handdator

Visa fullständig version : Köpa MCS? Hjälp tack!



MagnusL
2004-10-16, 15:11
Tjena!

Har hört mycker bra om Er klubb så jag tänkte att Ni säkert har svar på mina frågor.

Har precis sålt min Civic type-R och köper ny bil tills våren. Funderar på en MCS med Works kitet. Har kollat runt lite på mini.se men hittade inte så all info jag ville ha..

1. Vad betalar man för en ny MCS med Works och någorlunda hyffsad utrustning?

2. Vilka utrustningspaket "bör" man ha?

3. Nån som kört en CTR och kan beskriva skillnader? (har bara kört vanliga Mini)

4. Finns det några uppgraderingar man "bör" göra, ex. avgas, luftfilter, väghållning e.t.c?

Hoppas på lite bra hjälp! :)

MNS
2004-10-16, 16:27
Hej Mangnus och välkommen.

1. Är lite svårt beroende och svara på med tanken på fråga 2. men säg i alla fall Baspris + komfort pkt och works

2. Man bör ha dom båda kryddorna det vill säga chili och curry, vissa vill ha helskinn och kanske H&K stereon andra vill ha så lite utr som möjligt pga vikten...

3. Både jag och Johan W har kört CTR.
CTR:en har ett fint chassi men det känns betydligt mer oroligt en mcs och den är inte alls lika fårlåtande (tror iof att det knappt finns någon snällare) som MC/MCS är. motor käräktärerna är lite olika då ccctr:en kommer på höga varv medans mcs:en drar fint från botten upp till ca:6000 sen börja den tappa precis som dom ca:800 på ctr:en

4. Det finns hur mycket som helst att göra, först å främst ska man byta däck! Run flat däcken funkar skit bra för normal körning men gillar inte när det svänger.
Det som dom flesta har gjort är ställbart chassie, avgassystem, filter med avskärmning och drevat kompressorn å en ny programvara.
Sen finns det några som har grenrör med race katt, större spjällhus osv

Ska du börja dreva kompressorn och så vidare så skulle jag inte bygga på en works då den levererar i princip lika mycket efekt som en MCS med samma saker gjorda

//Martin

Freddo
2004-10-16, 17:18
1.Köper du en ny MCS (202000) med curry(19900) och chili (15000) och workspaketet som jag harförmig går på 50000 plus montering. Sen kan jag rekomendera dig att välja multiratt (2500), vill du sen ha skinn (8000-8900), metallic (4000), taklucka (8700) regnsensor (2100), navi (20000), Harman/Kardon (5400). Ja du kommer iaf upp i 300000 med hyffsad utrustning. Skulle nog kunna bli lite mer än 350000:- om du bara ville. :) :shock:

2. Som sagt Curry, Chili och multiratt är väl det man bör ha tycker jag.

3. Har kört båda, var dom 2 som jag valde mellan. Har fortfarande inte riktigt bestämmt mig, men det blir troligtvis en MCS. Det är ju ganska olika bilar, CTR:en är mer en renodlad leksak. Minin har framförallt bättre komfort ,om det har någon betydelse? Kvalitetsintrycket är ju mycket bra i båda bilarna så det är ju svårt att jämföra, men mini byggs ju av BMW och det säger ju en del. Har inte direkt hört nått negativt om dom, förutom att vindrutan i Minin har vat lite dålig.

Köp du en MCS du blir säkerligen nöjd. Var du nöjd med CTR:en då?

MagnusL
2004-10-16, 18:38
Intressant! :)

Låter som en 260-270 med rätt utrustings och efter prut dårå!

Jo, jag var extremt nöjd med CTR:en, hade Mugen väghållning och lite andra godsaker.. Men sålde den och tänkte spara lite pengar under hösten vintern och sen köpa lagom tills det är dax för sommardäck igen!

Tack för infon! :D

MNS
2004-10-16, 21:32
Har fortfarande inte riktigt bestämmt mig, men det blir troligtvis en MCS.

Är det inte dex att du slår till på en MCS? Det har ju varit "Troligtvis" LÄNGE nu :wink:

MNS
2004-10-16, 21:34
Intressant! :)

Låter som en 260-270 med rätt utrustings och efter prut dårå!

Jo, jag var extremt nöjd med CTR:en, hade Mugen väghållning och lite andra godsaker.. Men sålde den och tänkte spara lite pengar under hösten vintern och sen köpa lagom tills det är dax för sommardäck igen!

Tack för infon! :D

Tar du allt tex... navi, mullti ratt, lucka mettalic, skinn H&K Båda kryddorna, sikt pkt och works så pratar vi om ett netto pris på 300+ :wink:

Freddo
2004-10-17, 00:03
Har fortfarande inte riktigt bestämmt mig, men det blir troligtvis en MCS.

Är det inte dex att du slår till på en MCS? Det har ju varit "Troligtvis" LÄNGE nu :wink:

Jo jag vet, alldeles för länge. :cry: Men det kom ett lägenhetsköp i vägen och där försvann dom flesta sparpengarna. :(
Så håller som bäst på renoverar nu, inte billigt direkt. Men jag ska satsa på en begagnad MCS lagom till våren. Borde ha hunnit spara ihop lite då.

MagnusL
2004-10-17, 10:08
Intressant! :)

Låter som en 260-270 med rätt utrustings och efter prut dårå!

Jo, jag var extremt nöjd med CTR:en, hade Mugen väghållning och lite andra godsaker.. Men sålde den och tänkte spara lite pengar under hösten vintern och sen köpa lagom tills det är dax för sommardäck igen!

Tack för infon! :D

Tar du allt tex... navi, mullti ratt, lucka mettalic, skinn H&K Båda kryddorna, sikt pkt och works så pratar vi om ett netto pris på 300+ :wink:


Det jag vill ha är:

Båda kryddorna
Halvskinn alt. tyg(vill inte sitta och glida runt i stolen på bana)
Multi ratt
Works
Ev. siktpaket.

För mig som kört en CTR är detta Superlyx.. :D

Målet är att casha hela bilen i vår, man brukar ju kunna få en 10% rabatt vid kontantköp och "inget krångel". Men det är klart, kanske man landar kring 300+ :shock: Och då känns det som att man vill veta hur mycket mer en M1 kommer att kosta, (om den nu kommer).

MNS
2004-10-17, 10:36
Okej, Lite beroende på vart du köper bilen så kan det va lite svårt och få 10% direkt men sverige är inte så stort så du kan ju ringa runt och höra.

Du borde hamna runt ett netto pris på 290-300 med den utr

Hoppas du inte har förstora förväntningar på en M1:a, efter vad jag har hört från bmw sverige så kommer det aldrig någon m modell i ett serien.

MagnusL
2004-10-17, 14:30
Okej, Lite beroende på vart du köper bilen så kan det va lite svårt och få 10% direkt men sverige är inte så stort så du kan ju ringa runt och höra.

Du borde hamna runt ett netto pris på 290-300 med den utr

Hoppas du inte har förstora förväntningar på en M1:a, efter vad jag har hört från bmw sverige så kommer det aldrig någon m modell i ett serien.

Förhoppningsvis kan jag utnyttja en kontakt för att få ett bra pris, men det är svårprutat nu för tiden. :)

Aha ingen M1:a.. Nåja, skulle den kommit skulle den nog varit för dyr för mig iaf.. :cry:

Freddo
2004-10-17, 16:41
M1 är på planeringsstadiet, kommer den så kommer den 2007.