handdator

Visa fullständig version : Går upp i varv vid start, kall som varm....



Prillinator
2020-08-14, 18:49
Hej!

Har en Mini Cooper S F55 2017 som är optimerad med bytt downpipe (200 cells) och avgassystem (Remus 98mm). Efter bytet av downpipen och avgassystemet så vill bilen vid kall och varmstart gå upp i varv till ca 1800-1900 varv för att sedan snabbt gå ned till 1100 varv och där ligger den kvar i kanske 7-10 sec för att sedan gå ned till tomgångsvarv. ljudet blir annorlunda från avgassystemet (tystare och dovare) även fastän varvet ligger kvar på 1100-1200, så kan det ha något med någon sensor att göra?

Vet ej om det har varit så innan då ljudet från avgassystemet inte märkts på samma sätt, men nu märks det! Varje gång jag skall åka hemifrån och starta i garaget så dånar det på ganska bra i ca 20-25 sec i garaget pga detta. Jag vill inte utsätta mina grannar för detta ljud tidigt på morgonen och inte heller vill jag ha grejjer kastade på bilen för att den låter för mycket när jag skall åka iväg.

Någon som vet om bilen skall göra så eller är det något galet med just min?
Jag har kört på 98oktan och märkte vid senaste oljebytet att det luktade mycket avgaser i oljan, som att det går för fett. Kanske bör jag gå tillbaka till 95?
Kan tillägga att använder jag autostop vid tex. ett övergångsställe så gör den ej detta när den startar upp, endast när jag stängt av bilen och skall starta den.


Åtgärdat!

Davidoff
2020-08-30, 20:47
Vad var problemet? Optimeringen? / David

Prillinator
2020-09-02, 04:36
Vad var problemet? Optimeringen? / David


Jag bytte tillbaka till original downpipen. Jag optimerade bilen innan jag bytte allt, kan ju vara så att jag borde gjort tvärtom.