handdator

Visa fullständig version : Däck



powernap
2005-04-09, 20:09
hej alla minis

sommardäcken har nu legat på i 2 veckor (jodå här i halmstad vajade palmerna redan i mitten på mars) men jag upplever dom som hårda, för det första så skillnaden från vinter (friktion) och sommar i ljud i kupén är obefintligt, ska det inte bli tystare med sommmar? för det andra så tycker jag inte greppet är så värst bra, kan ju vara en massa grus och skit på vägarna där man pressar på lite, men ändå....

vad åker ni på för däck?

mina är dunlop sport 9000 (vad fan är det för däck???) fick ju med när jag köpte mcs:en i början av mars................ :?: :!: :?:

powernap
2005-04-11, 17:14
Nämen 33 besök, och ingen kör på däck.......... säg mig, vad åker ni på då??

:lol: :lol: :lol:

Jocke
2005-04-11, 18:34
Idag åkte äntligen sommarsulorna på!

Kör till vardags på Dunlop Super Sport Race.
Det är en ruskig skillnad mot vinterdäcken, äntligen lite GREPP...

För att få ÄNNU bättre grepp så har en uppsättning Yokohama 048 beställts :drive:

Johan W
2005-04-11, 18:48
Dunlop Sport Maxx bidde det för min del också helt ok gatdäck som fungerar hyffsat på bana (3x15 varv på Kinnekulle).. Supersport Race är helt klart grymma däck för pengarna, det bästa av 2 värdar (R-däck blandat med gatdäck)

powernap
2005-04-11, 18:57
letar febrilt på www.dunlop.se efter Dunlop Super Sport Race men hittar inget.....
SP Sport Maxx fanns där............

MNS
2005-04-12, 06:17
Hör med BADaniel här på forumet, han jobbar ju på NB Gummi

Martin
2005-04-12, 06:37
letar febrilt på www.dunlop.se efter Dunlop Super Sport Race men hittar inget.....
SP Sport Maxx fanns där............

Super sport race

"Däcket för dig som kör på bana ett flertal gånger per år men är för slö för att hålla på och byta hjul, dvs som jag ;-) Det är alltså ett mycket bra allrounddäck för kombinationen banträffar och gatbruk. Jag har hårdkört dessa på Autobahn, Nürburgring, svenska banor och slalom. Trots att min M3 väger 1650 kg så har de fungerat långt över förväntan. De har en lite speciell stomme som har styva sidor och styv rullbana så att de håller hela däcksytan mycket bra i backen i alla lägen även när det blir höga sidokrafter. Detta alltså utan att däcksidan kollapsar som det oftast gör med gatdäck. Men de flexar en hel del sidledes vilket iof inte försämrar prestandan alls, snarare tvärtom, men de kan i vissa fall upplevas som lite mjuka eller otydliga i tex turn in. Sett i genomskärning ser däcket ut som en romb när man kör ordentligt i kurvorna på banan :-)

Om man bara förstår att detta inte är ett gatdäck och anpassar sitt nyttjande av dem efter det så fungerar de ypperligt på gatan förutom att ett ovanligt grunt mönsterdjup även för att vara ett rdäck gör att man får se upp för djupare pölar! Min åsikt är att de är långt snabbare och greppigare än alla high-end gatdäck men att de är ett av de mest gatorienterade rdäcken.



-Finns i både stora och små dimensioner
-Tål tunga och motorstarka bilar
-Ett gatorienterat r-däck som funkar bra på både gatan och banan
-E-märkta, dvs godkända för gatbruk även på helbilsgodkända bilar.
-Bra pris "

KÄLLA: M. Thomé www.rejsa.nu

ThomasT
2005-04-12, 20:37
Supersport race har slutat att tillverkas, dock finns lite kvar i lager.