handdator

Visa fullständig version : Bara koppling eller eventuellt något mer?



Ancient85
2019-09-01, 19:59
Hej!

Jag har nyligen köpt en R50 i "befintligt skick", med känt men ej utrett problem med kopplingen. Symtomen är:

"Skrapande" ljud i låga växlar. Upplever att det låter mer i ettan och tvåan än i trean
Det skrapande ljudet försvinner när man trampar ner kopplingen
Upplever att det skrapar mer vid motorbroms än vid svagt gaspådrag
När bilen blivit varm så slirar den på kopplingen runt 3500 varv


Det sistnämnda är ju klockrent sliten koppling men jag funderar på sannolikheten i att en ny kopplingssats (urtrampningslaget, tryckplatta och lamell) kommer lösa även det skrapande ljudet.

HF-Björn
2019-09-03, 14:51
Ja med stor sannolikhet, har precis bytt koppling på min R53 och jag gjorde det själv på ca 12 timmar i mitt hemmagarage med hjälp av youtube :-) https://www.youtube.com/channel/UCidMrO_BbCrugARNdm4PFzA
Är du lite mekvan så är det ganska lättskruvat skulle jag säga, är ju för övrigt en del timmar på verksstad som kostar flis i timmen. Bytt svänghjul och packning mot vevaxel när du är där och rotar!

Ancient85
2019-09-03, 19:22
Har kollat vidare och funderat och med tanke på att det slutar låta när jag kopplar ur är jag rädd att det också är växellådan som är slut? Bygger det som sagt på att det endast skrapar när bilen driver. Spontana tankar, är jag ute och cyklar?

HF-Björn
2019-09-04, 08:30
Tror det är urtrampningslagret som är helt slut och det som låter. Hur menar du att det skrapar? Hur långt har bilen gått?

Ancient85
2019-09-04, 11:08
Tror det är urtrampningslagret som är helt slut och det som låter. Hur menar du att det skrapar? Hur långt har bilen gått?

Jag tror att ett "skrapande" ljud är bästa sättet att beskriva hur det låter när jag kör, framför allt på ettan-tvåan-trean. Den har gått drygt 15 000 mil.

OM det är urtrampningslagret, skulle det sluta låta om man trampar ur kopplingen eller om man har lådan i neutral?

HF-Björn
2019-09-05, 11:50
Jag tror att ett "skrapande" ljud är bästa sättet att beskriva hur det låter när jag kör, framför allt på ettan-tvåan-trean. Den har gått drygt 15 000 mil.

OM det är urtrampningslagret, skulle det sluta låta om man trampar ur kopplingen eller om man har lådan i neutral?

Så om du kör i tvåan och lägger växeln i neutral skrapar det fortfarande då när bilen rullar?