handdator

Visa fullständig version : Möte med Rauno Aaltonen



Fredrik
2019-02-23, 06:35
Rauno Aaltonen vann 1967 det klassiska Monte Carlo-rallyt i Mini #177. Han är utan tvekan en av de personer som bidragit till Minis imponerande historik. Jag har länge försökt få till ett möte med Rauno och nu äntligen i söndags skedde det. Rauno var på väg hem från Svenska Rallyt där han körde i historiska klassen, givetvis i en Mini. Tyvärr hamnade de i en snövall 500 m från mål och rasade i resultatlistan.

Rauno har under många år jobbat som MINIambassadör och farit världen runt på många olika event. För ett antal år sedan fick jag tag på Rauno för att fråga om han ville bli hedersmedlem i NMCS, vilket han glädjande nog tackade ja till.
Min förhoppning är att vid något tillfälle kunna få till någon form av event med Rauno. Jag tog upp frågan med honom och han sade sig vara intresserad, bara det funkade i hans kalender. Jag har nu Raunos telefonnr i mobilen för smidig kontakt med denna grymt trevlige Mini- / MINI-hjälte.
Nyss besöktes Australien, Sydafrika besöktes för ett par år sedan och i höst väntar Sydamerika. Rauno är populär ute bland MINIfansen och det är lätt att förstå. Han tar sig tid och är grymt trevlig.

Som ett tecken på uppskattning för allt Rauno gjort för MINI så överräckte jag en NMCS-etiketterad flaska bubbel samt några klubbdekaler och vår tjusiga flyer. Rauno uppskattade verkligen det hela och tackade så mycket. Jag passade även på att få lite memorabilia signerad, som nu valda delar av pryder sin plats i vitrinskåpet.

1453114530

bknu
2019-02-27, 21:47
Bra jobbat, Fredrik!
Nästa utmaning: locka legenden till årets klubbträff.