handdator

Visa fullständig version : Vilken årsmodell rekommenderas ?



AndersL
2021-04-20, 09:24
Hej, efter att ha kört en Mini Cooper S som hyrbil blev jag förtjust i modellen och överväger nu att köpa en, men jag har lite frågor till er som är lite mer insatta i modellerna, marknaden mm.
Jag har provkört ett antal versioner, Mini Cooper, Cooper S, JCW, JCW GP3 samt Electric och S Cab. Valet faller nog på Cooper S Cab eller JCW Cab.
Vilken eller vilka årsmodeller skulle ni rekommendera alt. avråda ifrån och varför ?
Jag ser tex att det skiljer mycket i pris mellan årsmodell 2014 och 2018 eller tex mellan Cooper och Cooper S...
Hur är det med kvalitét och saker att "se upp med" ?
Vilka modeller är mest populära och således "lättast att sälja igen" efter någon säsong eller två...?
Tacksam för alla svar och tankar.
Mvh
Anders

Peter.A
2021-04-20, 10:06
Lätta bilar att bli förtjusta i :cool:
Jag har haft en del Mini Cooper S, Clubman S och ett par Mini Cooper JCW från F-serien med ett spann på årsmodeller från 2014 till 2019.
Ärligt så har jag varit supernöjd med alla bilarna och inget att klaga på. Hade iofs ett motorbyte på min Mini Cooper s 2014 men den byttes pga fabrikationsfel så det var ingen kostnad jag stod för. Annars inga fel på någon och jag har varit väldigt nöjd med kvaliteten.
Ja det skiljer i pris på en Cooper och en Cooper S ... vanliga Cooper har den lilla motorn på typ 136 hk och S har 192 hk. Sedan brukar S var mer utrustade och det ändrar ju prisnivån.
Populärast är nog mini Cooper S och JCW och ärligt så har jag inte haft några problem att sälja dom när jag bytt.
Speciellt om du väljer att köpa en bil med rätt utrustning som ex panoramatak, elektrici damper control, head up display, nav mm
Mvh Peter

AndersL
2021-04-28, 10:13
Hej igen,
Hur ser ni på importerade bilar ?
Utbudet i lilla Sverige är mycket begränsat. Ser ut att vara ungefär samma priser i tex Tyskland, men betydligt mer att välja bland.
Tänkte mig att ev köpa av ett "MINI"-center, dvs auktoriserad handlare.
Tacksam för alla tips tankar och förslag

Sidzzon
2021-06-22, 13:48
Hej igen,
Hur ser ni på importerade bilar ?
Utbudet i lilla Sverige är mycket begränsat. Ser ut att vara ungefär samma priser i tex Tyskland, men betydligt mer att välja bland.
Tänkte mig att ev köpa av ett "MINI"-center, dvs auktoriserad handlare.
Tacksam för alla tips tankar och förslag

Tja, jag bor i Tyskland och har iaf lite koll. Det du skall undvika är R56 modellerna. visst dom är sjukt snyggare än dom nya F56 men dem har alla möjliga motorproblem. Det är samma motor som Peugot och Renault (om jag inte minns fel) har byggt tillsammans. Dessa motorer sitter också i BMW's egna modeller från samma år. Det är jätte vanligt med Kedja, Vattenpump osv osv. Min erfarenhet är att från 2014 (F56) är det BMW's egna utvecklade motor som inte alls har samma problem. Du kan fördjupa dig i detta i diverse Youtube videos etc.

Nu vet jag inte hur marknaden ser ut i Sverige genrellt i utbud osv. Här i Tyskland finns det massor av bilar också massor av fall gropar. Så se upp. Det bästa är om man har lite kunskap är att köpa från en privat person, du kan lätt pruta på priset och så vidare.
Visst det är inte billigt att åka till Tyskland för att "kolla på en bil, privat". Men där kan jag eventuellt hjälpa till, dom första titt på bilen och ge min tanke om vad du eventuellt har framför dig.
Bilar generellt i Tyskland är i s¨mycket bättre skick, bättre servade än i Sverige för Tyskarna tar hand om sina bilar, och lägger ner massor av pengar på självklart Service men också styling osv..) Ingen salt på vägarna, mycket kompetenta handlare/säljare osv..) Så köpa bil från Tyskland är något jag rekommenderar.
Försäkringsbolagen i Sverige hävdar dom inte kan "följa bilens historia". Det stämmer inte. Dom kan se om en bil i Tyskland har TÜV (Kontrollbesiktning) osv, via ett par klick. Så skräms inte av "höjda försäkringskostnader pga Import bil".

Jag bor i Hamburg och kan tänka mig hjälpa till på traven, dvs kolla på bilen du är intresserad av, även hjälp med export och köp av bilen du eventuellt är intresserad av.
Hamburg är en stad som är lite dyrare, dvs priserna är något högre än i fd Östtyskland men i fd. Öst så är generellt bilarna billigare men också i sämre skick och det är dyrare och svårare att komma åt export skyltar osv.

Visst jag gör det inte gratis men för en rimlig peng, som kostnad för mig att åka och kolla på bilen göra ett omdömme, fixa så ni får bilder, video ocv innan ni bestämmer er för åka ner. Kan även hjälpa till med att "diskutera pris" med personen iom jag är tysktalande.

Finns intresse generellt kontakta mig gärna här via forumet - behöver inte endast vara Minis..

Är själv svenskfödd och har bott här i 10 år, har 40 års erfarenhet med bilar av olika slag. (NEJ! Jag är inte bilhandlare, bara en privat person älskar Minis och har ett enormt bilintresse generellt.) Men Tid är Pengar, Bensin kostar därav en Kostnad för dig så som för mig.