handdator

Visa fullständig version : högtalar byte



Yeah-Right
2004-07-11, 23:36
Hej..
Jag kanske ska börja med att presentera mig själv typ eftersom ja inte gjort de tidigare, namnet e Fredrik och bor i Östersund och har en Cooper gul med svart tak 02a.
Jag tror att ja råka paja högra basen högtalaren i helgen, idag faktist :(, låter rätt illa nån som vet vad någe sånt kan kosta att byta?, e föresten standard med radio boost grejen ja har..
Sen kanske man ska passa på att säga att de är en jevligt rolig bil har redan bränt över 250 mil på den (köpte den förra onsdagen).
En annan fråga hur va det gick de få hastigheten i varvräknaren? lr hur va de?:roll: .. Mvh Fredrik

monks
2004-07-11, 23:54
Hej..
Jag kanske ska börja med att presentera mig själv typ eftersom ja inte gjort de tidigare, namnet e Fredrik och bor i Östersund och har en Cooper gul med svart tak 02a.
Jag tror att ja råka paja högra basen högtalaren i helgen, idag faktist :(, låter rätt illa nån som vet vad någe sånt kan kosta att byta?, e föresten standard med radio boost grejen ja har..
Sen kanske man ska passa på att säga att de är en jevligt rolig bil har redan bränt över 250 mil på den (köpte den förra onsdagen).
En annan fråga hur va det gick de få hastigheten i varvräknaren? lr hur va de?:roll: .. Mvh Fredrik

Välkommen Fredrik!

Tråkigt det med basen men om du ska byta så köp inte orginal igen. Eftermarknadsprylar kostar inte så mycket och du få garanterat mycket bättre prylar för samma pengar som orginalögtalaren, om den nu ens går att köpa separat. Har en känsla av att BMW bara säljer par. Tror att du får riva hela dörrsidan men är inte säker. I vilket falls som helst är det bara den första sidan som tar tid att riva för den andra ser ju spegelvänd ut. Passa på och by de som sitter där bak. Har för mig att det är 6x9". Fram är 5.25" eller 6.5". I vilket fall som helst ska du inte köpa sakerna innan du hunnit plocka väck dörrsidorna. Gör du det har du inte så stor chans att kunna provspela dem i bilen, och sen brukar det ta längre tid än vad man tror att plocka ner sakerna. Så steg ett är att riva ner plasten i bilen, steg två är att åka till nått ställe med bra service där du kan få provspela några högtalare i bilen. Räkna med att det kan gå på mellan 1500-2000 kr för alla fyra högtalare. Vill du byta skrikorna med kostar det kanske 500 kr till. Men då får du schyssta högtalare för standardbruk. De är garanterat bättre än orginal.

Ang hastighetsmätaren får du kolla på MINI2.com i deras forum. Du kan ju posta här sen hur man gör.

//Marc

Mdnrun
2004-07-12, 08:42
du klickar bara på knappen till farthållaren som sitter på knappen som du blinkar med (vänster/höger) om det e det du menar!

Peppe
2004-07-12, 10:25
Hej.
Det är ett ganska stort jobb det där med att ta bort bakre sidopanelen, du bör minst ha en timme på dig om du är ovan med att meka.

Det första du måste göra är att ta bort bakre sittdynan dessa sitter med clips så var försiktig så du inte har sönder dom. Nästa steg är att ta bort ryggstödet, sitter med en skruv mellan ryggstödet i springan.
Sen måste du ta bort cd växlaren om du har en sådan. Sen ska du ta bort plast panelen som sitter i lucköppningen som sitter med tre skruvar. Nu ska du ta bort bagagerums golvet som sitter med två skruvar. Sen får du inte glömma Bagage lyset, dessa är bara att dra ut och koppla ut sladdarna.
Nu kan du börja att ta bort sidopanelen. Du börjar med att ta bort plast luckorna som sitter på sidorna i bagagerummet, sen finns det tre skruvar på vardera sida som du ska skruva bort. Främre delen av sidopanelen sitter med clips så det är bara att slita bort, men va försiktig så du inte har sönder några clips. Montering sker i omvänd ordning.

Lycka till.

Mvh
/Peppe

monks
2004-07-12, 10:45
du klickar bara på knappen till farthållaren som sitter på knappen som du blinkar med (vänster/höger) om det e det du menar!
han har nog en lite äldre där den funktionen inte fanns i färddatorn. finns ett knep att ta fram den i displayen till milmätaren. det tråkiga är att man måste göra om det när man har stängt av bilen och så kan man inte ta bort det så länge bilen är igång utan man måste stänga av.

KelloG
2004-07-12, 14:25
E ni säkra på att det är 6x9:or bak? :lol: I så fall ska jag ta o byta mina... har ett par o ligger o skräpar hemma... :evil: Funderar på att bygga in sub i sidorna i trunken oxå... borde passa ganska bra med 6,5 tum där... :roll: