handdator

Visa fullständig version : Fjärrlås ur funktion



MikaelAngström
2020-01-29, 20:53
Hej!

Jag har en Mini Cooper D från 2009. Efter förra tvätten slutade fjärrlåset att fungera, alltså både upplåsning och låsning. Jag har prövat med båda nycklarna utan framgång. Den går att låsa upp/ låsa om man sätter i nyckeln i dörren, men då går ju larmet när jag sedan öppnar dörren. Så jag har egentligen två frågor...

1. Kan jag på något sätt ändra inställning så bilen larmas av när jag öppnar den genom att sätta nyckeln i dörren? Alt låsa bilen utan att larma alls. (hittar inget i menyn)

2. Vad brukar felet kunna vara när fjärrlåset slutar fungera? Med tanke på att det var efter tvätt misstänker jag att det är fuktskada. Jag har felsöka bilen med min OBD2 läsare men det finns inga felkoder. Vart sitter styrenheten till låset?

Okej det blev lite rörigt, men tror ni förstår vad jag menar. Jag är beredd på att lämna in bilen och få felet fixat om det behövs, men har tidigare gjort allt själv med mina bilar men osäker på vart jag ska börja med detta.

Tack!! /Mikael

Steampacket
2020-02-01, 15:38
Kan vara så att vatten har kommit åt din BC1/BCU om problemet började efter du hade tvättat bilen. Det här texten handlar om äldre Minis men kanske gäller din. I så fall prova att torka ut med en hårtork t.ex.
https://minicooper.fandom.com/wiki/The_Body_Control_Unit_(BC1/BCU)

Wanchai
2020-02-16, 18:18
Har det löst sig för dig? Jag har en Mini Countryman från 2012 och exakt samma sak hände mig efter en tvätt...

[Uppdatering: I mitt fall var det bara en säkring som hade gått...]