handdator

Visa fullständig version : Dålig service...



fj0
2005-01-25, 06:48
Lämnade in bilen för en 30min sen, kom precis hem, med pendeln... :mad:

Om man lämnar in bilen och dom ska fixa något som gått sönder som går på garantin, visst fan ska dom lämna lånebil?! när man betalar 200kkr+ för en bil så förväntar man sig bättre än det här iaf...

Killen som jag pratade med hänvisade mig till Mabi för att hyra en bil, vafan?! :mad:

Jag är allt annat än glad nu... :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

edit_
Kan tillägga att jag lämnade in bilen hos BMW Solna samt att det var pga. att förardörren inte stängde ordentligt utan att ta i mer än vad som ska behövas samt ett klonkande ljud som verkar vanligt från växellådan...

Är det bara jag som tycker att man ska få lånebil? :?

MNS
2005-01-25, 08:01
Ändrade din rubrik lite :D

Som jag skrev på zatzy så får du inte låne bil av dom skälen... tex när min låda bråkade å bilen blev knappt kör bar så fick jag det.
Sen kan man tycka att 200k är mkt pengar men i jämföelse vad snitt bilen ligger på i solna verkstan så är det inte så farligt :wink: men om du känner att du orkar så ring till din säljare och hör, för mig var det inga problem med minin att få en låne bil för vanlig garanti rep när man gick igenom henne.... lite kul att med m3:an så var det inget snack om låne bil får något enkelt som tex nya dörr clipps...sa bara att jag ville ha låne bil och killen ursäktar sig lite å frågar om det går bra med en 316 compakt

fj0
2005-01-25, 08:06
Som jag skrev på zatzy så får du inte låne bil av dom skälen... tex när min låda bråkade å bilen blev knappt kör bar så fick jag det.
Sen kan man tycka att 200k är mkt pengar men i jämföelse vad snitt bilen ligger på i solna verkstan så är det inte så farligt :wink: men om du känner att du orkar så ring till din säljare och hör, för mig var det inga problem med minin att få en låne bil för vanlig garanti rep när man gick igenom henne.... lite kul att med m3:an så var det inget snack om låne bil får något enkelt som tex nya dörr clipps...sa bara att jag ville ha låne bil och killen ursäktar sig lite å frågar om det går bra med en 316 compakt
Jo självklart förstår jag det, och spec. när jag kommer där, 18år. Jag frågade ju killen jag lämnade över nycklarna till och han sa att dom inte har hand om det bara, då frågade jag om det inte borde vara det vid såna här tillfällen och han sa bara tyvärr och hänvisade mig till Mabi...

När jag fick byta ut vindrutan som hade en stor spricka i sig vid köp(byttes enligt överenskommelse) så fick jag en lånebil, kanske för att min säljare fixat det åt mig?

Jag tycker iaf. att det minsta dom kan göra(För ja, det är deras fel, inte mitt att bilen "inte fungerar".) är att låna ut en bil medans dom fixar felet.

När du/ni ringer till BMW/Mini, ringer ni till personen som sålde er bilen eller till växeln?

MNS
2005-01-25, 08:18
Jo vist förstår jag hur du känner, va 2 gånger jag inte fick någon låne bil å sket i hyr bil som jag i alla fall inte skulle få hyra på MABI... fast det märkte dom efter 3 veckor att jag inte hade åldern inne.

Med tanke på hur många bilar som solna har per dag så är det orimligt att man ska kunna erbjuda varje kund en fri lånebil då det skulle va upp e mot 60-70 st både solna å borgs bil gör en viss skillnad på kund och kund... har du en dyrare bil så går dom igentligen före. det är i alla fall min erfarenhet. Stor skillnad att lämna in en MC vs M3!

Har dom en bil inne så brukar dom alltid att låna ut en men sen så kan du få en hyr bil om dom inte har någon av deras egna låne bilar inne men då ska du ha drifts problem som gör att bilen inte är kör bar eller att dt kan va skadligt för dig eller bil.

Ring till din säljare direkt å säg som det är och det lönar sig inte direkt å svära å kylla på dom att bilen ska fixas då kommer du garanterat inte att få någon utan fråga om han kan fixa någon å kan han inte det så är det bara att tacka i alla fall då du förmodligen kommer att ringa han fler gånger

fj0
2005-01-25, 08:27
Jo vist förstår jag hur du känner, va 2 gånger jag inte fick någon låne bil å sket i hyr bil som jag i alla fall inte skulle få hyra på MABI... fast det märkte dom efter 3 veckor att jag inte hade åldern inne.

Med tanke på hur många bilar som solna har per dag så är det orimligt att man ska kunna erbjuda varje kund en fri lånebil då det skulle va upp e mot 60-70 st både solna å borgs bil gör en viss skillnad på kund och kund... har du en dyrare bil så går dom igentligen före. det är i alla fall min erfarenhet. Stor skillnad att lämna in en MC vs M3!

Har dom en bil inne så brukar dom alltid att låna ut en men sen så kan du få en hyr bil om dom inte har någon av deras egna låne bilar inne men då ska du ha drifts problem som gör att bilen inte är kör bar eller att dt kan va skadligt för dig eller bil.

Ring till din säljare direkt å säg som det är och det lönar sig inte direkt å svära å kylla på dom att bilen ska fixas då kommer du garanterat inte att få någon utan fråga om han kan fixa någon å kan han inte det så är det bara att tacka i alla fall då du förmodligen kommer att ringa han fler gånger
Ligger något i vad du säger, men jag har ju ändå inte orsakat problemen, och bilen är under garanti?

Jag lär väl få tillbaka bilen idag så nu kan jag ju skippa det, att hålla på och ringa runt och fråga efter bil och åka pendeln in igen för att åka hem och sen in igen senare idag, för mycket åkandes och ringandes för det.

Självklart förstår jag skillnaden på MCS och M3 ;)

MNS
2005-01-25, 08:35
Hur konstigt det nu värkar så har du nog ingen rätt att få låne bil under garanti tiden utan du har en garanti som skyddar dig mot verkstads kostnader men lika surt är det att va utan bil oavsett...

Till nästa gång du ska in med bilen så kan du ju ringa runt till alla bmw verkstäder och höra om dom kan erbjuda gratis låne bil

fj0
2005-01-25, 08:38
Hur konstigt det nu värkar så har du nog ingen rätt att få låne bil under garanti tiden utan du har en garanti som skyddar dig mot verkstads kostnader men lika surt är det att va utan bil oavsett...

Till nästa gång du ska in med bilen så kan du ju ringa runt till alla bmw verkstäder och höra om dom kan erbjuda gratis låne bil
Jo du har nog rätt. :)

Jag antog väl att man fick lånebil när bilen var inne på verkstaden, men tji fick jag. :)

Tack för tillrättavisningen ;) :P

MNS
2005-01-25, 08:46
Jag har i mitt ganska korta liv lämnat in 6 bilar på service,garanti reparation eller lackverkstad och något har man i alla fall lärt sig mellan svordomarna.

Min egen lilla åsikt är att verskäder i allmänhet är 100% opålitliga när det gäller tids perspektiv och framför allt plåt och lack.... ut bytte många ord med lack killen som efter en månad inte hade fått tummen ur ars... å lackat m3:an å när han till slut hade gjort det så hade han gjort det i solen å innan han hade gjort om det å bilen var leverans klar så hade man hunnit bli portad och välkommen igen och skickat över familje advokaten för att få ut bilen 2 gånger

Johan W
2005-01-25, 09:05
Har fått lånebil vid några tillfällen från Borgs. Vid dessa tillfällen jag till när vi bokade tiden. Säger man till samma dag brukar alla lånebilar var utlånade. (Fick en samma dag vid ett tillfälle).. Har också skumpat T-bana vid några tillfällen för att jag glömde säga till innan...

fj0
2005-01-25, 09:37
Jag är ju ganska ny inom detta med att äga bil men jag ska säga till nästa ggn. då kanske det går bättre, bokade ju tiden för en vecka sedan. :)

monks
2005-01-25, 10:15
täcker inte mini assistans det? vet när jag lämnade in coopern pga växellådan fick jag en hyrbil som assistans betalade. ring och kolla med dem.

ingesson
2005-01-25, 11:38
Mini Assistans bör täcka det.

Förra året var jag tvungen att få låset utbytt på passagerarsidan efter att bilen smakade på den första kylan i sitt liv. Jag gjorde garantilagningen i Solna. Till en början var "service"-personen allt annat än hjälpsam, och när jag nämnde lånebil var det helt kört. Efter ett tag lessnade jag på hans bemötande och ohjälpsamhet och förklarade, vänligt men mycket bestämt, detta. Helt plötsligt löste sig allt och han "kom på" att fri bil kunde ordnas direkt genom Mini Assistans. Jag blir alltid så jävla förbannad på att folk försöker knulla en i röven så länge man är trevlig och snäll och först när man blir förbannad och skällt ut de blir de hjälpsamma. Jag har inget som helst intresse av att vara otrevlig och skälla ut folk. Jag är uppfostrad till att vara trevlig mot människor. Men vissa idioter fattar tyvärr inget annat.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, aldrig mer BMW Solna!!!

P.S.

B.t.w. MNS, jag förstår att de fungerar så att de prioriterar sju- och M-kunder. Men ärligt talat är det fördjävligt och är absolut inget man som kund ska behöva finna sig i. Har BMW inget intresse av Mini-kunder bör de inte sälja Mini-bilar. Jag är säker på att det finns människor som gärna skulle starta en Miniförsäljningskedja som behandlar sina kunder med den värdighet som de faktiskt förtjänar. Dessutom är BMW:s officiella policy att de inte ska göras något skillnad på en Mini- och en BMW-kund. Det är åtminstone vad de sagt till mig.

/m.

fj0
2005-01-25, 16:44
Ok.

Jag ringde Serviceavdelningen på BMW Solna vid 15:40, killen sa att han inte kunde se om bilen var klar för att mekanikern hade låst ngt. i datorn för han höll på med den, han såg dock. att mekanikern verkade ha beställt ny växellåda samt koppling. Jag tjatar lite om att om bilen inte kommer blir klar idag så kommer jag behöva en lånebil.(Mekanikerna skulle hem om trekvart sa han så han trodde inte dom skulle hinna klart) Det gick dock. inge bra så jag lägger på och ska precis ringa till min säljare.

Då ringer mekanikern upp, 5mins efter att jag pratat med servicekillen, han berättar att dom fixat dörren och att dom ska byta lådan, vi bokar in en tid måndag den 7 februari, jag är nu lite småsur och nämner att visst får jag väl lånebil, men icke sa nicke säger han, tjatar lite men han håller fast att dom inte har med det att göra, kontakta Mini säger han...

Då ringer jag min säljare som är väldigt trevlig jämf. med de på serviceavdelningen på BMW Solna, vi kommer överens om att vi ska lösa det med lånebil, han ringer mig fredagen innan måndagen för att ha fixat lånebilen till måndagen.

Jag har nu lärt mig att gå till säljaren, för serviceavdelningen är inte spec. hjälpsamma...

Hobbe
2005-01-25, 19:21
Jag får fri lånebil varje gång jag är på besök hos BMW i Uppsala.
MINI eller Z4 spelar ingen roll.

//VIP-kund :grin:

Inget besök har varit annat än frivilligt :wink:

fj0
2005-01-25, 19:59
Kan man ta bilen till vilken BMW verkstad man vill för att fixa t ex. en dörr som inte stänger korrekt? På garantin alltså.

Johan W
2005-01-25, 21:34
Kan man ta bilen till vilken BMW verkstad man vill för att fixa t ex. en dörr som inte stänger korrekt? På garantin alltså.

Inga problem..

MNS
2005-01-25, 21:41
Har fått lånebil vid några tillfällen från Borgs. Vid dessa tillfällen jag till när vi bokade tiden. Säger man till samma dag brukar alla lånebilar var utlånade. (Fick en samma dag vid ett tillfälle).. Har också skumpat T-bana vid några tillfällen för att jag glömde säga till innan...

Du vet ju vad dom säger... Lämnar du in bilen för service så får du gratis låne bil vid garantireparation och ska du lämna in den för garanti reparation så får du en gratis låne bil vid service... så säger dom väll till Daniel varje gång...

MNS
2005-01-25, 21:47
Mini Assistans bör täcka det.

Förra året var jag tvungen att få låset utbytt på passagerarsidan efter att bilen smakade på den första kylan i sitt liv. Jag gjorde garantilagningen i Solna. Till en början var "service"-personen allt annat än hjälpsam, och när jag nämnde lånebil var det helt kört. Efter ett tag lessnade jag på hans bemötande och ohjälpsamhet och förklarade, vänligt men mycket bestämt, detta. Helt plötsligt löste sig allt och han "kom på" att fri bil kunde ordnas direkt genom Mini Assistans. Jag blir alltid så jävla förbannad på att folk försöker knulla en i röven så länge man är trevlig och snäll och först när man blir förbannad och skällt ut de blir de hjälpsamma. Jag har inget som helst intresse av att vara otrevlig och skälla ut folk. Jag är uppfostrad till att vara trevlig mot människor. Men vissa idioter fattar tyvärr inget annat.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, aldrig mer BMW Solna!!!

P.S.

B.t.w. MNS, jag förstår att de fungerar så att de prioriterar sju- och M-kunder. Men ärligt talat är det fördjävligt och är absolut inget man som kund ska behöva finna sig i. Har BMW inget intresse av Mini-kunder bör de inte sälja Mini-bilar. Jag är säker på att det finns människor som gärna skulle starta en Miniförsäljningskedja som behandlar sina kunder med den värdighet som de faktiskt förtjänar. Dessutom är BMW:s officiella policy att de inte ska göras något skillnad på en Mini- och en BMW-kund. Det är åtminstone vad de sagt till mig.

/m.

Officielt så gör dom ingen skilland på dig som kund om du har en mini för 200 eller en /:a för 1 mille men tro mig det är skillnad och när man väl tillhör den dör dyrare gruppen så är servicen riktigt trevlig till dom ska börja jobba med bilen å mekanikern förstår inte riktigt vart kamremen sitter :oops: :wink: Den kunskap som ialla fall finns i solna överglänser med råge alla andra bmw verkstäder men det är kanske bara 5-8 st mekaniker som är så kunniga resten är typ praktikanter och glömer fylla på olja efter oljebytet eller monterar bromsbeläggen åt fel håll.... det finns en lr möjligtvis två kundmotagare i solna som är vettiga dom andra är värda ryktet.

Hobbe
2005-01-25, 22:56
Kan man ta bilen till vilken BMW verkstad man vill för att fixa t ex. en dörr som inte stänger korrekt? På garantin alltså.

Inga problem..

I princip ja, men helst inte.
Anledningen är den att BMW-återförsäljare du väljer måste göra en del pappersarbete för garantiarbetet. Köpte du bilen av BMW Solna så kommer den nya återförsäljaren du valt att försöka få dig att vända dig dit först. Speciellt då BMW Solna uppfattas som besvärliga av inte bara kunder utan övriga återförsäljare också :-D

Been there done that :wink:

Johan W
2005-01-26, 07:42
Har fått lånebil vid några tillfällen från Borgs. Vid dessa tillfällen jag till när vi bokade tiden. Säger man till samma dag brukar alla lånebilar var utlånade. (Fick en samma dag vid ett tillfälle).. Har också skumpat T-bana vid några tillfällen för att jag glömde säga till innan...

Du vet ju vad dom säger... Lämnar du in bilen för service så får du gratis låne bil vid garantireparation och ska du lämna in den för garanti reparation så får du en gratis låne bil vid service... så säger dom väll till Daniel varje gång...

För mej har dom aldrig sakt att det bara beror på garantijobb eller servicejobb, bara att dom inte har några lånebilar kvar när jag frågat samma dag. Har jag frågat innan har det aldrig varit några problem.
Men en skillnad är väl att jag köpt två bilar av borgs och är ett ganska välkänt ansikte där :grin:

MNS
2005-01-26, 08:52
Har fått lånebil vid några tillfällen från Borgs. Vid dessa tillfällen jag till när vi bokade tiden. Säger man till samma dag brukar alla lånebilar var utlånade. (Fick en samma dag vid ett tillfälle).. Har också skumpat T-bana vid några tillfällen för att jag glömde säga till innan...

Du vet ju vad dom säger... Lämnar du in bilen för service så får du gratis låne bil vid garantireparation och ska du lämna in den för garanti reparation så får du en gratis låne bil vid service... så säger dom väll till Daniel varje gång...

För mej har dom aldrig sakt att det bara beror på garantijobb eller servicejobb, bara att dom inte har några lånebilar kvar när jag frågat samma dag. Har jag frågat innan har det aldrig varit några problem.
Men en skillnad är väl att jag köpt två bilar av borgs och är ett ganska välkänt ansikte där :grin:

När jag bokade min service hos borgs ett par veckor innan så sa dom att det inte ingick någon bil vid servicen utan det var vid garanti jobb men jag tog en hyr bil istället och innan jag hämtade ut bilen så frågade jag vad so hände om jag hämtade en lånebil när servicen var klar och kunde ha den under tiden dom felsökte å fixade baklucke låset...det slutade ialla fall med att jag hade en gratis hyr bil :-D