handdator

Visa fullständig version : Provkörd: Golf V GTI



Johan W
2005-01-17, 20:20
Mina tidigare erfarenheter av Volkswagen sträcker sig till en Golf III VR6 samt en småtrimmad Golf IV GTI. Kommer inte ihåg allt för mycket av VR6:an men Golf IV var rätt tråkig med en trist motorkaraktär. Dags o testa senaste GTIn som fått bra kritik från diverse bilpress.

Motor:
Turbosnurra med allt som det innebär.
Fördelar är ju ett fin vrid från låga varv (280Nm från 1800varv). Vilket gör att man inte behöver växla så fasligt mycket t.ex. vid omkörningar. Och till nackdelarna hör den tråkiga karaktären (ingen spets på högre varv) samt känslan av att gasspjället och gaspedalen sitter ihop med en gummisnodd.
Tydligen har VW lagt ner mycket tid på motorljudet men det märkte jag inte så mycket av, låter rätt standardbetonat... 100km/h når man efter cirka 7,2 sekunder och på tvåans växel.
På grund av den tysta coupén så är prestandan ganska maskerad för bilen pinnar på helt okej.

Bromsarna tycker jag var en trevlig bekanskap, nyper bra och med en härlig känsla. Chassit kändes också fint, något komfortinriktat men med
ett bra uppträdande på vägen, styrde in fint i kurvona också.
Styrning var lite som den brukar vara på bilar från VW-koncernen, lite utan känsla. Fast GTIn tycker jag den var helt okej.
Bilen jag körde hade den sexväxlade manuella lådan, också lite VW-standard, lite sladdrig känsla men ganska lätt att hitta växlarna, lite för långa slag för min smak men godkänd.
Skulle vara kul att testa DSG-lådan också.
Bilen växte faktiskt allt eftersom och var i helhet en ganska trevlig bekantskap, men kändes inte riktigt lika busig som en GTI borde vara.

Priset på 242.000:- är alldeles för mycket pengar för den bilen, med lite utrustning så är man ju uppe och sniffar på 300.000:- sträcket och då finns det plötsligt lite fler bilar att välja på.

CRY
2005-01-17, 20:58
Provkörde för ett par veckor sedan och håller med dig i det mesta, dock så satt det 16" friktionsdäck på den bilen jag provkörde så jag vill inte uttala mig för mycket om väghållning/känsla i ratten fören jag har provkört med sommardäck. Bra bil om man vill ha lite extra utrymme men ändå ha lite kul. Dock förstår jag inte varför den har blivit så hyllad i de flesta tidningar.... Kan det bero på att det inte finns så många andra nykomlingar i "GTI klassen"?? Ska bli kul att se hur den beter sig på bana till sommaren, antagligen kommer den att dra ifrån på rakan men bli omkörd i kurvan, troligtvis av en electric blue MCS :)
Ett plus är att den går att få med DSG, är det någon som har provkört en sån låda? Tror det är ett bra koncept.

Johan W
2005-01-17, 21:10
satt 17" vinterdäck på exet jag provkörde, men jo det är sant. Är ju natt och dag på uppträdandet på t.ex. MINI med vinterdäck/sommardäck.

Är också väldigt nyfiken på DSGn, fast i pressen verkar gilla den manuella bättre på GTIn. Dock så är nog inte Audin med V6:a och DSG helt tråkig. :)

CooperStefan
2005-01-18, 08:49
Hej,

Min bror har gått och en ny GTI med DSG så när han får den i april kan jag återkomma med jämförelse med MCS:en om intresse finns. Förhoppningvis faller jämförelse ut till Mini:ns fördel. :) Annars kan man köpa nästa nummer av Teknikens Värld där modellerna testas tillsammans med Opel Astra 2,0T :shock: och Honda Civic Type-R.

Ska bli kul att testa DSG:n ordentligt, jag lånade en A3 SB 3,2Q med DSG under 4 dagar i höstas och där passade DSG:n utmärkt. Dock var den bilen alldeles för dyr, priset börjar på dryga 350k! :shock:

Jag och brorsan har redan börjat hetsa varandra så smått. Senast igår upplyste han mig om att Golfen tydligen var snabbare i Top Gears Track Test än MCS JCW! :o Å andra sidan brukar jag säga åt honom att han gått och köpt sig en högbyggd MPV med automatlåda...

Stefan