handdator

Visa fullständig version : Ratt som börjat "skinna av"!?!



PeeGee
2005-09-14, 09:25
Hej alla,

Vill bara kolla om det är någon som stött på samma fenomen som mig. Den senaste månaden så har det yttersta höljet på ratten börjat lossna på vissa ställen. Det började som små bubblor, men har nu börjat lossna på allvar.

Någon som vet något om detta? Något som BMW tar på sig? Vad kostar en ny standard miniratt?

Tacksam för all information som går att få!

/ PG

powernap
2005-09-14, 09:56
tjena PG

är det "där du håller"? eller där solen skinit mest??

min har lossnat lite (bubblor som du säger) där solen skinit mest....

PeeGee
2005-09-14, 10:09
Powernap,

Skulle tro att det är en kombo av båda, dom finns från kl 10 till kl 2 på ratten. Grymt irriterande att en ratt ska packa ihop efter ett par år, det måste ju ses som riktigt kass kvalité.

Jag antar att ditt precis ha börjat då, så du kommer väl att komma till det stadie där jag är, dvs när det börjar gå hål och lossna.

/ PG

Petter
2005-09-14, 11:35
När jag var innne på BMW så var det en kund där med samma problem, såg för j**ligt ut. Jag tror dom bytte hans till lägre pris.

PeeGee
2005-09-14, 12:00
Tack för input Petter!

Får ta och kolla med BMW vad dom kan göra, vore ju ädelt av dom om dom subventionerade en sån här sak!

/ PG

PeeGee
2006-08-16, 08:26
Någon som vet vad en ny standard MINI-ratt kostar? BMW tog inte på sig kostnaden!

/ PG

Petter
2006-08-16, 09:18
Fins ett antal skrotade vilket borde vara ett bra alternativ i och med att du kan flytta över airbagen från din ratt ifall den har varit krockad.

www.bildelsbasen.se

KIT
2006-08-16, 14:10
Hörde från en av säljarna på BMW att det är ett vanligt återkommande fel och jag anser därför att du kan reklamera ratten. Hör med BMW Solna eller Bilcentralen, de brukar vara schyssta!

PeeGee
2006-08-16, 19:07
Ett bra tips, tack Petter!

KIT, det var precis vad jag trodde också. Jag har hört flera som haft samma fel, och jag anser t o m att det kan vara ett säkerhetsproblem då ratten blir rätt hal på den yta som ytskicktet lossnar på. Dessvärre var det inget som BMW Solna ansåg vara deras bekymmer, utan tydligen är det fullt normalt att en ratt av dagens kvalité börjar falla sönder efter 2 år. Tragiskt men sant!

För BMW Solna gäller en ny ratt (drygt 2500 kr) plus arbetstid (500 - 1000 kr).

greven
2006-08-16, 21:49
polarens mini hade samma problem, blir min sån blir jag tokig.

Marcus
2006-08-17, 12:10
Ett bra tips, tack Petter!

KIT, det var precis vad jag trodde också. Jag har hört flera som haft samma fel, och jag anser t o m att det kan vara ett säkerhetsproblem då ratten blir rätt hal på den yta som ytskicktet lossnar på. Dessvärre var det inget som BMW Solna ansåg vara deras bekymmer, utan tydligen är det fullt normalt att en ratt av dagens kvalité börjar falla sönder efter 2 år. Tragiskt men sant!

För BMW Solna gäller en ny ratt (drygt 2500 kr) plus arbetstid (500 - 1000 kr).

Kolla om du kan hitta nån intern bmw dokumentation där det står att detta är ett återuppkommande fel.
Polaren gjorde så med fel på sin MB C230, dom vägrade erkänna att hans fel var nått annat en engångsföretelse, sen fick han tag på papper som visade att det var ett återkommande fel pga fel från fabrik och kom tillbaka och visade serviceledningen.
Då fixade dom allt mer även fast garantin gått ut.

Tycker inte du ska vara tvungen att betala det där själv, stå på dig.
Dom ville inte ersätta mig för nått heller trotts att mina saker bevisligen var fel från fabrik, men jag gav upp direkt istället för jag inte ville ha med BMWs verkstad att göra.

PeeGee
2006-08-21, 10:05
Hej alla,

Någon som vet om en tvåekrad ratt från en Cooper 04'a passar på min 02'a som har en tvåekrad idag? Är det samma typ av rattnav?

/ PG

MNS
2006-08-21, 16:04
Hej alla,

Någon som vet om en tvåekrad ratt från en Cooper 04'a passar på min 02'a som har en tvåekrad idag? Är det samma typ av rattnav?

/ PG

passar ska det göra men sen att du får modda lite + att du måste ha nu airbag går väll inte saken bättre i alla fall inte priset för en ny kudde

PeeGee
2006-08-21, 16:10
MSN,

Vad är det som behöver moddas?

Går det inte att flytta över min befintliga airbag till just denna ratt eller vad menar du med att en ny måste köpas?

/ PG

MNS
2006-08-21, 16:15
är lite smådelar, kan kolla exakt senare , som behöver bytas...plocka i från din och köpa några

nej din airbag passar ej den nya ratten. airbagen sitter ju fast med plasten du har i mellan ratten, utsidan alltså

PeeGee
2006-08-21, 16:22
Ajdå, bildelsfirman påstod att det skulle fungera rakt av efter att ha kollat med BMW.

Med andra ord kan jag enbart leta efter rattar från årsmodell 02-03 för att den ska platsa utan moddar plus att airbag ska gå att flytta?

/ PG

MNS
2006-08-21, 17:27
mig veterligen så sitter airbagen fast så på alla bilar man skainte svära på det om den nya... det finns ju 04 med den gammla modellen av ratten... men ska du köpa beg så leta efter en 03 mcs ratt. Vad tar bmw för en ny? kan ju inte vara så många 1000?

PeeGee
2006-08-21, 17:41
Hmm okej,

Ja kostnaden för en ny ratt av modell snik hos Solna nämner jag tidigare i tråden, drygt 2500 kr + montering. På andra ställen har jag inte kollat!

/ PG

fj0
2006-08-21, 19:27
För JCW ratten med Alcantara komplett med airbag men exkl. kolfiberinlägg så ville BMW Solna ha ca. 9000kr.

PeeGee
2006-08-21, 20:18
Haha, taget!

Nä faktum är att jag avser att sälja åket, och pedant som jag är så vill jag inte sälja den när den har en sån här ratt. Vill heller inte lägga tusentals kronor som jag ändå inte får tillbaka när jag säljer den, utan lagom vore bäst.

/ PG

MNS
2006-08-21, 20:32
okej vad blir det istället?

men billigaste är då att köpa en ifrån skroten i bra skick och sen låta någon verkstad med rätt kunskap montera, skulle inte låta typ "svennes lokala service å klåpare ab" montera airbagen :wink:

fj0
2006-08-21, 20:46
Hör med dessa?

http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=10878507

PeeGee
2006-08-21, 21:14
Det är precis vad min avsikt är, och den ratt som fj0 hänvisar till har jag redan kollat på. Tyvärr har dom fumlat bort den så dom bör ta bort den annonsen inom kort.

Jag får leta vidare helt enkelt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på framöver, bilbehovet har minskat drastiskt sedan ett tag tillbaka så jag kanske kör billöst ett tag.

Vi får se!

Tack för era svar!

/ PG

Mr Stoone
2006-10-10, 13:07
Hej!

Läste just denna tråd angående rattar som "skinnar av". Min ratt "skinnar av" lite på vänstersidan där man håller. Dessutom "kletar" ratten av sig. Den är lixom lite klabbit. Har försökt med olika kemikalier men det har inte blivit mycket bättre. Har någon mer detta problem? Har ni någon idé om hur man kan få bort "kletet"?

Take care!


//Mr Stoone.

Stenebene
2007-11-22, 09:52
Fy sjutton, även min ratt började med bubblor och nu kan man dra loss yttersta lagret där man håller mest. Att detta inte är ett garantijobb är skandal. Funderar på om jag skall orka bråka eller inte.