handdator

Visa fullständig version : Rea på R-däck hos Dahlbäck Racing



Stenebene
2005-11-29, 14:02
:shock: Jösses känns som jag gjort ett skapligt klipp.

Köpte 4 st Bridgestone RE540S 215/45/17 för 3400 kr hos Dahlbäck racing i Borlänge. Normalpris är visst 15000. Skynda och fynda!!!

De levereras av DHL imorron. Just nu känns sommaren mer avlägsen än någonsin...

Stene

MNS
2005-11-29, 15:53
:shock: Jösses känns som jag gjort ett skapligt klipp.

Köpte 4 st Bridgestone RE540S 215/45/17 för 3400 kr hos Dahlbäck racing i Borlänge. Normalpris är visst 15000. Skynda och fynda!!!

De levereras av DHL imorron. Just nu känns sommaren mer avlägsen än någonsin...

Stene

Har sett det men det som e grejen är väll att däcken inte är E märkta å får då ej användas på allmänväg

Stenebene
2005-11-29, 17:20
Jag tror och hoppas verkligen att de är godkända på gatan.

Wheelbase säger att de är godkända:
http://home.swipnet.se/wheelbase/bridge-RE540S.htm

På lancias forum skrev en kille som heter Jonas för ett år sen att han kör hela tiden på dem eftersom de är godkända, han köpte dem på Dahlbäck racing:

http://www.lanciadelta.nu/forum/showthread.php?s=def5feafd11f05eb7dc0fbe9cfe8d760&threadid=1791

Borde jag oroa mig?
Imorgon mellan 10 och 13 kommer däcken, då skall jag kolla på dem.

Stene

fj0
2005-11-29, 17:45
Dessa ska vara slutsålda sen några dagar tillbaka om jag förstod det rätt?

MNS
2005-11-29, 18:47
Edit: Dom e DOT märkta å får användas på vanlig väg men dom e ej E märkta som krävs på helbils godkännda bilar

Stenebene
2005-11-29, 18:52
Betyder det att jag inte kan ha dem på min MCS?

/Nollan

Hobbe
2005-11-29, 21:53
Edit: Dom e DOT märkta å får användas på vanlig väg men dom e ej E märkta som krävs på helbils godkännda bilar

En vanlig missuppfattning att DOT automatiskt innebär godkända i Sverige.
DOT (Department of Transportation) gäller i USA.

E-märkning innebär godkända för våra bilar på denna sida av Atlanten.
Helbilsgodkända bilar (1995 tror jag helbilsgodkännande infördes) som MNS skriver behöver E-märkning.

MINI:n är helbilsgodkänd, och för att framföras lagligt på svenska väger behöver däcken därför E-märkning.

Nu brukar varken SBP, eller trafikpolisen vara extremt noga med E-märkning utan snarare mönsterdjup.
Risken får allså föraren av MINI:n bedöma om tanken är att använda r-däcken utanför banan på allmänna vägar.

Stenebene
2005-11-30, 12:29
Återigen stort tack för kunniga kommentarer. Då får jag se om jag bara har dem vid bankörning eller om jag kör hela tiden.

Hobbe
2005-11-30, 13:37
Återigen stort tack för kunniga kommentarer. Då får jag se om jag bara har dem vid bankörning eller om jag kör hela tiden.

För att göra saken ännu mer grumlig:
Vissa RE540S dimensioner är tydligen E-märkta - andra dimensioner är det inte.

Martin
2005-11-30, 17:31
Edit: Dom e DOT märkta å får användas på vanlig väg men dom e ej E märkta som krävs på helbils godkännda bilar

En vanlig missuppfattning att DOT automatiskt innebär godkända i Sverige.
DOT (Department of Transportation) gäller i USA.

E-märkning innebär godkända för våra bilar på denna sida av Atlanten.
Helbilsgodkända bilar (1995 tror jag helbilsgodkännande infördes) som MNS skriver behöver E-märkning.

MINI:n är helbilsgodkänd, och för att framföras lagligt på svenska väger behöver däcken därför E-märkning.

Nu brukar varken SBP, eller trafikpolisen vara extremt noga med E-märkning utan snarare mönsterdjup.
Risken får allså föraren av MINI:n bedöma om tanken är att använda r-däcken utanför banan på allmänna vägar.

:lol: har har vi killen som har surfat på dom tråkigatste websidorna :D

Stenebene
2005-11-30, 18:41
Nu är däcken här! Shit att man kan bli så glad över att se och känna på dessa skönheter.

Det står bland annat CCE0904 (och DOT så klart).

Betyder detta att de är E-märkta?

Hoppas att 215/45/17 är en av dimensionerna som är E-märkta.

Stene

MNS
2005-11-30, 21:05
Nu är däcken här! Shit att man kan bli så glad över att se och känna på dessa skönheter.

Det står bland annat CCE0904 (och DOT så klart).

Betyder detta att de är E-märkta?

Hoppas att 215/45/17 är en av dimensionerna som är E-märkta.

Stene

Spelar inte så stor roll.. vid en flygande bes får du ned slag på däcks dimensionen tyvär.. men vi hoppas på att du slipper sånt

Hobbe
2005-12-01, 07:54
:lol: har har vi killen som har surfat på dom tråkigatste websidorna :D

:lam:

:wink: