handdator

Visa fullständig version : Demontera dörrsida, hur?



Petter
2005-11-17, 11:16
Nu är jag också med i klubben som blivit innelåst i en Mini med frusna dörrar :roll:
Jag tänkte att jag skulle demontera dörrsidorna och smörja upp allt rejält så det fungerar och även justera det ena innerhandtaget då det efter en frysning inte riktigt fungerar som det ska i återgången. Då till frågan, hur demonterar man dörrsidan? Är det så enkelt som det ser ut, bort med synliga skruvar och sedan får man rycka bort den (för att få klippsen att släppa) som på vilken annan bil som helst?

Tacksam för snabba svar då jag inte är intresserad av att sitta på parkeringen utanför jobbet med värmen på i 30 minuter innan jag lyckas stänga dörren... :(

fj0
2005-11-17, 12:45
Och du är i Göteborg! :o

Tulle
2005-11-17, 18:18
Dörrsidan sitter fast med 4st insex skruvar!
Tre stycken längst handtaget och facket!
Samt en bakom reflexen som sitter under låsknappen!
Jag hade samma problem med min förra och min nuvarande Mini men det hjälpte bara ett kort tag att smörja upp låsmekanismen!
Slutade med att jag fick byta hela låset båda gångerna... sedan så hade jag inga problem efter det!

Men prova givetvis att smörja upp delarna först inna du byter ut dem!

Tulle
2005-11-17, 18:18
F´låt.... Torx-skruvar menar jag! Sorry! :oops:

oscar
2006-03-08, 21:30
spelar ingen roll om du smörjer in dörrarana. ta en påse med varmt vatten och lägg på handtagen så blir det bra. vet av egen erfarenhet.