handdator

Visa fullständig version : Byte nedre främre högra länkarmsbussningen / kulled själv



Valle
2021-04-10, 14:49
Hej
Min 2005 R53 drar extremt mkt åt vänster vid gaspådrag och sen kastar den sin tillbaka åt höger när man släpper på gasen.
Verkstadskvitton säger att det gjordes byte länkarmsbussning fram HB för 2 år sedan. HB antar jag är Höger bakre.
Nu när jag känner på hjulen bilen upphissad så glappar just höger hjul extremt mycket och jag tror boven i dramat är den inre/främre länkarmsbussningen eller om det bara är själva spindelleden (kanske inte sitter någon bussning där i själva länkarmen). Frågan är varför man inte bytte spindelleden samtidigt som man bytte den bakre bussningen då man förmodligen hade lös hela länkarmen då.

Hur som helst, till min fråga. Måste jag montera ner hela sub-framen och ta lös hela länkarmen om jag bara vill byta spindelleden eller kommer man åt den direkt på bilen?
Jag är lite lur på om jag ska lämna in bilen eller göra jobbet själv samt ifall det ändå måste göras en hjulinställning efteråt kanske det är lika så bra att verkstan gör hela jobbet.
Tar gärna emot tips!

Uppdatering: Inser när jag läser lite howto's på nätet att man måste pressa ur spindelleden ur länkarmen och jag misstänker att det är just därför hela länkarmen måste demonteras för att få in i en press...