handdator

Visa fullständig version : Dimljus och halvljus



flyer
2005-09-22, 09:34
Det börjar ju mörkna nu å jag retar mig lite på att jag har halvljus oavsett vilket läge jag har ljusomkopplaren i.
När bilen är igång.
Slår jag av bilen har jag tre läge, av, parkeringsljus å sist halvljus.
Vad beträffar dimljuset så funkar det bara med ljusomkopplaren i läge halvljus, MEN... Det är ju förbjudet i Sverige! Dimljus å halvljus samtidigt är ajabaja!!! :cop:
I Sverige är det det ju halvljuslag så ngn på BMW? har kopplat om så det förbannade :mad: halvljuset lyser hela tiden vilket innebär att jag aldrig kan använda dimljusen om jag vill vara laglydig... :cry:
Många bokstäver men frågan är:
Hur kopplar man bort halvljusautomatiken??
Har sett att ni som har direktimporterade bilar inte har mitt "problem"

MNS
2005-09-22, 14:46
Det börjar ju mörkna nu å jag retar mig lite på att jag har halvljus oavsett vilket läge jag har ljusomkopplaren i.
När bilen är igång.
Slår jag av bilen har jag tre läge, av, parkeringsljus å sist halvljus.
Vad beträffar dimljuset så funkar det bara med ljusomkopplaren i läge halvljus, MEN... Det är ju förbjudet i Sverige! Dimljus å halvljus samtidigt är ajabaja!!! :cop:
I Sverige är det det ju halvljuslag så ngn på BMW? har kopplat om så det förbannade :mad: halvljuset lyser hela tiden vilket innebär att jag aldrig kan använda dimljusen om jag vill vara laglydig... :cry:
Många bokstäver men frågan är:
Hur kopplar man bort halvljusautomatiken??
Har sett att ni som har direktimporterade bilar inte har mitt "problem"

DU köper en ljus modul som bilar byggda vecka 46 2004 har, då kan du stänga av ljuset helt,köra med p ljus eller halvljus.
Du kan alltid dra ut säkringen till halvljuset men jag vet inte om den går till något mer?

Tulle
2005-09-22, 15:33
Kostar 500 kronor hos en BMW/Mini verkstad att koda om!
Men då måste du ALLTID slå om ljuset varje gång du startar och stänger av bilen! Men det måste du ju vilket som för att få instrument belysningen att lysa som det e nu....
Annars e MNS förslag nog det bästa!!!

flyer
2005-09-22, 18:16
Tackar för tipsen! :D
Tänk att fler än jag har tänkt på så konstiga saker... :lol:

powernap
2005-09-22, 18:44
*jag sparar på strömmen*

:nuke:

Freddo
2005-09-22, 19:44
Tackar för tipsen! :D
Tänk att fler än jag har tänkt på så konstiga saker... :lol:

:lol:
Jodå jag har också stört mig på det!
:oops:

lib
2005-09-22, 20:46
Åk in till BMW så kan Du koda om och få vilka inställningar som helst
t.ex låsta dörrar vid start, ljuset m m.
Själv har jag parkeringsljus + dimljus dagtid och vanligt halvljus på
kvällar. PÅ tal om att glömma ljuset på så är det ingen risk det stänger av
sig per automatik efter 20 min, likaså radion "det går att spela radio utan
att tändningen är på nycklarna behöver inte äns sitta i" stänger av sig
efter 20 min.

mvh // lib

MNS
2005-09-22, 22:01
Åk in till BMW så kan Du koda om och få vilka inställningar som helst
t.ex låsta dörrar vid start, ljuset m m.
Själv har jag parkeringsljus + dimljus dagtid och vanligt halvljus på
kvällar. PÅ tal om att glömma ljuset på så är det ingen risk det stänger av
sig per automatik efter 20 min, likaså radion "det går att spela radio utan
att tändningen är på nycklarna behöver inte äns sitta i" stänger av sig
efter 20 min.

mvh // lib

NEJ det går inte att koda in sa att du får dom nya funktionerna med gamla ljus modulen, dvs att du kan stänga av, köra med å ljus och vanligt halv ljus.
Alt kan man också koppla bort halvljusfunktionen men då får man virda på och av hela tiden

lib
2005-09-25, 19:31
Något får man väl göra själv !!!

// lib

lib
2005-09-25, 19:31
Något får man väl göra själv !!!

// lib

lib
2005-09-25, 19:32
Något får man väl göra själv !!!

// lib

lib
2005-09-25, 19:32
Något får man väl göra själv !!!

// lib

Ace
2005-10-07, 08:30
Har också stört mig på det med halvljuset. Tänkte faktiskt säga till farbror polis (om jag blir stoppad) att jag har på parkeringsljus. Det är bara att komma in i bilen och titta på reglaget. Böteslappen tänker jag skicka till BMW/Mini så får dom ta den smällen. Bilen är enligt mig inte riktigt godkänd från fabrik i och med detta. Eller?

MNS
2005-10-07, 13:09
Har också stört mig på det med halvljuset. Tänkte faktiskt säga till farbror polis (om jag blir stoppad) att jag har på parkeringsljus. Det är bara att komma in i bilen och titta på reglaget. Böteslappen tänker jag skicka till BMW/Mini så får dom ta den smällen. Bilen är enligt mig inte riktigt godkänd från fabrik i och med detta. Eller?

Finns inga regler om att man måste kunna köra med p ljus/dimljus... finns en europa lag som tillåter halv/å dimljus på samtidigt men i sverige som är ett av få länder där man blir så bländad av dimljusen att det är olaglit...kör med mina på får jag böter igen så ska jag nog fan överklaga så långt det går...eu lagen står ju igetligen över sveriges... så rätt får man nog i slutändan