handdator

Visa fullständig version : Kompressor hjul!!!



Tulle
2005-09-17, 20:50
Hejsan allihop!

Jag undrar ifall det e någon som vet ifall det finns någon svensk firma som säljer kompressor hjul eller ifall man måste beställa dom från utlandet..???
Hade ju varit mycket skönare att betala och få grejerna över disk än att hämta ut dom på posten och betala för nått man inte har sett!!!

powernap
2005-09-17, 20:57
hej o välkommen

vad e det för hjul du ska ha??

Tulle
2005-09-17, 21:00
15-16-17% spelar inte så stor roll faktisk.... dock behövs väl en kortare rem oxo om man ska ha 17+%

MNS
2005-09-17, 21:29
15-16-17% spelar inte så stor roll faktisk.... dock behövs väl en kortare rem oxo om man ska ha 17+%

Tunigchip och itsfun/jwr har prisvärda kitt med 15% ,programvara å filter.

Tulle
2005-09-17, 21:35
Jo jag vet detta... men dom säljer tyvärr inte remskivorna löst!!!
Jag har redan tillgång till mappning själv så jag vill bara ha skivan!
Men tack ändå!

Hur har ni fått tag på era remskivor? det finns ju en uppsjö av olika! har ni någon ni rekomenderar typ M7, Alta m.m.?

MNS
2005-09-17, 21:47
okej. du behöver en speciell avdragare till hjulet också... är inte så många här som har köpt lösa skivor

Freddo
2005-09-17, 22:36
Har du kollat med Dalhems? Dom kan kanske ta hem.

magohl
2005-09-18, 07:57
Jo jag vet detta... men dom säljer tyvärr inte remskivorna löst!!!
Jag har redan tillgång till mappning själv så jag vill bara ha skivan!
Men tack ändå!

Hur har ni fått tag på era remskivor? det finns ju en uppsjö av olika! har ni någon ni rekomenderar typ M7, Alta m.m.?

M7 (som är 16%), Helix och Alta verkar vara vanligast i usa och har alla mycket goda rekomendationer.

Jag köpte remskivan löst och valde en ALTA 15% vilken jag kan rekomendera, dock har jag ju inte kunna jämföra med de andra. Valde Alta för att den då var vanligast och fanns monterad på hundratals MCS i USA. Köpte ifrån Mini Speed (http://www.minispeed.co.uk/new_mini/index.cgi?task=showproduct&id=amp-eng-200) i England vilket fungerade precis lika enkelt som att köpa det i Sverige och tog endast ett par dagar.

Om du behöver verktyget så använde jag det som bla. Mini Mania UK (http://www.minimaniauk.com/web/Item/NME5018/InvDetail.cfm) säljer och som består av endast en del. Sålde mitt direkt efteråt så du kan inte låna mitt, men du har kanske redan tillgång till verktyget?

//MAGNUS

Tulle
2005-09-18, 10:55
Tack så jättemycket Magohl!
Jag ska ta kontakt med minispeed direkt på måndag!
Vet du hur mycket laddtryck man får av en 15% remskiva?

magohl
2005-09-18, 11:34
Vet du hur mycket laddtryck man får av en 15% remskiva?

Har för mig man pratar om att en 15% mindre remskiva ger ca. 3-4lbs extra om man inte gör några andra modifieringar. Standard ligger MCS kring 10lbs PSI. (1kg BAR ~14.5lbs PSI om jag inte minns fel)

Du har säkert redan noterat det men om inte så bör du passa på att skifta tändstift till ett steg 'kallare' samtidigt som du minskar remskivan. Kör själv med Denso Iridium IK22 men även NGK har motsvarande.

//MAGNUS

powernap
2005-09-18, 11:38
ta gärna ett chip oxo, då når du strax över 200 pållar totalt.......

Tulle
2005-09-18, 12:03
Haha.. beställde från Mini Speed redan idag!!!
Blev lite mer grejer än vad jag hade tänkt (dom hade ju så mycket gott)
Blev förutom en 15% remskiva även klarglasblinker samt nya baklampor!
Hade först tänkt mig baklampor från Stylingkompaniet men dessa var ju bra mycket läckrare!
Vad ni tycker ni gjorde jag rätt?

http://www.minispeed.co.uk/new_mini/index.cgi?task=showproduct&id=bm10l67

http://212.214.223.230/shop/catalog/product_info.php?products_id=1966&osCsid=e7e59a39a8ff84ed4cea391960028d1b


Låter ju rätt logiskt med kallare stift! Vart köper man Denso Iridium stift?

MNS
2005-09-18, 14:17
Vet du hur mycket laddtryck man får av en 15% remskiva?

MCS JCW laddar 1,0 medans orginal MCS laddar 0,7.
Har för mig att jcw sjivan är 13% och kelleners kör med 14% (lr var det också 13?) Laddtrycket lär inte öka mer en till 1,0-1,1

fj0
2005-09-18, 15:23
Om man kör på remskiva, vad mer BEHÖVER man för att ha god driftsäkerhet? Och hur många HP bör man få ut?

MNS
2005-09-18, 16:45
Om man kör på remskiva, vad mer BEHÖVER man för att ha god driftsäkerhet? Och hur många HP bör man få ut?

Du behöver en programvara som är anpassad till den nya skivan, filter och sportsystem är att rekomendera.

Efekten beror på % på skivan men med säg med 15% + filter å system från katten å bakåt så lär du få runt 200, kan bli mer och mindre.

Johan fick ju 218 i sin med då mappades den på rullande nere hos kelleners vilket är en enorm skillnad ifrån massproduserade ecu program

Tulle
2005-09-18, 20:01
Vet du hur mycket laddtryck man får av en 15% remskiva?

MCS JCW laddar 1,0 medans orginal MCS laddar 0,7.
Har för mig att jcw sjivan är 13% och kelleners kör med 14% (lr var det också 13?) Laddtrycket lär inte öka mer en till 1,0-1,1

Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag starkt för mig att JCW remskiva är större än original remskiva!!!
Att den laddar mer beror väl på att JCW roots-kompressor har större volym!?
Man får väl helt enkelt fixa en laddtrycksmätare så får man ju allt svart på vitt!!!
Tack så jättemycket för alla tips... ni har varit väldigt hjälpsamma!!!
Hoppas man kan återgälda det någon gång! :D

Johan W
2005-09-18, 20:39
Vet du hur mycket laddtryck man får av en 15% remskiva?

MCS JCW laddar 1,0 medans orginal MCS laddar 0,7.
Har för mig att jcw sjivan är 13% och kelleners kör med 14% (lr var det också 13?) Laddtrycket lär inte öka mer en till 1,0-1,1

Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag starkt för mig att JCW remskiva är större än original remskiva!!!
Att den laddar mer beror väl på att JCW roots-kompressor har större volym!?
Man får väl helt enkelt fixa en laddtrycksmätare så får man ju allt svart på vitt!!!
Tack så jättemycket för alla tips... ni har varit väldigt hjälpsamma!!!
Hoppas man kan återgälda det någon gång! :D

Njae... works har också en drevad kompressor (typ 13% mindre). Annars är det mej veterligen exakt samma kompressor på worksen som vanliga S:en (iaf nu när dom fick 170hk) Tydligen nån behandling i kompressorn.

MNS
2005-09-18, 21:08
Vet du hur mycket laddtryck man får av en 15% remskiva?

MCS JCW laddar 1,0 medans orginal MCS laddar 0,7.
Har för mig att jcw skivan är 13% och kelleners kör med 14% (lr var det också 13?) Laddtrycket lär inte öka mer en till 1,0-1,1

Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag starkt för mig att JCW remskiva är större än original remskiva!!!
Att den laddar mer beror väl på att JCW roots-kompressor har större volym!?
Man får väl helt enkelt fixa en laddtrycksmätare så får man ju allt svart på vitt!!!
Tack så jättemycket för alla tips... ni har varit väldigt hjälpsamma!!!
Hoppas man kan återgälda det någon gång! :D

Njae... works har också en drevad kompressor (typ 13% mindre). Annars är det mej veterligen exakt samma kompressor på worksen som vanliga S:en (iaf nu när dom fick 170hk) Tydligen nån behandling i kompressorn.

JCW kompressorn är en orginal utbytes som är värmebehandlad på ett annat sätt en orginal ,sen har jag också hört att det sitter andra lager i men är inte säker på det

powernap
2005-09-18, 21:11
nu när det diskuteras lite kompressorer, nån som har lite uppgifter på "water to air" kompressorn från mini sport?? står att den ska ge "20 hkr" utöver standard........

http://www.minisport.com/new-mini-shop/products/power-engineering/se-engineering/cooper-s/charge-cooler-kit-cooper-s-product.html

MNS
2005-09-18, 21:50
nu när det diskuteras lite kompressorer, nån som har lite uppgifter på "water to air" kompressorn från mini sport?? står att den ska ge "20 hkr" utöver standard........

http://www.minisport.com/new-mini-shop/products/power-engineering/se-engineering/cooper-s/charge-cooler-kit-cooper-s-product.html

Ger upp till 20 hk mer.... men det är väll sanrare så att du inte tappar bort 20 hk på en rejält trimmad S....

den STOOOOORA luftkylda ic:n värkar va mer poppis på dom byggerna med lite mer en efekt en vad som e normalt :lol:

Tulle
2005-09-18, 22:13
Men det måste ju vara bättre med Kolsyrekylning än vattenkylning???
Iallafall om man kör på strippen eller mellan rödljus och även på bana under amatörförhållanden!!!!
Och man får ju kolsyresystemet för mindre än en tredjedel av kostnaden! Det räcker till många års påfyllningar innan man kommer upp i samma kostnad...!!!
Plus att ha purge-ventiler som mynnar ut i S-gälarna får ju verkligen folk att vända på huvudet när man släpper lös en salva...

MNS
2005-09-19, 00:20
Men det måste ju vara bättre med Kolsyrekylning än vattenkylning???
Iallafall om man kör på strippen eller mellan rödljus och även på bana under amatörförhållanden!!!!
Och man får ju kolsyresystemet för mindre än en tredjedel av kostnaden! Det räcker till många års påfyllningar innan man kommer upp i samma kostnad...!!!
Plus att ha purge-ventiler som mynnar ut i S-gälarna får ju verkligen folk att vända på huvudet när man släpper lös en salva...

Ja så länge du sprutar på med kolsyra så ger det mer men kör du med den största tuben så tar den slut efter typ 10-15 min om man nu kan köra med den så länge i sträck men efektivast i långa loppet är en vattenkyld is. en variant e att köra med dom stora ic + gas å en purge ventil till ic om man ska åka rakt fram 402 meter

magohl
2005-09-19, 07:44
Vart köper man Denso Iridium stift?
Köpte mina DENSO ifrån www.spark-plugs.co.uk (http://www.spark-plugs.co.uk/pages/pricing/denso_iridium.htm). Har inte hittat någon i Sverige som har Denso men om någon annan vet så berätta gärna. Observera att det är IK22 du skall ha och inte IK20!

Fungerar också med motsvarande ifrån NGK:
NGK BKR7EIX
NGK BKR7EQUP [BMW/JCW version - part#12 12 0 031 708, troligen svindyra!]

Har förstått av andra att Denso är det bästa alternativet.

//MAGNUS

Tulle
2005-09-19, 16:18
[quote=Tulle]Vart köper man Denso Iridium stift?
Köpte mina DENSO ifrån www.spark-plugs.co.uk (http://www.spark-plugs.co.uk/pages/pricing/denso_iridium.htm). Har inte hittat någon i Sverige som har Denso men om någon annan vet så berätta gärna. Observera att det är IK22 du skall ha och inte IK20!

Fungerar också med motsvarande ifrån NGK:
NGK BKR7EIX
NGK BKR7EQUP [BMW/JCW version - part#12 12 0 031 708, troligen svindyra!]

Har förstått av andra att Denso är det bästa alternativet.

Okej!
Kollade upp vad Works stiften kostade... 300kr/st!!!! då måste väl ändå Densostiften vara billigare inkl frakt från england tycker man!!
Hur som helst e jag glad att man "bara" har en fyra i bilen...
-magohl! kommer du ihåg vad du gav för dina stift med frakt?

magohl
2005-09-19, 21:49
kommer du ihåg vad du gav för dina stift med frakt?
Betalade £43+£4.50 frakt+17.5% VAT = £56 = 770kr = 192:-/stift ifrån spark-plugs.co.uk och det gick väldigt smidigt! Såg att man kan köpa nya Denso stift betydligt billigare på ebay (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-DENSO-IRIDIUM-POWER-SPARK-PLUGS-IK22-Honda-Acura_W0QQitemZ8001515754QQcategoryZ33590QQrdZ1QQc mdZViewItem), har dock inte testat det själv.

//MAGNUS