handdator

Visa fullständig version : Tuningchip?



Jeggen
2005-07-06, 08:11
Hej på er!

Jag går i funderingar på att installera ett "tuningchip" i min Cooper S.
Det är det paketet med annat remhjul till kompressorn och chip.
Därför undrar jag vilka åsikter ni här har om det. Är det någon här som har det på sin bil?

Är det dumt att göra det, min copper S har ju bara gått ca 400 mil :)

Tacksam för era synpunkter

magohl
2005-07-06, 21:04
Hej på er!

Jag går i funderingar på att installera ett "tuningchip" i min Cooper S.
Det är det paketet med annat remhjul till kompressorn och chip.
Därför undrar jag vilka åsikter ni här har om det. Är det någon här som har det på sin bil?

Är det dumt att göra det, min copper S har ju bara gått ca 400 mil :)

Tacksam för era synpunkter

Vågar inte uttala mig om det är vettigt eller ej att göra det på en så pass ny bil, min hade gått ca 4000 men kan bara säga att jag är väldigt nöjd med resultatet. Betydligt roligare bil för väldigt lite pengar!

Kan tipsa om många och långa diskussioner i ämnet på både northamericanmotoring.com (http://www.northamericanmotoring.com) och mini2.com (http://www.mini2.com)

//MAGNUS

Freddo
2005-07-06, 23:09
Tycker också det är dumt att riskera garantin på en så pass ny bil.
Men visst det blir säkerligen en mycket roligare bil, jag ska också trimma min lite men jag vet inte vilken firma i sverige som är bäst.

itsfun har ju bra pris men man vet ju inte hur resultatet blir,
BSR och Tuningchip är 5000:- dyrare och jag är tveksam om dom är bättre.

flyer
2005-07-07, 10:35
Jag lämnade in min till Digi-tec i Hallsberg, (kolla länkarna på denna sida)kostade precis över 10' när man är medlem i CooperSweden. Jag är mycket nöjd :lol: , bilen får mera kraft i mellanregistret. Den är skitkul :D att köra med på landsväg! Från stillastående blir det "bara" mera däcksrök :o , visserligen en sekund snabbare till 100 men hur viktigt är det?
Min uppgradering ska ge 210 hk å 248 Nm. Jag har inte låtit mäta det än...
Det enda negativa är att den är lite ryckig första minuterna när den är kall, å så drar den en halv deciliter mer...
Min 2002 hade gått knappt 4' då.

Martin
2005-07-07, 18:46
Jag lämnade in min till Digi-tec i Hallsberg, (kolla länkarna på denna sida)kostade precis över 10' när man är medlem i CooperSweden. Jag är mycket nöjd :lol: , bilen får mera kraft i mellanregistret. Den är skitkul :D att köra med på landsväg! Från stillastående blir det "bara" mera däcksrök :o , visserligen en sekund snabbare till 100 men hur viktigt är det?
Min uppgradering ska ge 210 hk å 248 Nm. Jag har inte låtit mäta det än...
Det enda negativa är att den är lite ryckig första minuterna när den är kall, å så drar den en halv deciliter mer...
Min 2002 hade gått knappt 4' då.
Det där med 210+ är inte alltid delt 100% i för sig jag vet inte hur dom har mätt det. Men jag har samma trim (digi-tec tyskland)och när min bänkades låg den på runt 200+

MNS
2005-07-07, 19:20
Jag lämnade in min till Digi-tec i Hallsberg, (kolla länkarna på denna sida)kostade precis över 10' när man är medlem i CooperSweden. Jag är mycket nöjd :lol: , bilen får mera kraft i mellanregistret. Den är skitkul :D att köra med på landsväg! Från stillastående blir det "bara" mera däcksrök :o , visserligen en sekund snabbare till 100 men hur viktigt är det?
Min uppgradering ska ge 210 hk å 248 Nm. Jag har inte låtit mäta det än...
Det enda negativa är att den är lite ryckig första minuterna när den är kall, å så drar den en halv deciliter mer...
Min 2002 hade gått knappt 4' då.
Det där med 210+ är inte alltid delt 100% i för sig jag vet inte hur dom har mätt det. Men jag har samma trim (digi-tec tyskland)och när min bänkades låg den på runt 200+

Med ett sportsystem så hade det nog blivit 210 hk +. kolla bara på johans siffror i från kelleners å då har han en lite större skiva

MNS
2005-07-07, 19:23
Jag kan absolut rekomendera tuningchip. dom killarna är duktiga å vet vad dom gör!
Har chippat 3 av mina tidigare bilar där med kanon resultat, och när jag trimmade ner m3:An så körde jag ett broms test med tuningchip's chipp i och det gav ialla fall resultat.

Clio sporten jag hade chippade jag där efter att den hadde rullat ca:58 mil å valde till folksams motor och drivlina försäkring för typ 500 om året

Kör på, du lär ju inte ångra dig

//Martin

powernap
2005-07-07, 20:55
Hej på er!

Jag går i funderingar på att installera ett "tuningchip" i min Cooper S.
Det är det paketet med annat remhjul till kompressorn och chip.
Därför undrar jag vilka åsikter ni här har om det. Är det någon här som har det på sin bil?

Är det dumt att göra det, min copper S har ju bara gått ca 400 mil :)

Tacksam för era synpunkter

kom till gelleråsen så får du prova några varv......fast i o f har ju lite annat lull lull oxo........ :roll:

powernap
2005-07-07, 20:56
Hej på er!

Jag går i funderingar på att installera ett "tuningchip" i min Cooper S.
Det är det paketet med annat remhjul till kompressorn och chip.
Därför undrar jag vilka åsikter ni här har om det. Är det någon här som har det på sin bil?

Är det dumt att göra det, min copper S har ju bara gått ca 400 mil :)

Tacksam för era synpunkter

kom till gelleråsen så får du prova några varv......fast i o f har ju lite annat lull lull oxo........ :roll:

Jeggen
2005-07-08, 07:52
Tack för era synpunkter..
Det som är grejen är att chefen på jobbet är beredd att betala för denna grej. Så varför ska man inte försöka lura av honom ett works kitt?? Då tar ju BMW över motorgarantin, det känns lite lugnare för mig.
Det är inget som är helt klart men målet är att trimma den efter min semester (tillbaka vecka 32)
Jag lovar att återkomma och berätta vad det blev.

// Jonas

Freddo
2005-07-08, 23:10
Jag lämnade in min till Digi-tec i Hallsberg, (kolla länkarna på denna sida)kostade precis över 10' när man är medlem i CooperSweden. Jag är mycket nöjd :lol: , bilen får mera kraft i mellanregistret. Den är skitkul :D att köra med på landsväg! Från stillastående blir det "bara" mera däcksrök :o , visserligen en sekund snabbare till 100 men hur viktigt är det?
Min uppgradering ska ge 210 hk å 248 Nm. Jag har inte låtit mäta det än...
Det enda negativa är att den är lite ryckig första minuterna när den är kall, å så drar den en halv deciliter mer...
Min 2002 hade gått knappt 4' då.

Trodde Digi-tec skulle vara dyrare, 10000:- är ju riktigt bra pris.

magohl
2005-07-09, 04:56
Trodde Digi-tec skulle vara dyrare, 10000:- är ju riktigt bra pris.

Glöm inte bort alternativet att göra det själv (eller med hjälp av mekaniker). Då gör du pulley+ecu för ca. 3000:- och har 7000:- över till avgas, filter, semester eller något annat kul...

//Magnus

Freddo
2005-07-09, 20:17
Trodde Digi-tec skulle vara dyrare, 10000:- är ju riktigt bra pris.

Glöm inte bort alternativet att göra det själv (eller med hjälp av mekaniker). Då gör du pulley+ecu för ca. 3000:- och har 7000:- över till avgas, filter, semester eller något annat kul...

//Magnus

Jo det är ju helt klart ett alternativ det också.