flaskorna.
API-klassningarna är ett erkänt system för klassning och är det ända som verkligen gäller.
Men visst vill du betala 300% mer för samma olja så skall inte jag stoppa dig.
Jag är inte delägare i Biltema, så någon vinstsyfte finns inte heller ;) ;)

/Dan

Christian
2007-10-08, 20:12
Jag har alltid kört Castrols 10W60 på mina tidigare bilar då jag litade på min fd. "mekaniker" som för övrigt är rallymekaniker och byggt sveriges snabbaste MR2:a. Har iof inte tänkt på att kolla vad det bör vara till MINI. Skulle dock aldrig våga köra Biltemas olja oavsett tips. Det känns lika tillförlitligt som när mackgubben försökte sälja sin egen olja med argumenten att alla oljor är tappade på samma ställe från samma tank.


Såg också längre ner att Biltemas olja försvarades med svärd och skjöld, men jag kan försvara den med pistol.. hehe.

Biltema i Kristianstad har fått reda på att den olja som de köper in kommer ifrån samma tillverkare som skickar olja till Castrol.

Sen hurvida om det är sant eller ej, kan jag dock inte bestyrka.

/CH!

Luc!fear
2007-10-14, 08:23
Inga fler kommentarer?
Borde vara högintressant för alla.
(billg motorolja alltså...)Se inlägg: #21
/Dan

Ace
2007-10-14, 17:28
Jag kör med CASTROL EDGE SPORT 0W-40

ACEA A3/B3/B4/C3
API SM/CF
BMW Longlife-04

Snoken
2007-12-05, 11:53
..är ofta samma. Det som skiljer är additiven, dessa används som "paket". Ett visst "paket" med additiv krävs tex för bmws longlife, ett annat för ford..
Och enligt Exxon Mobil så är API amerikanska klassningar som inte ska tas i beaktning i europa eftersom vi har andra service intervaller. (I usa har man kortare intervaller, för miljöklassning i europa krävs längre intervaller..)
När man använder europeiska servicintervaller så ska man gå på ACEA-klassningen eller approvalnr. på flaskan/datablad (bilfabrikat och nr)..

Ace
2007-12-05, 17:52
Varför köra med Biltema SL när det finns andra märken som har SM?
Man vill ju ha den bästa oljan. Lite fel grej att snåla in på.
Gå in på http://www.mapodo.de och beställ Castrol SM-olja billigt istället
för att chansa med Biltema!
Kan ej svara för Biltema men många av lågprisoljorna är återvunnen spillolja.
Det sa en kille som jobbar på Preem-raffet i Göteborg till mig.

Christian
2007-12-06, 21:53
Varför köra med Biltema SL när det finns andra märken som har SM?
Man vill ju ha den bästa oljan. Lite fel grej att snåla in på.
Gå in på http://www.mapodo.de och beställ Castrol SM-olja billigt istället
för att chansa med Biltema!
Kan ej svara för Biltema men många av lågprisoljorna är återvunnen spillolja.
Det sa en kille som jobbar på Preem-raffet i Göteborg till mig.


ps... jag köpte min lilla "påfyllningsflaska på BMW.."

Biltema oljan använder jag i gräsklipparen...

...ds

Luc!fear
2008-06-13, 10:44
Varför köra med Biltema SL när det finns andra märken som har SM?
Man vill ju ha den bästa oljan. Lite fel grej att snåla in på.
Gå in på http://www.mapodo.de och beställ Castrol SM-olja billigt istället
för att chansa med Biltema!
Kan ej svara för Biltema men många av lågprisoljorna är återvunnen spillolja.
Det sa en kille som jobbar på Preem-raffet i Göteborg till mig.
Biltemas olja är samma som i Statoils flaskor (Biltema har köpt tappnings licens av Staoil) Enligt uppgift från 99,99% säker källa...
(Det är inte stora inkomster man blir rik på, det är små utgifter..."känd filosof")

Fredrik
2008-06-13, 10:56
Jag kör med CASTROL EDGE SPORT 0W-40

ACEA A3/B3/B4/C3
API SM/CF
BMW Longlife-04

Denna har jag till min R56 S också (fått fylla på en gång).

Rasmus
2008-06-13, 12:47
Denna har jag till min R56 S också (fått fylla på en gång).

Jag fyllde på förra veckan. Nån Castrol-olja, inköpt på BMW. Osäker på "modell" men det måste väl vara rätt om BMW rekommenderade den? :)

Hur mkt olja fyllde du på med i din, Fredrik?

andreass
2008-06-13, 13:45
Jag håller mig till det jag har bra erfarenhet av tidigare, nämligen Motuls sortiment. Jag kommer att åka Motul 8100 helsyntet i min och byta var 1500 mil som längst intervall. Gör dock ett första initialt olja/filterbyte efter 100 mil efter lugnare inkörning.

Hur ser serviceintervallerna ut på en Cooper D, ni som äger dessa?

Mvh Andreas

Fredrik
2008-06-13, 19:44
Jag fyllde på förra veckan. Nån Castrol-olja, inköpt på BMW. Osäker på "modell" men det måste väl vara rätt om BMW rekommenderade den? :)

Hur mkt olja fyllde du på med i din, Fredrik?

Jag köpte två liter på Micro och använde ca 1,5 l :)

Rasmus
2008-06-13, 21:04
Jag köpte två liter på Micro och använde ca 1,5 l :)

Oj! Är det inte typ 1 liter från Min till Max på oljestickan?

Bronto
2008-06-14, 00:20
Jag fyllde på förra veckan. Nån Castrol-olja, inköpt på BMW. Osäker på "modell" men det måste väl vara rätt om BMW rekommenderade den? :)

Hur mkt olja fyllde du på med i din, Fredrik?

Samma här! Fyllde på förra veckan med 1l olja och nu ligger nivån mittemellan min och max :)
Gjorde kanske ett dumt val att köpa av BMW men ville vara säker på att de blev rätt grejor.

Fredrik
2008-06-14, 15:46
Oj! Är det inte typ 1 liter från Min till Max på oljestickan?

Kan så vara, men min bil var nästan torr :blink: så jag var tvungen att ösa på - den läcker inte och nivån ligger mellan de angivna intervallen med en liten dragning åt den övre markeringen.

Monchhichi
2008-06-17, 17:15
Jag fick med en dunk Castrol, men kör alltid på Mobile1.. dyrt, men varför snåla.. Inte precis man vill sitta o dricka Hansa öl i sommar heller..

andreass
2008-07-08, 09:51
Jag fick med en dunk Castrol, men kör alltid på Mobile1.. dyrt, men varför snåla.. Inte precis man vill sitta o dricka Hansa öl i sommar heller..


Skulle Castrol vara billigare än Mobil 1?

LarsW
2009-01-26, 06:58
Ni som har bytt olja själva, har ni även bytt till ny oljeplugg? Kan inte riktigt förstå varför det ska vara nödvändigt...

Christian
2009-01-26, 07:01
Enligt BMW,

På pluggen sitter det en o-ring som de inte kan garantera läcker olja, därför byts den...

LarsW
2009-01-26, 07:08
En vanlig o-ring? Kan man inte byta den istället i så fall?

Christian
2009-01-26, 07:22
Det skulle jag tro att man kan göra.....


Postar 2 länkar:

http://new.minimania.com/web/item/NME1057/InvDetail.cfm

http://new.minimania.com/web/item/NME1052/InvDetail.cfm

nisse
2009-03-27, 01:42
Kan man använda andra oljor än den olja som bmw har rekomenderat dvs castrol helsyntet 0w-30

Rausner
2009-03-27, 02:12
Ni som har bytt olja själva, har ni även bytt till ny oljeplugg? Kan inte riktigt förstå varför det ska vara nödvändigt...Samtidigt så kostar pluggen typ 9kr på bmw så känns bra onödigt att INTE byta den isf?

Luc!fear
2009-03-27, 07:56
Hej på er

API viktigare än fabrikat!

/Dan

Läs HELA ovanstående inlägg i denna tråd (nr: 21)
(Klicka på den vita pilen i den blå fyrkanten ovan)
Finns pengar att spara...
/Dan

Luc!fear
2009-03-27, 08:19
Gör dock ett första initialt olja/filterbyte efter 100 mil efter lugnare inkörning.
SMART!
Precis vad vår kursledare sa...
Om man byte oljan nästan omg. 20-100mil förlänger man motorns livsläng med flera 100%!
Alla slitytor är ojämna när det är nytt, dessa "toppar/ojämnheter" slits av och blandar sig med oljan, dessa gör sen "nya" märken/avtryck i metalldelarna (lager, ventiler, kam, m.m.) som i sin tur gör att nya microskopiska metalldelar slits av som blandar sig i oljan & gör nya "skador" o.s.v.
Om man byter oljan tidigt avstannar slitatet nästa helt istället för att accelerera.
Dessa "metallspån" är ca: 100gånger mindre än vad filtert kan fånga upp!!!

Som kursledaren uttryckte sig: Filtret är för att samla upp muttrar & verktyg som montörerna har glömt vid montage!

Om jag skulle köpta en ny bil skulle jag bytt oljan & filter efer 20-30 mil
SKIT I VAD ALLA ANDRA SÄGER!
/Dan

Ace
2013-02-13, 21:55
Vid senaste servicen bytte jag från Castrol Edge till Motul. Mina nya kompisar på BJ Bilservice rekommenderade den oljan efter många års erfarenhet. Dom hade inte mycket övers till Castrol. Sen sa han att inköpspriset på Castrol var billigare än Motul. 47kr/l kostar Castrol!!! Och den kan dom med att ta 235kr/l för!!

jronnblom
2013-02-14, 11:40
Jag kör med Motul LL-04 5W-40 i min. Kostar mig runt 100:- / liter. Motul är vanlig i Minis i England.