handdator

Visa fullständig version : Missljud från växellåda.



CRY
2004-12-02, 16:15
Hej!
Har sedan en tid tillbaka haft ett missljud från motorn vid tomgång, ibland kall ibland varm. Har varit inne på verkstad några gånger med då har det givetvis inte låtit något...
Men idag så komljudet tillbaka, så jag svängde in till verkstan.
Ljudet tystnar när man trycker ned kopplingen, service killen trodde det var någott med lådan, han skulle kolla upp detta och återkomma.

Har någon mer samma symptom?
En del av er har ju bytt lådor, var det detta som var problemet?

Hobbe
2004-12-02, 17:09
Jag hade ett kortlivat problem med skrammel från växellådan.
Det visade sig att det var växellådsvajrarna som slog mot värmeskyddet under till. Lite bockande av värmeskyddet, och vips var oljudet borta.

Håkan
2004-12-03, 20:13
För mig va de missljud när jag svängde typ på ss banan under på frästning från vänster fram nånstans. de visade vara diffen från lådan så byte dom den.

pternstrom
2004-12-14, 17:09
Jag har samma problem på min nya Mini Cooper S. Den har gått 1800 mil och låter på tomgång i friläge. Kopplar du, så försvinner ljudet - precis om ovanstående symptom.

Borgs har bytt urtrampningslager på den på garanti, men ljudet är kvar. Det diskuteras en del på mini2.com om problemet. Någon här som har bytt låda?

pternstrom
2004-12-14, 17:15
http://www.mini2.com/forum/showthread.php?t=71748&highlight=release+bearing

CRY
2004-12-15, 18:42
Jag har samma problem på min nya Mini Cooper S. Den har gått 1800 mil och låter på tomgång i friläge. Kopplar du, så försvinner ljudet - precis om ovanstående symptom.

Borgs har bytt urtrampningslager på den på garanti, men ljudet är kvar. Det diskuteras en del på mini2.com om problemet. Någon här som har bytt låda?

Hej!
Min bil hade bara 1,5 månader gammal när jag hörde det första gången, nu är den 7 mån gammal och har rullat 1100 mil.
Bra att veta att byte av urtrampningslager inte har någon effekt.
Min service kille lovade att återkomma, men det har han inte gjort, dock inte helt ovanligt....
Får väl åka in och snacka lite allvar snart :furious: för jag börja tröttna på deras dåliga service.

Johan W
2004-12-15, 19:17
Får lyssna lite mer noggrant, hade ett missljud men det var p.g.a. en vaccumslang som kollapsade vid gaspådrag, den byttes dock vid servicen.
Hur låter ljudet?

fj0
2005-01-15, 04:22
Jag har börjat höra det själv på min bil nu, ska fixa tid hos bmw på måndag.

det är duck duck duck duck duck duck ljud som låter ganska lågt men det försvinner när man trycker in kopplingen.

Verkar ju vara ett känt problem?

CRY
2005-01-15, 11:30
fj0:
Jo det verkar vara samma ljud som jag har på min bil, dock bryr sig inte service killen det minsta, han lovar att kolla upp saken hela tiden och lovar att ringa mig när han vet, han ringer aldrig och när jag åker in till verkstan så är det samma visa som vanligt.....typ han har inte fått tag i killen, tror han heter Johan eller nåt sånt antar att han jobbar i Sthlm nånstans.

Dessutom har jag blivit lite illa behandlad innan, för att göra en lång historia kort, mitt vänstra Xenonljus slocknade. Det monterades ett BEGAGNAT Xenonljus (hela insatsen som bland annat hade en massa stenskott) på min bil på garantin.

Tänkte redan då skriva ett brev till någon lämplig person uppe i stockholm angående den ursla inställningen bland servicepersonalen.
Dock löste det sig efter ett tag, så jag lugnade ner mig och tänkte att visst alla kan göra fel, men nu upprepas samma sak igen.....börjar tröttna nu.

Håkan
2005-01-15, 15:25
Mit Xenonljus har slocknat och tänts igen där ska de bytas någn bodul till Xenonljuset.

CRY
2005-01-15, 15:38
Håkan!
Det är en elektronik modul som brukar gå sönder tydligen, det är den svarta lilla boxen som sitter precis bakom lyset. Samtidigt som mitt lyse pajade så upptäckte jag att glaset hade fått en lite konstig beläggning, lite "mjölkigt" och matt, antar att det hade blivit ganska så varmt när modulen gick sönder, så de bytte hela lyset, glas, insats och modul. Kolla så att ditt glas ser OK ut.

CRY
2005-01-17, 21:05
fj0:
Hur har det gått med din låda? Fått någon diagnos?
Själv har jag inte hört något från min verkstad, men det var ju inte direkt oväntat :mad:

fj0
2005-01-17, 23:14
fj0:
Hur har det gått med din låda? Fått någon diagnos?
Själv har jag inte hört något från min verkstad, men det var ju inte direkt oväntat :mad:
Ringde och bokade tid idag, ska in tisdag nästa vecka 25:e

men du har ju garanti kvar väl? dom måste väl ändå undersöka saken? och om det är fel fixa till det! skrik på dom har man betalat så mycket pengar och har garanti ska bilen fan vara felfri.

hoppas verkligen inte dom är så dåliga som dom verkar vara för dig. :mad:

ibsen
2005-01-18, 23:01
Jeg leverte inn min bil for den samme lyden, men den ble ikke fikset. "Alle" Cooper S har visst denne lyden, i større eller mindre grad.