handdator

Visa fullständig version : Köpråd Mini s-09



Ola Gustafsson
2020-01-01, 19:03
Hej!

Funderar på ett köp av en Cooper s -09.
Men är kluven då det är N14 motorn i den.

Är det någon fara egentligen att köpa denna bil med denna motortyp i ?

eller vad ska man observera om man ska syna den noga innan ett köp?


Med vänlig hälsning, Ola

MisterEvil
2020-01-04, 14:12
En drygt 10-år gammal bil är alltid en chansning, och en högre chansning när det rör sig om en prestanda modell. Motorn har väl i stort sett samma problem som många andra märkens motsvarande modeller, typ kamkedja, oljeläckage, koksning, vevhusventilation mm.
Mitt råd är: försök om möjligt prata med tidigare ägare, alltid bra att veta om större arbeten som är utförda. Provkör noga, inte bara ett antal fullgas accelerationer utan notera även att den går jämt och fint vid tomgång, varm som kall, jämnt vid normal landsvägsfart, att den accelererar jämnt och fint på hög växel etc.
Och betala inte mer än att du har råd att betala en eventuell reparation!

Per Felding
2020-01-05, 12:47
Stämplad servicebok är alltid viktigt och att oljebyten är gjorda, minst i linje med MINIs rekommendationer. Väljer man en Cooper S finns det ju en risk att tidigare ägaren har utnyttjat (och njutit!) av fartresurserna. Det är inte bara motorn då förstås, utan skicket på hela bilen. Tycker inte du ska vara rädd för N14 motorn generellt. Jag bytte kamkedjespännare i förebyggande syfte i min Cooper S vid c:a 11000 mil, mest för det blir väldigt dyrt om kamkedjan kuggar över. Jag har även fått byta tändspolarna och termostathus. Lycka till!