handdator

Visa fullständig version : Köpt ny cooper - hjälp med service iconer att förstå



Hollister
2021-09-05, 00:38
Hallå där!

Igår köpte jag min första Cooper, 2012 årsmodell Countryman R60, 1.6 diesel 90hk.

Den har gått 5000 mil, jag tittade i serviceboken och den var ifylld men efter köpet hemma la jag märke till att senaste servicen i boken var noterat 2017 och inget efter..

En kompis tipsade mig om att gå in i SET/Info och kolla service info, där ser jag en röd symbol med en lyft på bilen och ett datum från 08/2020 och en annan rund röd symbol från 10/2019, vad betyder dessa?

Har även en gul/orange symbol (oljesymbol) där det står 24000 km och under 09/2023

Hjälp mig gärna att förstå hur jag ska agera här..

15081
15080

Peter.A
2021-09-05, 07:12
Hejsan!
När man läser det som du skriver så får jag det till.
1. Den röda lyften betyder att bilen skulle haft en service för allmän kontroll senast den 08/2020.
2. Den röda bromsen betyder väl att bromsoljan skulle varit bytt senast sen 10/2019.
3. Den gul/orange symbol (oljesymbol) där det står 24000 km och under 09/2023 betyder att det är dags att göra service på bilen antingen inom 24000 km eller senast den 09/2023 … beroende på vilket som kommer först så att aäga.

Hoppas att det bringar lite klarhet :D

Hollister
2021-09-05, 09:59
Tack för svaret. Men betyder det också då att den inte haft denna service? Eller kan de ha utförts fast att de inte försvunnit från informationen?


Hejsan!
När man läser det som du skriver så får jag det till.
1. Den röda lyften betyder att bilen skulle haft en service för allmän kontroll senast den 08/2020.
2. Den röda bromsen betyder väl att bromsoljan skulle varit bytt senast sen 10/2019.
3. Den gul/orange symbol (oljesymbol) där det står 24000 km och under 09/2023 betyder att det är dags att göra service på bilen antingen inom 24000 km eller senast den 09/2023 … beroende på vilket som kommer först så att aäga.

Hoppas att det bringar lite klarhet :D

Peter.A
2021-09-05, 11:48
Det kan vara bägge delarna! Servicarna kan ju vara gjorda på något ställe som inte klarat av att nolla det efteråt eller så har tidigare ägare helt struntat i dom.
Eftersom inget är noterat efter 2017 i serviceboken och om inga kvitton;papper har följt med så är det ju inte lätt att veta. Men du kan ju kontakta tidigare ägare och fråga om det finns underlag!

Hollister
2021-09-05, 21:57
Tack för hjälpen och värdefull info. Jag tog ut en carfaxrapport, enligt den var bilen inne på service 2018 och 2019, sen såldes bilen till en bilhandlare i början av 2020, och därefter sålde bilhandlaren den till en ny i slutet av 2020 och av den har vi nu köpt bilen. Om bilen var avställd i stort sett hela 2020 hos bilhandlare kan det finnas någon chans att de inte då alls valt att serva bilen?
Det kan vara bägge delarna! Servicarna kan ju vara gjorda på något ställe som inte klarat av att nolla det efteråt eller så har tidigare ägare helt struntat i dom.
Eftersom inget är noterat efter 2017 i serviceboken och om inga kvitton;papper har följt med så är det ju inte lätt att veta. Men du kan ju kontakta tidigare ägare och fråga om det finns underlag!

Peter.A
2021-09-06, 21:14
Ja dom kan ju ha struntat eller kanske inte tänkt på servicen eftersom att bilen har varit avställd.
Men en riktigt seriös firma borde inte missa sånt.

osca_r
2021-09-18, 12:54
Hej jag hade liknande problem angående sista service på min mini jag köpte precis. Jag köpte Min mini i aug 2021 och bilfirman hade bara gjort en liten service olja filter som ej registrerades i den digitala serviceboken.

Jag anlitade sjölin & Hagström https://shmotor.se dom är servicepartner till Bmw/mini och gjorde en kompletterings service hos dom, som dom även registrerade i den digitala serviceboken. Dom som äger denna firma är väldigt seriösa har jobbat på bmw i flera år innan dom öppnade eget. Har lämnat in flera bilar där och är super nöjd.

Bromsvätska ska bytas på min Mini Cooper jcw 2016 varje service vet ej hur det är på din. På min hade bilfirman där jag köpte bilen missat byte av bromsvätska (byte varje service) byte av tändstift (varannan service) plus microfilter för kupen.

Mvh Oscar

omuroff
2021-09-20, 22:35
Jag köpte en bil som hade varje serviceåterställning men inget gjordes på den förutom ett oljebyte.